וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבל בגלפאגוס: הצב האחרון מסוגו מת, המין נכחד

ג'ורג' הבודד, הפרט האחרון בתת-המין של צבי הגלפאגוס - הגדולים בעולם - מת בגיל 100 בפארק הלאומי בו הוא חי. הוא היה לסמל של שימור בעלי חיים, ונחשב ל"חיה הנדירה בעולם"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

סוף עצוב, סוף בלתי הפיך: "ג'ורג' הבודד", הנודע כ"חיה הנדירה ביותר בעולם", שהיה הצב האחרון ממינו, מת אתמול (ראשון) באיי גלפאגוס שמול חופי אקוודור. סיבת מותו של הצב הענק, שעל פי ההערכות היה בן כ-100 שנים, אינה ידועה.

"ג'ורג' הבודד" אותר בשנת 1972 על ידי מדען הונגרי ומאז נעשה לסמל לשימור בעלי חיים בסכנת הכחדה. הוא נודע כאחד מבעלי החיים המפורסמים ביותר באיים - המושכים אליהם כ-180 אלף תיירים מדי שנה, ושהמערכת האקולוגית שלהם הייתה זו שהובילה את צ'ארלס דארווין לפיתוח תורת האבולוציה. "היום בבוקר הפקח שהיה במשמרת חיפש אחר הצבים, ומצא את ג'ורג' הבודד ללא תנועה", אמר ראש הפארק הלאומי גלפאגוס, אדווין נאולה. "מעגל החיים שלו הגיע לקיצו". דובר הפארק מסר כי גופתו תועבר לנתיחה לאחר המוות כדי להבין מה גרם למותו בגיל צעיר, יחסית למינו, כשעוד כמה עשרות שנים לפניו. עוד נמסר כי הפארק שוקל לחנוט את גופו כדי להציגו בפארק.

עוד על מינים בסכנת הכחדה:
דו"ח חמור: האדם משמיד את כדור הארץ ובעלי החיים
שובו של הקוגאר: אריה ההרים עושה קאמבק בארה"ב
הסמל הלאומי של אוסטרליה: הקואלה בסכנת הכחדה

הצב ג'ורג' הבודד שמת באיי גלאפגוס יוני 2012. רויטרס
סמל בינלאומי לשימור בעלי חיים. ג'ורג' הבודד בגלאפגוס/רויטרס

ג'ורג' שייך לסוג צבים הגדלים רק באיים - "צבי גלפאגוס" - מין הצבים היבשתיים הגדול ביותר בעולם, אשר מגיעים עד לאורך 1.20 מטרים, שוקלים כ-300 קילוגרמים, ויכולים להגיע עד ל-200 שנות חיים. בתוך מין זה, היה ג'ורג' הפרט האחרון מבין תת-המין "צבי גלפאגוס מלה פינטה", על שם האי הקטן ביותר בשרשרת האיים בו הוא התגורר.

בגלל מעמדו המיוחד של ג'ורג' כנציג היחיד של בני-מינו, נעשו במשך שנים ניסיונות להוציא את תת-המין מההכחדה הצפויה לו. מאז שנת 1993 מנסים מדענים לזווג אותו, ולאורך השנים אף הכניסו למתחם בו התגורר שתי נקבות מתת-מין נפרד, אך דומה גנטית. עם אחת מהן הצליח לבסוף להזדווג והיא אף הטילה ביצים, אך למרבה הצער, אלו התגלו כביצים עקרות.

צבי הענק של איי הגלאפגוס נפוצו באיים עד סוף המאה ה-19. עם השנים, פגעה בהם השפעת האדם באופן קריטי והם ניצודו על ידי מלחים ודייגים אשר ביקשו את בשרם. גם הבאת כבשים אל האיים ערערה את המערכת האקולוגית העדינה הקיימת באיים ופגעה בצבים אנושות. נכון להיום נותרו כ-20,000 צבי גלפאגוס בטבע ובשבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully