וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגנטינה נגד בריטניה באו"ם: הפסיקו עם הקולוניאליזם

שלב נוסף בסכסוך על גורל הריבונות באיי פוקלנד: נשיאת ארגנטינה הופיעה בפני ועדה מיוחדת של האו"ם ודרשה מלונדון לפתוח עמה בדיאלוג: "שליטת בריטניה באיים היא עלבון"

עלייה נוספת ברמת המתיחות בין בריטניה לארגנטינה סביב איי פוקלנד: נשיאת ארגנטינה כריסטינה פרננדז-קירשנר ערכה אתמול (חמישי) הופעה חריגה בוועדת האו"ם לדה-קולנליזציה, שם שבה על טענותיה כי האיים, הנקראים בספרדית "איי מלבינס", הינם טריטוריה ארגנטינאית ואין הם צריכים להיות תחת שלטון בריטי.

פרננדז-קירשנר קראה לבריטניה "לשים את היסטוריית הקולוניאליזם מאחוריה ולהתחיל לבנות היסטוריה חדשה המבוססת על דיאלוג". הנשיאה הדגישה כי אינה "מבקשת מבריטניה להכיר כי איי מלבינס שייכים לארגנטינה. אנחנו רק מבקשים מהם לשבת ולדבר". היא ביקשה לקיים דיון מיוחד אודות הנושא ב-14 ביולי, יום השנה לתום מלחמת פוקלנד, שהסתיימה לאחר עשרה שבועות עם ניצחון בריטי ונסיגת הכוחות הארגנטינאיים מהאיים, והובילה לנפילת השלטון הדיקטטורי במדינה שנה לאחר מכן. "זו הייתה דיקטטורה שהחליטה באופן חד צדדי להתחיל במלחמה, בלי לשאול את הארגנטינאים לדעתם", ציינה.

נשיאת ארגנטינה כריסטינה פרננדז קירשנר נואמת בוועדת הדה קולוניזציה של האו"ם יוני 2012. רויטרס
"לשים את היסטוריית הקולוניאליזם מאחוריה ולהתחיל לבנות היסטוריה חדשה המבוססת על דיאלוג". קירשנר-פרננדז בוועדת האו"ם/רויטרס

החלטתה של פרננדז-קירשנר לנאום במשך שעה בפני הוועדה, המאוכלסת לרוב בדיפלומטים בדרגים בינוניים, הינה צעד נוסף במתקפה הדיפלומטית שהיא מנהלת במטרה להחזיר את האיים לריבונות ארגנטינה, ואשר מגיעה לשיאה בשנה האחרונה - בה מציינים בשתי המדינות 30 שנה למלחמת פוקלנד. היא גייסה לצידה מנהיגים נוספים באמריקה הלטינית ואיימה באמצעים משפטיים כנגד מאמציה של בריטניה בקידוחי נפט ימיים באזור.

בואנוס איירס טוענת מזה מספר חודשים כי בריטניה מבצעת "מילטריזציה" של אזור דרום מערב האוקיינוס האטלנטי, והאשימה כי בכוונת לונדון להגביר את הנוכחות הצבאית באיים, אותם כבשה מידי ארגנטינה ב-1833, ולשלוח לאזור ספינת קרב חדישה. בריטניה מכחישה את ההאשמות.

העובדה שהאיים נמצאים עדיין בשליטת בריטניה, אמרה הנשיאה לוועדה, "מהווה עלבון לעולם עליו כולנו חולמים. איך הם יכולים להיות חלק מהטריטוריה הבריטית אם הם במרחק 22,000 קילומטרים?". קודם לכן נועדה פרננדז-קירשנר בניו יורק עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, שחזר על הצעתו לתווך בסכסוך ארוך השנים בין הצדדים. אך בריטניה נשארת לבינתיים בעמדתה – כי תסכים לקיים שיחות בנושא רק אם תושבי האי יביעו עניין בכך.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ממשלת איי פוקלנד החליטה על משאל עם בנוגע לגורל האיים. רויטרס
"כל מה שאנו מבקשים הוא הזכות לקבוע את עתידנו בעצמנו". נציג בריטניה ותושבי האיים/רויטרס

מנגד, בדיון בוועדה נכח גם נציג האסיפה המחוקקת באיי פוקלנד, רוג'ר אדוארדס, שטען כי לתושבי האי עומדת הזכות להגדרה העצמית, המעוגנת במגילת האומות המאוחדות: "כל מה שאנו מבקשים הוא הזכות לקבוע את עתידנו בעצמנו בלי שנאלץ לספוג את הטקטיקות הלוחמניות ובריוניות של מדינה שכנה". אדוארדס הוסיף כי על פי סקרים, 96 אחוזים מתושבי האי מעוניינים להישאר תחת החוק הבריטי. לאחרונה אף הכריז השלטון באיים כי בשנה הבאה יערך משאל עם בקרב 3,000 התושבים במטרה לבחון את הסוגיה. פרננז-קירשנר, לעומת זאת, גינתה את רעיון משאל העם והגיבה בעקיצה כלפי מדינות המערב: "כשמדברים על משאל עם, מדוע שלא נערוך משאל באפגניסטן או עירק ונראה מה האנשים חושבים שם?".

ועדת הדה-קולניזציה הוקמה על ידי האו"ם בשנת 1961 במטרה לעקוב ולפקח אחר "ההצהרה בדבר הענקת עצמאות למדינות תחת שליטה קולוניאלית", שנחתמה שנה לפני כן בניו יורק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully