וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו הרב שיקבע כיצד ייראה פינוי שכונת האולפנה?

יהושע בריינר

7.6.2012 / 17:26

לאחר דחיית חוק ההסדרה, עיני התושבים נשואות לרב של בית אל, זלמן ברוך מלמד. במשרד ראש הממשלה מנהלים עמו מגעים אחרי שהבהיר: "איש מאיתנו לא ירים יד על יהודי אחר"

מאבקים מול כוחות הביטחון, פינוי מרצון או התנגדות פאסיבית? רק אחד יקבע. יממה לאחר נפילת חוק ההסדרה, בשכונת האולפנה בבית אל מתחילים להפנים כי גורל בתיהם הוכרע וכי יאלצו להתפנות מחמשת הבניינים בהם התגוררו בשנים האחרונות. כעת רק נותרה השאלה כיצד ייראה הפינוי המתקרב, שאמור להתרחש עד 1 ביולי, ומי שיקבע את אופי המאבק הוא רבה של בית אל, הרב זלמן ברוך מלמד, שעיני כל התושבים נשואות אליו. מלמד, שיהיה ימים ספורים לאחר הפינוי בן 75, הוא האיש שעל פיו יישק דבר בבית אל.

גם במשרד ראש הממשלה מבינים כי 30 המשפחות בשכונה יפעלו במהלך הפינוי ולפניו כפי שיקבע מלמד, ומקורביו של נתניהו, בעיקר חובשי הכיפות שבלשכה, מצויים בקשרים עם רב היישוב. לצד מלמד, גם ראש המועצה משה רוזנבוים עומד בקשר עם אנשי לשכת ראש הממשלה, וכבר היום נועדו שני הצדדים בירושלים. מלמד עצמו מעודכן בכל התפתחות ובלשכת ראש הממשלה מקווים שישכנעו אותו לקרוא לתושבים להתפנות מרצון מבתי השכונה. "בשלב הזה הכל עדיין לוט בערפל", אומרים מקורביו של הרב, "לפני שנגיע לנושא הפינוי, קיימים עוד תחנות רבות בדרך. הדבר החשוב ביותר כעת הוא לוודא שהבטחותיו של ראש הממשלה יקויימו, החל בדבר ההתחייבות להרחבת הבנייה ביהודה ושומרון, דרך נושא ועדת השרים להתיישבות, ועד להבטחה שפאשלה כפי שקרתה עם הפרקליטות בנושא גבעת האולפנה לא תחזור על עצמה".

גבעת האולפנה לאחר החלטת הממשלה בחוק ההסדרה. יותם רונן
"לפני שנגיע לנושא הפינוי, קיימים עוד תחנות רבות בדרך". גבעת האולפנה/יותם רונן

מלמד, כאמור, נחשב כדמות הדומיננטית ביותר לא רק בקרב תושבי השכונה, אשר מרביתם המכריע היו תלמידיו, אלא בבית אל כולה. היישוב עצמו, שהתחלק בין אנשיו של מלמד לבין תלמידיו של הרב שלמה אבינר לאחר שבין השניים התגלעו מחלוקות, רואה במלמד דמות מובילה מבחינה הלכתית. מלמד היה בין מקימיה של בית אל והתחנך בישיבת מרכז הרב אצל הרב צבי יהודה הכהן קוק. רבים רואים בו אחד מראשי הזרם החרדי-לאומי בציונות הדתית ובבנו, הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, כממשיך דרכו. בין היתר היה הרב ממייסדי תחנת הרדיו "ערוץ 7" ובין תלמידיו המובהקים גם יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כ"ץ. רעייתו מנהלת כיום את אתר האינטרנט של הערוץ, והוא עצמו מרבה לפרסם את שיעוריו ופסיקותיו ברשת, מה שהפך אותו עצמו לנגיש לא רק לציבור בבית אל אלא גם ברחבי הארץ.

בין היתר, עונה מלמד גם על שאלות גולשים באתר אינטרנט של ישיבת בית אל, שבראשה הוא עומד, ועל ידי כך הופכות פסיקותיו לנחלת הכלל ואותו עצמו לפוסק מקובל מאוד. כאחד הרבנים המובילים בציונות הדתית הוא גם נחשב כדמות מובילה על ידי קצינים בכירים בצבא שנמצאים עמו בקשר והוא מעודד את תלמידיו לגיוס לצד לימודי תורה.

מלמד לא מהסס גם להתערב ולהביע את עמדתו בעניינים אקטואליים, בעיקר באלה הנוגעים לפינוי יישובים. בתקופת ההתנתקות קרא לחיילים לסרב פקודה, ואף הוביל את תלמידיו במהלך הפינוי בכפר דרום. עם זאת, תלמידים של הרב אומרים כי למרות שהוא רואה בחשיבות הארץ, הוא גם אדם ריאלי מאוד, כהגדרתם. לפני כחצי שנה פירסם מלמד דברים שאמר למפקד אוגדת יהודה ושומרון, תא"ל חגי מרדכי, בעניין פינוי שכונת האולפנה. "אמרתי לאוגדונר שהריסת מגרון או שכונת האולפנה היא חציית כל הקווים האדומים", כתב מלמד, "זה יביא לקרע נורא, ההתנגדות תהיה קשה מאוד, להחריב בתים אלו מעשים שאסור לעשות על פי התורה, על פי המוסר או על פי ההיגיון. זו תהיה אכזריות ורשעות כי הרי השטח לא יימסר לבעלים כביכול שתובעים אותו. אם חס וחלילה יבואו להרוס את אחד המקומות, יש לבוא באלפים ורבבות. עוצמה גדולה כזו יש בה כח לבטל את הגזירה".

הוא גם התבטא בעבר נגד פעולות תג מחיר ושריפת מסגדים, כך למשל כאשר נשאל על עמדותיו לאחר שאחד מהמסגדים באזור שכם הוצת אמר מלמד: "אני מקווה שאיש מתלמידי הישיבה (בבית אל - י.ב.) לא שותף לפעולות האלה. גם אם אחתום על מסמך שמגנה, הרי מי שעושה את הפעולות האלה לא מתעניין במה שרבנים אומרים. פעולות של יישוב ארץ ישראל מסייעות, אבל פעולות שכאלה, לא רק שזה לא עוזר, לדעתי זה עלול להזיק".

"איש מאיתנו לא ירים יד על יהודי אחר"

למרות תפיסותיו השמרניות יחסית בענייני הלכה וסוגיית ארץ ישראל, במערכת הפוליטית והמדינית מאמינים כי לאור החלטת בג"ץ ונפילת חוק ההסדרה, בידיו של מלמד למנוע פינוי אלים. אמש, בשעת לילה מאוחרת, נפגשו 30 המשפחות בבית אל עם מלמד ואישי ציבור נוספים. ראשי המשפחות שפכו את ליבם והפנימו כי גורל הבתים נגזר. הראל כהן, מתלמידיו של מלמד מבהיר כי כלל תושבי השכונה קשורים מאוד לרב. "דרכנו היא דרכו", הוא אומר, "אם הציבור יבין ממנו בצורה כזאת או אחרת שצריך להקטין את גובה הלהבות במאבק, אז אני בטוח שהרב יאמר זאת ונפעל בהתאם. אנחנו גאים מאוד בעובדה שאדם בשיעור קומה כמוהו מוביל אותנו".

אמש עמד מלמד בפניהם ונשא דברים. הוא הכין את התושבים לתנאי החיים החדשים הצפויים להם בקרוואנים, וסיפר על ימיו הראשונים בבית אל כשנאלץ להתגורר בקרוואן דחוק וכי הוא מבין את דברי התושבים על הצורך שלא להשלים עם הפינוי. "הוא חיזק אותנו מאוד", הדגישו הנוכחים בשיחה. עם זאת, הדגיש מלמד דבר עליו הסכימו קודם לכן גם תושבי שכונה האולפנה. "איש מאיתנו לא ירים יד על יהודי אחר", אמר, "דבר זה ברור ואין בכלל צורך להרחיב".

עוד בנושא
תכנית נתניהו לגבעת האולפנה טרם אושרה, היועץ המשפטי: "עדיין בוחנים"
ההבטחה של נתניהו לימין: 851 יחידות דיור בשטחים
מארגז התירוצים: איפה היו המורדים בהצבעה במליאה?

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully