וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת בוחרת את מבקר המדינה הבא: "יש סחף לכיוון ריבלין"

פנחס וולף

13.5.2012 / 23:00

לינדנשטראוס יסיים כהונתו ביולי, והיום יוחלט מי יחליפו - יוסף שפירא, אליעזר ריבלין או שלמה קלדרון. רוב הסיעות תומכות בראשון, אך ח"כ כבל מאמין ששופט העליון יפתיע

"יש סחף לכיוון השופט ריבלין" - כך אמר אמש (ראשון) בשיחה עם וואלה! חדשות חבר הכנסת איתן כבל (העבודה), העומד בראש התומכים במינויו של המשנה לנשיא בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין למבקר המדינה הבא. "אני מרגיש את זה", הוא הוסיף, "אני משוחח עם רבים מחברי הכנסת ויש תחושה כזאת".

חברי הכנסת ייבחרו היום את מבקר המדינה הבא, שיחליף את מיכה לינדנשטראוס לאחר חמש שנים בתפקיד. בשעה 16:00 תוצב במליאה קלפי ומזכירת הכנסת תקרא לכל חבר כנסת בתורו להיכנס אל מאחורי הפרגוד ולבחור בבחירות חשאיות את המועמד המועדף עליו לתפקיד. הבחירות יכולות להימשך בין סיבוב אחד לשלושה: אם בסיבוב הראשון אחד המועמדים לא יקבל תמיכה מצד 61 חברי כנסת, יתקיים מיד סיבוב שני בו תהיה דרישה דומה - תמיכה של 61 ח"כים. אם גם אז לא תהיה תמיכה מספקת, יתקיים סיבוב שלישי שבו יספיק רוב רגיל כדי לנצח. ההערכה היא שעד לשעה 19:00-20:00 נדע מי יהיה מבקר המדינה הבא.

שלושה מועמדים מתחרים על התפקיד. הראשון הוא השופט המחוזי יוסף שפירא, הנתמך על ידי מרבית סיעות הבית ובראשן הליכוד וקדימה (שאת התמיכה בו הובילו יו"ר הקואליציה זאב אלקין ויו"ר סיעת קדימה דליה איציק). המועמד השני הוא שופט בית המשפט העליון והמשנה לנשיא, אליעזר ריבלין, שפורש מתפקידו בעוד מספר שבועות לאחר שיגיע לגיל 70, והמועמד השלישי הוא נשיא לשכת המבקרים הפנימיים שלמה קלדרון.

התמיכה במועמדים חוצת מפלגות

למרות ששפירא אלמוני יחסית לריבלין, הוא זוכה לתמיכה הרחבה ביותר, ולא פחות מ-64 חברי כנסת חתמו עבור מינויו, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, לעומת 12 שחתמו לקלדרון ו-11 בלבד שחתמו עבור ריבלין. התמיכה בכולם חוצת מפלגות, אם כי התומכים העיקריים בריבלין הם חברי סיעת העבודה.

הניצחון מונח לכאורו בכיסו של שפירא, אך יש לזכור שמדובר בבחירות חשאיות. כזכור, בשנת 2000, שמעון פרס הלך להתמודדות על תפקיד נשיא המדינה מול משה קצב עם הבטחות גדולות מצד חברי הכנסת, ויצא עם תוצאות אחרות לגמרי בקלפי. בסופו של דבר בקלפי כל אחד מצביע לפי צו מצפונו, וחבר כנסת לא צריך לחשוש מענישה קואליציונית. לכן, גם תחושותיו של כבל לא משוללות היגיון.

"הפנייה שלי לריבלין לא באה על בסיס מפלגתי"

"חשש תמיד צריך להיות", אמר בזהירות חבר הכנסת אלקין בשיחה עם וואלה! חדשות. אלקין, שמנסה להיות ספקן גם בהצבעות גלויות, כדי לא לתת ליד המקרה להפתיע, חושש עוד יותר כשמדובר בהצבעה חשאית. כבל טען שאחד הדברים שהפריעו לו בתמיכה בשפירא היא ההליכה הסיעתית אליו, ואילו הוא אינו יודע מהם דעותיו של ריבלין. "הפנייה שלי לריבלין לא באה על בסיס מפלגתי", הוא הוסיף.

אלקין רואה בכך "טיעון מוזר". "דווקא במקרה הזה מה שאפיין את המועמדות של שפירא זה שהיא נולדה כהסכמה של שתי הסיעות הגדולות משני עברי המתרס, הרבה לפני שקדימה נכנסה לקואליציה, והתחברו לזה רוב מוחלט של ח"כים", אמר אלקין. "דווקא כדי למנוע מראית עין היה ראוי שיתאחדו סביב המועמד בעל הסיכויים הגבוהים יותר. אני מצטער על זה שכבל הגיש מועמד אלטרנטיבי. זה לא הכי טוב שהמבקר צריך לחפש קולות אצל אלה שהוא צריך לבקר אותם. את כל השמועות של 'מועמד מטעם' שמעתי גם על לינדנשטראוס שמולו הריצו שופט עליון, והיום כולם יודעים שלא היה להן בסיס".

לקריאה נוספת
השופט יוסף שפירא מועמד בולט לתפקיד מבקר המדינה
בפעם האחרונה: לינדנשטראוס הגיש הדו”ח השנתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully