וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנמרק מגנה הכאת הפעיל: "ביקשנו הבהרות מישראל"

יהושע בריינר וטל שלו

16.4.2012 / 17:08

משרד החוץ בקופנהגן גינה את הכאת פעיל השמאל הדני על ידי סא"ל שלום אייזנר, שתיעודה פורסם אתמול. עם זאת, ציינו שם לטובה את הגינוי המהיר של ראש הממשלה נתניהו

צילום מסך

(צילום: יוטיוב, עריכה: טל רזניק)

משרד החוץ הדני גינה בצהריים (שני) את תקיפת פעיל השמאל הדני על ידי סגן מפקד חטיבת הבקעה, סגן-אלוף שלום אייזנר. בהודעה שהוציאו נציגי המשרד נאמר כי "איננו יודעים עדיין את נסיבות המקרה. השגרירה הדנית בתל אביב ביקשה הסברים מהרשויות בישראל. אנו נסייע קונסולרית לאזרח הדני במידה ויפנה אלינו. ניתן לראות שהחייל המעורב הושעה מידית מתפקידו והנושא נמצא בחקירה". בדנמרק ציינו לטובה את הגינוי המהיר של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את התקרית. "על כולנו לגנות שימוש בכוח, שימוש שעל פניו בוצע כלפי המפגין", נמסר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דנמרק גינתה את השימוש בכוח. סא"ל אייזנר מכה את הפעיל הדני/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשרד החוץ אישרו היום כי שגרירת דנמרק בישראל, ליזלוט פלסנר, שוחחה עם אנשי אגף אירופה במשרד, בראשות הסמנכ"ל רפי שוץ, וביקשה לקבל הסברים לגבי התקרית. "במהלך השיחה הודגש בפני פלסנר הטיפול המהיר של צה"ל בתקרית וכן תגובתו החריפה והמיידית של ראש הממשלה שגינה את האירוע", סיפר גורם במשרד החוץ בשיחה עם וואלה! חדשות. עוד ציין הגורם כי הטיפול המהיר באירוע השתקף גם בלשון המתונה בה נקט שר החוץ הדני בהודעתו, שהתייחס אף הוא להשעייה המהירה של הקצין ולגינוי החריף שהשמיע ראש הממשלה אמש.

האם ניתן היה למנוע את התקרית החמורה בבקעת הירדן, בה סא"ל אייזנר את הפעיל הדני באמצעות נשקו האישי? מהתחקיר הראשוני שנעשה בפיקוד מרכז, עולה כי מפקד חטיבת בקעת הירדן, שהיה בחופשה בזמן התקרית, הנחה על הכוחות בשטח להזעיק את המשטרה, כדי שתפנה את כביש 90 מפעילי השמאל שגדשו אותו. סגנו, אייזנר, העדיף לפנות את הכביש בעצמו – אז התפתחה התקרית האלימה, שהביאה לאחר הפרסום אמש להשעייתו עד לסיום התחקיר, ולגינויים חריפים מצדם של ראש הממשלה והרמטכ"ל.

אייזנר בחר לטפל בעצמו, למרות הנחיית המח"ט

מהתחקיר עולה כי מפקד החטיבה, אלוף-משנה נוחי מנדל, היה בחופשה בזמן האירוע, וסא"ל אייזנר, כסגנו, סייר באזור צמח והוקפץ אל המקום. בתחילה התמודדו כשישה חיילים וקצינים עם עשרות הפעילים שחסמו את הכביש במסגרת רכיבת האופניים שארגנו (ושלשמה לא ביקשו את אישור צה"ל – א.ב.). המפקדים בשטח חששו שפלסטינים ינסו לפגוע באבנים בכלי רכב ישראלים שהשתרכו לאורך הפקק שנוצר עם חסימת הכביש, שהיה עמוס ממילא בשל החלטת המשטרה להפנות אליו את התנועה במהלך החג.

סא"ל אייזנר טען כי ברגע קבלת הדיווח החל להתקדם לכיוון הציר, וכשהגיע לאזור נאלץ לעקוף פקק ענק. לדבריו, הוא כבר קיבל דיווחים כי אכן החלו יידויי אבנים לעבר כלי הרכב הישראלים, וכן דווח אודות עימותים בין הכוחות לפעילי השמאל. לאחר כשעה, לטענת החיילים, בהם ניסו להידבר עם פעילי השמאל, טוענים הכוחות כי סא"ל אייזנר הותקף במוט על ידי הפעילים, בעוד שפעיל אחר ניסה לתקוף את החיילים באנמעות משאבת אוויר. אז, עולה מהתחקיר, החל הסמח"ט לנהוג באגרסיביות, שכן "חש בסכנה מתקרבת לאזרחים הישראלים שהצטברו בשטח".

נתניהו וגנץ מיהרו לגנות

הפעיל הדני, מצדו, מכחיש כי תקף את אייזנר או כל קצין אחר. "לא הרמתי אצבע על הקצין שלעומתנו היה מאוד אגרסיבי", סיפר אתמול לוואלה! חדשות. "עמדתי לצלם חבר שלי שנדחף קודם על ידי החיילים, הסתכלתי מסביב ופתאום משום מקום הוא נתן לי את המכה עם הנשק", סיפר אנדריאס, בן ה-20 מדנמרק.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גינה כבר אתמול את האירוע. "התנהגות כזאת לא מאפיינת את חיילי ומפקדי צה"ל, ואין מקומה בצה"ל ובמדינת ישראל", אמר נתניהו. הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, אמר כי הוא רואה את האירוע בחומרה רבה. "האירוע אינו משקף את ערכי צה?ל והוא יתוחקר באופן יסודי ויטופל בערוץ הפיקודי בחומרה הנדרשת", אמר הרמטכ"ל. הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל דני עפרוני, בחן את הסרטון, והורה על פתיחת חקירת מצ"ח, בסופה יועברו הממצאים לפרקליטות הצבאית ויוחלט האם להגיש נגדו כתב אישום.

עוד בנושא
תיעוד: סגן-אלוף מכה פעיל שמאל בפניו בנשקו האישי
התחקיר: המח”ט הנחה להזעיק משטרה - סגנו רצה לטפל בעצמו בפעילים
רבנים בעד אייזנר: ”צריך לשבח הקצין - לא לגנותו”
קצינים בכירים: סא”ל אייזנר צריך ”לקחת אחריות”
הפעיל שהוכה מדבר: ”בצבא הכיבוש כל אלימות מוצדקת”
הושעה הסא”ל שהיכה פעיל שמאל; גנץ: ”אירוע חמור”

השתתף בהכנת הידיעה: אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully