וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחקיר: המח"ט הנחה להזעיק משטרה - סגנו רצה לטפל בעצמו בפעילים

16.4.2012 / 16:24

מהתחקיר הראשוני בפיקוד מרכז עולה כי סא"ל שלום אייזנר לא נשמע להנחיית מפקדו, שיתכן והיתה יכולה למנוע את התקרית בה היכה את פעיל השמאל הדני. "היו אומרים שהקטנתי ראש"

צילום מסך

(צילום: יוטיוב, עריכה: טל רזניק)

האם ניתן היה למנוע את התקרית החמורה בבקעת הירדן, בה היכה סגן-אלוף שלום אייזנר פעיל שמאל דני בחוזקה באמצעות נשקו האישי? מהתחקיר הראשוני שנעשה בפיקוד מרכז, עולה כי מפקד חטיבת בקעת הירדן, שהיה בחופשה בזמן התקרית, הנחה על הכוחות בשטח להזעיק את המשטרה, כדי שתפנה את כביש 90 מפעילי השמאל שגדשו אותו. סגנו, אייזנר, העדיף לפנות את הכביש בעצמו – אז התפתחה התקרית האלימה, שהביאה לאחר הפרסום אמש להשעייתו עד לסיום התחקיר, ולגינויים חריפים מצדם של ראש הממשלה והרמטכ"ל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניתן היה למנוע את התקרית? סא"ל אייזנר מכה את פעיל השמאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהתחקיר עולה כי מפקד החטיבה, אלוף-משנה נוחי מנדל, היה בחופשה בזמן האירוע, וסא"ל אייזנר, כסגנו, סייר באזור צמח והוקפץ אל המקום. בתחילה התמודדו כשישה חיילים וקצינים עם עשרות הפעילים שחסמו את הכביש במסגרת רכיבת האופניים שארגנו (ושלשמה לא ביקשו את אישור צה"ל – א.ב.). המפקדים בשטח חששו שפלסטינים ינסו לפגוע באבנים בכלי רכב ישראלים שהשתרכו לאורך הפקק שנוצר עם חסימת הכביש, שהיה עמוס ממילא בשל החלטת המשטרה להפנות אליו את התנועה במהלך החג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אייזנר: "חשתי בסכנה לאזרחים ישראלים"

סא"ל אייזנר טען כי ברגע קבלת הדיווח החל להתקדם לכיוון הציר, וכשהגיע לאזור נאלץ לעקוף פקק ענק. לדבריו, הוא כבר קיבל דיווחים כי אכן החלו יידויי אבנים לעבר כלי הרכב הישראלים, וכן דווח אודות עימותים בין הכוחות לפעילי השמאל. לאחר כשעה, לטענת החיילים, בהם ניסו להידבר עם פעילי השמאל, טוענים הכוחות כי סא"ל אייזנר הותקף במוט על ידי הפעילים, בעוד שפעיל אחר ניסה לתקוף את החיילים באנמעות משאבת אוויר. אז, עולה מהתחקיר, החל הסמח"ט לנהוג באגרסיביות, שכן "חש בסכנה מתקרבת לאזרחים הישראלים שהצטברו בשטח".

בפיקוד מרכז מותחים ביקורת על אייזנר, שהיה צריך להזעיק את משטרת מחוז ש"י לטובת פינוי הציר, ולא להתעמת עם אזרחים. הוא מצדו טוען כי "אילו היה מקטין ראש, יכול היה האירוע להסתיים אחרת".

אייזנר טוען כי אחד מחייליו קיבל הנחיה לתעד את האירוע, אלא שלאחר שעה של צילום אזלה הסוללה במצלמה, ועל כן בידי צה"ל לא קיים תיעוד מלא של האירוע בידי צה"ל, זאת למרות שגם בתיעוד שכן נמצא בידי צה"ל, רואים את התגרות הפעילים בחיילי צה"ל.

"נתניהו היה צריך לחכות לסוף התחקיר"

קצין בפיקוד מרכז אמר היום בשיחה סגורה כי "אייזנר בעצמו מודה שלא היה צריך להכות את הפעילים, למרות שהותקף, ולמרות שיש הוכחה לכך מבית החולים, בדמות סדק בשתי אצבעותיו". עם זאת, מודה הקצין כי "יהיה זה עוול חמור להוציא את האירוע מהקשרו".

בני משפחתו של אייזנר מתחו ביקורת על החלטת ראש הממשלה והנשיא להגיב באופן אישי לאירוע. "שייתנו למשטרה הצבאית החוקרת לסיים את החקירה, יראו את התמונה המלאה – ואז יגיבו. בכך שהקדימו להגיב, חרצו נתניהו ופרס את גורלו של אייזנר".

בתוך כך, פנה סא"ל אייזנר לסנגור הצבאי הראשי, אל"מ אודי בן אליעזר, לקבלת ייצוג משפטי, וביממה הקרובה יוחלט על הקמת צוות שיורכב משני עורכי דין. גורם צבאי מסר כי היום נמשכו התחקירים המבצעיים בתוך חטיבת הבקעה וכפי הנראה הסמח"ט יוזמן לחקירה במצ"ח כבר בימים הקרובים. הגורם הוסיף כי סא"ל אייזנר התייעץ עם חברים ובני משפחה ולאחר שהבין כי הוא נדרש להיערך למערכה משפטית שכפי הנראה תסתיים בהגשת כתב אישום נגדו, פנה לקבלת ייצוג משפטי שמגיע לו במסגרת זכויות כקצין בצה"ל.

הפעיל הדני, מצדו, מכחיש כי תקף את אייזנר או כל קצין אחר. "לא הרמתי אצבע על הקצין שלעומתנו היה מאוד אגרסיבי", סיפר אתמול לוואלה! חדשות. "עמדתי לצלם חבר שלי שנדחף קודם על ידי החיילים, הסתכלתי מסביב ופתאום משום מקום הוא נתן לי את המכה עם הנשק", סיפר אנדריאס, בן ה-20 מדנמרק.

הסא"ל שהיכה פעיל שמאל - כותרות אחרונות
רבנים בעד אייזנר: ”צריך לשבח הקצין - לא לגנותו”
קצינים בכירים: סא”ל אייזנר צריך ”לקחת אחריות”
הושעה הסא”ל שהיכה פעיל שמאל; גנץ: ”אירוע חמור”
תיעוד: סגן-אלוף מכה פעיל שמאל בפניו בנשקו האישי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully