וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: זבובים מתוסכלים מינית פונים לאלכוהול

עניין הישרדותי: צוות בראשות חוקרת ישראלית מצא כי חומרים כגון אלכוהול וסמים מייצרים במוח תגובה דומה לכימיקל המשתחרר לאחר כיבוש מיני - הסבר אפשרי לתופעת ההתמכרות

אם אתה זבוב ועבר עליך ערב פחות מוצלח עם בנות המין השני, סביר להניח שתרצה להטביע את יגונך בטיפה המרה - כך עולה ממחקר שפורסם בסוף השבוע בכתב העת היוקרתי למדע Science. צוות של חוקרים ממכון מחקר בווירג'יניה ומאוניברסיטת קליפורניה, בראשות ד"ר גלית שוחט-אופיר הישראלית, ביקש לבדוק את הקשר בין הגירוי שמספקים חומרים משני תודעה כמו אלכוהול וסמים לכימיקל מסוים המשתחרר במוח הזבוב לאחר כיבוש מיני.

צפו בסרטון של אוניברסיטת קליפורניה המדגים את המחקר

"מערכות תגמול התפתחו במוח כדי לחזק התנהגויות חשובות להישרדות, הן של הפרט והן של המין כולו, כמו צריכת מזון והזדווגות", הסבירה ד"ר שוחט-אופיר ביום שישי בראיון ל-BBC. "חומרים משני תודעה 'חוטפים' את אותם מסלולים עצביים שמשמשים את המתגמלים הטבעיים, כך שנרצה לצרוך אלכוהול - דוגמה קיצונית לרכיב שיכול להשפיע על מערכת התגמול - כדי להגיע למנגנון של מה שהופך אינטראקציות חברתיות למתגמלות בקרב חיות".

במהלך הניסוי לקחו זבובים זכרים ומיקמו אותם באותה קופסה ביחד עם חמש נקבות זבוב בתולות, שהסכימו לתהליך ההזדווגות. זבובים אחרים מוקמו ביחד עם חמש נקבות זבוב שכבר הזדווגו לפני כן, ולכן דחו את הזבובים. בהמשך הניסוי הציעו לשתי קבוצות הזבובים מזון רגיל לעומת מזון המועשר ב-15% אלכוהול. התוצאות היו חד משמעיות: הזבובים המרוצים אכלו מהמזון הרגיל, ואילו הזבובים המתוסכלים נהנו ללגום את המזון האלכוהולי.

צוות החוקרים מצא כי האלכוהול מנסה לחקות את הפעולה של הכימיקל נוירופפטיד-אף (NPF) שמשתחרר במוח בעקבות ההזדווגות. הם העלו באופן מכוון את רמות ה-NPF במוחם של הזבובים והבחינו כי הם מתנהגים כמו אלה שהזדווגו. "זה מוביל אותנו לחשוב שבמוח הזבוב - וכנראה במוחן של חיות אחרות, ובהן גם בני האדם - יש מערכת כלשהי ששולטת ברמות התגמול הפנימי", מסבירה ד"ר שוחט-אופיר. "ברגע שתגמול זה נמוך, ההסדרה שלו תלווה בהתנהגות שתשיב אותו חזרה".

הגילויים הללו, היא מסבירה, שופכים אור על המנגנונים הגורמים להתמכרות לחומרים כגון אלכוהול אצל בני אדם - כמעין ניסיון לפצות על חסכים בצרכים הישרדותיים, כגון סקס.

עוד מחקרים:
תקווה לחולי סכיזופרניה: תרופה זולה נגד פצעי בגרות
מרזים וזוכרים: צום קבוע יפחית סיכון לאלצהיימר?
מחקר: השמנת יתר מגדילה הסיכוי ללקות בשיכחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully