וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום שלישי הגדול של רומני: ניצח בשש מדינות

ביום המכריע בפריימריז הרפובליקניים, הגדיל המועמד המוביל את יתרונו - בעזרת ניצחון דחוק באוהיו החשובה. סנטורום עדיין במשחק עם נצחונות ב-3 מדינות; גינגריץ' ניצח באחת

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

"יום שלישי הגדול" הגיע הבוקר (רביעי) לקו הסיום, התוצאות הן בהתאם לציפיות, והמנצח המסתמן - גם אם אין מדובר בניצחון מוחץ - הוא האיש שכבר הוביל במרוץ וכעת מגדיל את יתרונו: מיט רומני, שניצח בשש מתוך עשר המדינות בהן נערכה אתמול הצבעה בבחירות המקדימות על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית - ובהן מדינת המפתח החשובה ביותר, אוהיו, בה גבר בפער של אלפי קולות בודדים על יריבו העיקרי, הסנאטור לשעבר מפנסילבניה, ריק סנטורום.

המתמודד על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות מיט רומני ורעייתו יוצאים מהקלפי לאחר שהצביעו בפריימריז של מדינת מסצ'וסטס, בוסטון, 6 במרץ 2012. רויטרס
"ניקח את הניצחון כל הדרך לבית הלבן!". רומני יוצא מהקלפי בה הצביע בבוסטון, אתמול/רויטרס

"אני אזכה במועמדות הזו!", הצהיר רומני הלילה מול קהל תומכיו בבוסטון. "אנחנו סופרים את הצירים לוועידה וזה נראה טוב, ואנחנו סופרים את הימים עד נובמבר, וזה נראה אפילו טוב יותר. אנחנו הולכים לקחת את ההצבעה שלכם, הצבעה אדירה הלילה במסצ'וסטס, ולקחת את הניצחון הזה כל הדרך לבית הלבן!".

מכאן עבר, כהרגלו, לתקוף את הנשיא אובמה: "הנשיא והצוות שלו ממשיכים לומר לנו שדברים משתפרים. אבל 24 מיליון אמריקנים עדיין נאבקים כדי למצוא עבודה. הם חוגגים האחד עם השני בבית הלבן, אבל ידידיי, האמת היא ש-8% אבטלה זה לא המצב הטוב ביותר לאמריקה, זה פשוט המצב הטוב ביותר שהממשל הזה יכול לעשות. כשאני אהיה נשיא, הכלכלה האמריקנית הזו לא תפגר מאחור, הכלכלה האמריקנית הזו תוביל את העולם כפי שצריך להיות, וכפי שהיא תיעשה בעתיד".

חלוקת הצירים במרוץ המפלגתי (לאחר שקלול חלקי של תוצאות הלילה)

במבט להמשך הפריימריז, מסתמן כעת מרוץ דו-ראשי בין רומני לסנטורום, שניצח בשלוש מדינות. יו"ר בית הנבחרים לשעבר ניוט גינג'יץ' ניצח במדינה אחת. עשר המדינות של "יום שלישי הגדול" מחלקות בסך הכל 419 צירים במרוץ המפלגתי - מנה משמעותית בדרך ל-1,144 הצירים הנחוצים לניצחון.

גם גינגריץ' עוד פה

רומני - המועמד הליברלי והקרוב יותר למרכז הפוליטי מבין השלושה, הנתפש כבעל הסיכויים הטובים ביותר לנצח בבחירות כלליות את הנשיא ברק אובמה - השיג הלילה, מלבד אוהיו, עוד ארבעה נצחונות קלים: במסצ'וסטס, המגרש הביתי שלו; בוורמונט השכנה; בווירג'יניה, שם לא היו לו מתחרים ממשיים, שכן הן סנטורום והן גינגריץ' כלל לא היו רשומים כמועמדים במדינה משום שלא השיגו בה מספיק חתימות; ובאיידהו הקטנה והכפרית. הבוקר נוספה גם אלסקה הרחוקה לרשימת הנצחונות שלו.

עוד בתחילת הלילה, התברר כי ג'ורג'יה הדרומית, מגרשו הביתי של גינגריץ', הוכיחה את עצמה ככזו - והוא אכן ניצח בה. זהו ניצחון שני שלו, וראשון מאז הניצחון בדרום קרוליינה אי שם בינואר. עם תוספת של 76 צירים במרוץ המפלגתי (ג'ורג'יה היא המדינה הגדולה ביותר שהצביעה ב"יום שלישי הגדול"), הצליח כנראה גינגריץ' להתחמק, בינתיים, מהכרזה בלתי נמנעת על פרישה מהמרוץ. בנאום בפני תומכיו באטלנטה, הבטיח הלילה שהוא נשאר במרוץ, והבהיר כי את הניצחון בג'ורג'יה הוא מתכוון למנף לקראת "סוויפ" במדינות הדרום הגדולות: "אנחנו הולכים לאלבמה, ואנחנו הולכים למיסיסיפי, ואנחנו הולכים לקנזס - וזה רק השבוע".

המתמודד על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות ריק סנטורום נואם בעצרת בחירות בעיירה סטובנוויל, אוהיו, 6 במרץ 2012. רויטרס
"מוכנים לניצחון בכל המדינה". סנטורום ורעייתו קארן, הלילה באוהיו/רויטרס

אולם היריב העיקרי של רומני בשלב זה הוא סנטורום, שמרן דתי ופוליטי שהחל לנסוק במרוץ רק לפני חודשים ספורים. סנטורום גרף הלילה נצחונות בשלוש מדינות נוספות במערב התיכון: טנסי, אוקלהומה וצפון דקוטה (שתי הראשונות הן גדולות ומשמעותיות), המצטרפות לנצחונותיו באיווה, בקולורדו ובמינסוטה.

אוהיו: 7,000 קולות הפרש

באוהיו - המדינה השנייה בגודלה בין אלו שהצביעו אמש, עם 66 צירים, ומדינה משמעותית במיוחד באופן מסורתי, בשל היותה ברומטר לתוצאות בבחירות הכלליות - התנהל מאבק מורט עצבים לאורך הלילה, כשההובלה עוברת בין סנטורום לרומני. עד כשעה לפני התוצאות הסופיות, עוד הוביל סנטורום בפער עקבי של כמה אלפי קולות - אך בשעה האחרונה, עם ספירת הקולות מהעיר קליבלנד, חולל רומני מהפך, ולבסוף גבר על יריבו בכ-7,000 קולות בלבד, עם 38% מול 37%.

סנטורום, עם זאת, העדיף להציג את היום כניצחון, והבהיר כי הוא מתכוון ללכת עד הסוף. "ניצחנו במערב, ניצחנו במערב התיכון וניצחנו בדרום", אמר לתומכיו בעיירה סטובנוויל באוהיו. "אנחנו מוכנים לניצחון בכל המדינה".

עצרת תמיכה של מיט רומני, בוסטון, מסצ'וסטס, 6 במרץ 2012. רויטרס
אקסטזה בעצרת תמיכה של רומני, אתמול במסצ'וסטס/רויטרס

המועמד הרביעי, חבר בית הנבחרים מטקסס רון פול - שנתפש כמועמד חסר סיכויים שנמצא במרוץ בעיקר כדי להביע את עמדותיו החריגות, אך הצליח בכל זאת לגרוף תמיכה לא מבוטלת במדינות רבות - איבד את סיכויו האחרון לניצחון באלסקה, בה השקיע זמן רב מהקמפיין שלו. מאמץ דומה שהשקיע באיידהו ובצפון דקוטה לא סייע לו לזכות בנצחונות גם בהן. פול עדיין נותר במרוץ בינתיים, אם כי בשבועות האחרונים נפוצו שמועות על כך שפול כבר סגר "דיל" עם רומני לפיו יפרוש בקרוב מהמרוץ ויצטרף אליו כמועמד לסגן הנשיא.

עדכון ראשון: 3:30

כותרות אחרונות מהפריימריז הרפובליקניים:
הרפובליקנים דרוכים לרגע האמת: "יום שלישי הגדול"
הרפובליקנים באיפא"ק: "אובמה הפנה גב לישראל"
רומני: "אם אובמה ייבחר, אירן תשיג נשק גרעיני"
ניצחון רביעי רצוף לרומני, לפני "יום ג' הגדול"

מיט רומני בסופר טיוזדיי בבוסטון, פריימריז במפלגה הרפובליקנית. רויטרס
יום שלישי הגדול של רומני. חגיגות ניצחון, הלילה בבוסטון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully