וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסגה בוושינגטון התארכה בשעה; נתניהו: "טובה וחיובית"

טל שלו, שליחת וואלה! לוושינגטון

6.3.2012 / 0:02

שני המנהיגים היו אמורים לשבת במשך כשעתיים - אך המשיכו להתדיין שעה נוספת. "העמדה הישראלית התקבלה בהבנה", אמר ראש הממשלה בסיומה, "לישראל הזכות להגן על עצמה"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו)

פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה, שנערכה אתמול (שני) בחדר הסגלגל שבבית הלבן, התארכה כשעה מעבר למתוכנן. הפגישה, שנקבעה להימשך שעתיים, נמשכה בסופו של דבר שלוש שעות. במהלך הפגישה, מלבד הנושא האירני, עלה גם הנושא הפלסטיני. האמריקאים הבינו מנתניהו כי בישראל טרם התקבלה החלטה על תקיפה צבאית באירן אך הוא הדגיש בפניהם כי לישראל עומדת הזכות להגן על עצמה, כפי שגם הנשיא אובמה בעצמו הבהיר בימים האחרונים. בירושלים מדגישים כי לפי כל הסימנים, המשטר האירני שואף להכחיד את ישראל, ואף מפתח את הכלים לעשות זאת, ומול איום כזה לכל מדינה ריבונית יש זכות להגן על עצמה.

ראש הממשלה נתניהו הגדיר את הפגישה כטובה וחיובית. "זה הישג שישראל הצליחה לשכנע את העולם ואת הקהילה הבינלאומית שהנושא האירני בראש סדר היום", אמר נתניהו בתום הפגישה, "העמדה הישראלית התקבלה בהבנה שלישראל הזכות להגן על עצמה". בירושלים סבורים שעד היום הלחץ האמריקאי של הסנקציות לא נשא פרי. בחודשים האחרונים אמנם גבר הלחץ, אך הזמן מתקצר ואירן ממשיכה בפיתוח הגרעין. נוסף על שני המנהיגים, ולמעט חלקים קצרים בפגישה, נכחו בחדר גם היועץ לביטחון לאומי, טום דונילון, ומקבילו הישראלי, ראש המועצה לביטחון לאומי יעקב עמידרור.

אחרי הפגישה התקיימה גם ארוחת הצהריים המתוכננת, אליה הצטרפו גם מזכירת המדינה, הילרי קלינטון, שר ההגנה לאון פנטה, רמטכ"ל צבא ארצות הברית, גנרל מרטין דמפסי, היועץ המדיני, רון דרמר, ראש הלשכה, גיל שפר, מזכיר הממשלה הישראלי, צבי האוזר, וגורמים נוספים מהמשלחת הישראלית. במהלך הארוחה דנו הצדדים גם במצב האזורי במזרח התיכון, לרבות המתרחש בסוריה, מצרים ובטורקיה. כמו כן, ראש הממשלה פנה לנשיא ברק אובמה וביקש ממנו שישחרר את המרגל הישראלי הכלוא בארצו, ג'ונתן פולארד. נתניהו גם העניק לאובמה עותק של מגילת אסתר לרגל חג הפורים הקרב.

אובמה נועד עם נתניהו: "לא נסכים לאירן גרעינית. רויטרס
פגישתם התארכה בשעה. אובמה ונתניהו, אתמול/רויטרס

בפתח הישיבה, התייחס הנשיא אובמה לנושא המרכזי של הישיבה - המאמץ המשותף של ארצות הברית וישראל למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני. "כמובן שנושא מרכזי בשיחתנו יהיה אירן, וכפי שהדגשתי אתמול, זה גם אינטרס אמריקאי שלאירן לא יהיה נשק גרעיני", אמר הנשיא. "אנחנו לא רוצים מרוץ חימוש גרעיני באזור הזה. אנחנו לא רוצים שנשק גרעיני ייפול לידי טרוריסטים. על כן עמלנו כל-כך קשה כדי להשיג את הסנקציות הקשות ביותר על אירן אי פעם, אנחנו מאמינים שיש עדיין אפשרות לפתרון דיפלומטי, אבל על המשטר האירני לקבל החלטה לנוע בכיוון הזה. אנחנו עדיין ממשיכים להדק את הלחץ באמצעות הסנקציות, וכל האופציות על השולחן. אני יודע שראש הממשלה ואני, מעדיפים שנינו לפתור את המשבר הזה באמצעים דיפלומטיים. אני רוצה להבטיח גם לעם האמריקאי וגם לעם בישראל שאנחנו עוסקים בדיונים קרובים מאוד והתייעצויות קרובות בעניין זה ובעניינים אחרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"ישראל תישאר האדון לגורלה"

"הקשר בין מדינותינו אינו ניתן לערעור", הוסיף הנשיא האמריקאי, "כמו שהבהרתי בכל פגישותיי עם נתניהו. זהו קשר שלא מבוסס רק על אינטרסים חופפים, אלא גם על ערכים משותפים. במהלך השיחה נשוחח על הדברים המתרחשים באזור, ראש הממשלה יעלה את רעיונותיו איך להגביר את השלום והביטחון באזור, בנושאים שממשיכים להיות במוקד".

אובמה התייחס גם למשא ומתן עם הפלסטינים, ואמר: "אני יודע שזהו נושא קשה. אני יודע שראש הממשלה נתניהו ממשיך להיות מחויב להמשיך ולהגיע לשלום".

מצדו, אמר ראש הממשלה נתניהו, כי "ארצות הברית וישראל חולקות ערכים משותפים, ואנחנו ניצבים בפני אויבים משותפים. אירן רואה בארצות הברית כשטן הגדול, ובנו כשטן הקטן". הוא ציין עוד כי "כפי שהבהרת אתמול, ישראל חייבת שתהיה לה תמיד היכולת להגן על עצמה בעצמה. זאת מטרת המדינה היהודית - להגן על העם היהודי. ועל כן האחריות העליונה שלי היא להבטיח שישראל תישאר האדון לגורלה".

אובמה באיפא"ק: "לישראל הזכות להגן בעצמה על עצמה". רויטרס
"כל האפשרויות נמצאות על השולחן". אובמה נואם מול איפא"ק, שלשום/רויטרס

אובמה הבהיר שלשום בכנס השדולה הפרו-ישראלית. הנשיא האמריקאי כי "לא עשינו עד כה בנושא האירני עד כה", והתחייב להשלים את המשימה, תוך הבהרה של הסיסמאות המוכרות: "כל האפשרויות נמצאות על השולחן" ו-"מחויבות לביטחון ישראל". עם זאת, חיזק אובמה את התחושה שישראל תוכל לעשות כרצונה, גם אם ארצות הברית לא תצטרף אליה: "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה, בעצמה, מול כל איום שהיא מוצאת על קיומה".

ראש הממשלה נתניהו הגיב בחיוב לנאום אובמה, והביע שביעות רצון מהמסרים שעלו בו. גם הנשיא פרס, שדיבר בפני אותו קהל וחלק שבחים רבים בנאומו לנשיא האמריקני, הביע אופטימיות זהירה לגבי תוצאותיה של פגישת נתניהו-אובמה. ואמנם, פרס אינו נתניהו. אין ביטחון כי נאומו של אובמה ירצה לגמרי את ראש הממשלה, שבא לוושינגטון אחרי סוף שבוע מושלג-חמים לצד האח האדומה של עמיתו הקנדי, סטיבן הארפר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully