וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ואובמה ינסו להגיע לפשרה מינימלית בנושא אירן

טל שלו, שליחתנו לוושינגטון

5.3.2012 / 8:00

ברקע דיווחים על מתיחות רבה בין ירושלים לוושינגטון, מגיע נתניהו לבית הלבן. הוא ידרוש מאובמה להגדיר מהם הקווים האדומים לפני תקיפה באירן - וצפוי לשמוע מסרי הרגעה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בא הבוקר (שני) לוושינגטון מקנדה, וייפגש אחר הצהריים עם הנשיא ברק אובמה. הפגישה מתקיימת ברקע שבועות של קמפיין תקשורתי אגרסיבי בישראל ובארצות הברית שנועד להכשיר את הקרקע לפגישה, שבה ידון איום הגרעין האירני. לפגישה קדמו עשרות הדלפות על חשש מתקיפה ישראלית באירן שלא תתואם מול ארצות הברית ודיווחים על מתיחות, לכאורה, בין ירושלים לוושינגטון. אך היום, סוף-סוף, תתקיים הפגישה המיוחלת - "הדבר האמיתי".

תהיה זו פגישתם התשיעית של אובמה ונתניהו. השניים אינם ידועים, בלשון המעטה, ביחסי ידידות, אך בניגוד לפגישות קודמות ולהנמכת הציפיות השגרתית, האווירה בחדר הסגלגל היום אמורה להיות חיובית למדי. ניתן לזקוף חלק מהאווירה החיובית לנאומו המוצלח של אובמה, אתמול בכנס איפא"ק (הוועד האמריקני-ישראלי ליחסי ציבור). הנשיא האמריקני הבהיר כי "לא עשינו די בנושא האירני עד כה", והתחייב להשלים את המשימה, תוך שינון הסיסמאות השגורות: "כל האפשרויות נמצאות על השולחן" ו-"מחויבות לביטחון ישראל".

נתניהו בפגישה בבית הלבן עם ברק אובמה - יולי 2010. מרק וילסון, GettyImages
בפגישתם הקודמת/GettyImages, מרק וילסון

ראש הממשלה נתניהו הגיב בחיוב לנאום אובמה, והביע שביעות רצון מהמסרים שעלו בו. בפרט, נעמו לאזני נתניהו דברי אובמה כי "ישראל חייבת להיות מסוגלת להגן על עצמה – ובעצמה – מכל איום". גם הנשיא פרס, שדיבר בפני אותו קהל וחלק שבחים רבים בנאומו לנשיא האמריקני, הביע אופטימיות זהירה לגבי תוצאותיה של פגישת נתניהו-אובמה.

ואמנם, פרס אינו נתניהו. אין ביטחון כי נאומו של אובמה ירצה לגמרי את ראש הממשלה, שבא לוושינגטון אחרי סוף שבוע מושלג-חמים לצד האח האדומה של עמיתו הקנדי, סטיבן הארפר.

תפיסה שונה של שאלת הקווים האדומים

נתניהו רוצה לקבל מאובמה טון נחוש יותר, והתחייבות מפורשת יותר, לגבי שימוש בכוח צבאי נגד מתקני הגרעין של אירן. ראש הממשלה הגיע לבית הלבן כדי לסייע לו בהגדרת "הקווים האדומים" שהוא מעונין להציב: יכולת גרעינית - או פצצה גרעינית.

נתניהו ירצה לקבל תשובות לשאלות נוספות, בהן עד מתי יהיה ניתן להמשיך עם העיצומים שהוטלו על אירן, עד כמה היא תוכל להמשיך לפתח את תכנית הגרעין הצבאית שלה, ומהו אותו "מרחב החסינות" המאפשר פעולה צבאית אפקטיבית נגד מתקניה.

אך אותם "קווים אדומים" הם שטומנים מלכודות לנתניהו בבואו לבית הלבן. ראש הממשלה רוצה לשמוע את אובמה תקיף יותר, ברור יותר ונשכני יותר, לשמוע נשיא שמקצר את לוח הזמנים לתקיפה צבאית ומקצר למינימום את אורכם של אותם "קווים". אובמה, כנראה, נוטה לכיוון השני בדיוק, ויבקש מראש הממשלה להתגמש ולתת עוד זמן למיצוי הסנקציות על אירן. עם שתי גישות מרוחקות שכאלה – כשנתניהו יסרב שלא לתקוף, ומנגד, כשאובמה יתקשה להתחייב שארצו תתקוף - יהיה קשה מאוד להגיע לקונצנזוס מינימלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו בתא הטייס של מטוס "רעם". יתריע לפני תקיפה - או לא?/מערכת וואלה!, צילום מסך

בוושינגטון מנסים להבהיר בימים האחרונים כי המחלוקת בין אובמה לנתניהו אינה כה מהותית, ומזכירים שאובמה הדגיש שלא יהיה ניתן "להכיל" אירן גרעינית. גורמים בבירה אומרים כי מדובר בעיקר בחילוקי דעות טקטיים, אך לא בטוח שנתניהו יסכים עם קביעה שכזו, וייתכן, כפי שדווח לאחרונה, שהוא יבקש מאובמה להציב אולטימטום בנושא התקיפה באירן, או לכל הפחות לקבל הבהרות בדבר לוח הזמנים לסיכול תכנית הגרעין שלה.

"האירנים צריכים להבין שהאופציה הצבאית היא לא בדיחה"

מבחינת ישראל, אמר השבוע גורם מדיני, אובמה חייב להבין שהזמן דוחק, ושאין מקום להתלבטויות והתחבטויות: "חייבים לחנוק את אירן, 'לתת בראש' עכשיו באמצעות סנקציות נשכניות יותר, למרות חששו של אובמה מעליית מחירי הדלק בשנת בחירות", אמר הגורם. "במקביל, האירנים צריכים להבין שהאופציה הצבאית היא לא בדיחה".

בסיום הפגישה, נתניהו ואובמה יסבו לסעודה, ובערב ינאם נתניהו בוועידת איפא"ק. את המחמאות שקיבל מוקדם יותר מפרס, כנראה שאובמה לא ישמע שוב במרכז הכנסים בוושינגטון. אך גם מילות הערכה מתונות יותר מפיו של ראש הממשלה עשויות לסייע לו לא מעט – בוודאי כשלמחרת היום, ינאמו באיפא"ק שלושה מהמועמדים לראשות המפלגה הרפובליקנית. הם ישמחו לנצל את הבימה היוקרתית כדי לערער את הקביעות הלא-נחרצות מדי, לטעמם, של אובמה בדבר מחויבותו לביטחון ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully