וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוקלנד: ארגנטינה אסרה על עגינת ספינות בריטיות

28.2.2012 / 5:46

המתיחות בין שתי המדינות עולה על רקע שאלת הריבונות על האיים שבדרום אוקיינוס האטלנטי. ארגנטינה אסרה על שתי ספינות שיט לעגון בנמל אושואיה לאחר שביקרו באיי המריבה

הרשויות המקומיות בארגנטינה אסרו על עגינתן של שתי ספינות בריטיות בטיירה דל פואגו אמש (שני), בעקבות המתיחות המחודשת על איי פוקלנד. שתי המדינות נלחמו במשך עשרה שבועות על האיים החל מאפריל ועד יוני 1982, לאחר שארגנטינה פלשה לקבוצת האיים שבדרום האוקיינוס האטלנטי. המתיחות התגברה בעקבות הציון של 30 שנה למלחמה השנה, כמו גם בעקבות חיפושי נפט על ידי חברות בריטיות באזור.

איסור על עגינת ספינות בריטיות באושואיה בארגנטינה. רויטרס
שלט בכניסה לנמל אושואיה: "ספינות פיראטים אנגליות אינן מורשות לעגון"/רויטרס

אחת מהספינות שנאלצה לשוב על עקבותיה אתמול הייתה "סטאר פרינסס" ששטה תחת הדגל של ברמודה, טריטוריה השייכת לבריטניה. בסוכנות הידיעות הארגנטינאית Talem דיווחה כי לא אפשרו לספינה לעגון בנמל אושואיה שבדרום ארגנטינה, בירת מחוז טיירה דל פואגו. "ממשלת מחוז טיירה דל פואגו אסרה על ספינת שיוט תחת הדגל של קולוניה בריטית מלהיכנס לנמל אושואיה, בהסתמכה על החוק המחוזי המקושר לתלונת ארגנטינה על הריבונות של איי המלבינס (השם הארגנטינאי של האיים)", נמסר בדיווח.

שיט התענוגות, שיכול להכיל 2,600 נוסעים, עשה עצירה בפורט סטנלי שבפוקלנד טרם ההגעה לאושואיה, לפי דיווחי התקשורת המקומית. הספינה עגנה באושואיה בשיוטיה הקודמים לפני המשבר הדיפלומטי הנוכחי. סוכנות הידיעות הארגנטינאית דיווחה כי ספינה נוספת, "אדוניה", השייכת ל-P&O Cruises מסאות'המפטון שבאנגליה, נאלצה לשוב על עקבותיה לאחר שלא הורשתה לעגון במקום. על פי הדיווחים, האוניה ביקרה אף היא בפורט סטנלי.

"זהו אקט סימבולי, ארגנטינה מתגרה בבריטניה", אמר מארק ג'ונס, פרופסור ללימודים לטינו-אמריקאים ביוסטון, טקסס. "נשיאת ארגנטינה מסמנת שהיא הולכת 'לעשות שרירים' עד שתשכנע את הבריטים לדון בריבונות האיים", אמר ג'ונס. בריטניה מצידה, לא תהיה מוכנה לוותר כל כך מהר על האפשרות לשאוב נפט מאיי פוקלנד.

הנסיך וויליאם ביקר באי כחלק מתפקידו בחיל האוויר

נשיאת ארגנטינה, כריסטינה פרננדז, הודיעה בתחילת החודש כי תגיש תלונה רשמית למועצת הביטחון של האו"ם כנגד בריטניה, בשל התכנית הבריטית לשליחת אחת מספינות המלחמה המתוחכמות ביותר שברשותה לאיי פוקלנד. בנאום מיוחד לאומה, האשימה פרננדז את ראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון ב"מיליטריזציה" של הדרום האוקיינוס האטלנטי, על רקע הסכסוך ארוך השנים בין המדינות על הריבונות באיים. ארגנטינה דורשת מבריטניה להשיב לה את השליטה באיים, אשר נקראים בארגנטינה "מלבינס", אותם כבשה בריטניה בשנת 1833.

לונדון סירבה להתחיל בשיחות על הריבונות של פוקלנד וראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון התייחס לכוונת ארגנטינה להגיש תלונה לאו"ם בנושא. "בעת הפנייה לאו"ם, תגלה ארגנטינה שחלק עיקרי באמנת האו"ם היא הזכות להגדרה עצמית. תושבי איי פוקלנד רוצים לשמור על הקשר שלהם לבריטניה", אמר קמרון בעת ביקור בשוודיה, לפני כשבועיים. הוא הוסיף כי "כל עוד תושבי האיים ירצו לשמור על מצב זה, אנו נתמוך בהם וברכושם". 3,000 תושבי האי לא מראים סימנים על רצון להיפרד מהכתר הבריטי.

הנסיך וויליאם הגיע לאיי פוקלנד מוקדם יותר החודש, לביקור בן שישה שבועות כחלק מתפקידו בחיל האוויר הבריטי. ממשלת ארגנטינה ביקרה את הצבתו והאשימה את בריטניה ב"התססה צבאית של דרום האוקיינוס האטלנטי". בנאום רגשני שנשאה הנשיאה בשני בערב, במלאת 200 שנה לדגל הארגנטינאי, פרננדז חזרה על תביעת הבעלות של המדינה על האיים "וההגנה על המשאבים הטבעיים שלנו". "קולוניזציה", היא אמרה בקול סדוק, "פירושה שליטה".

עוד באותו נושא:
מקורבי בגין: "הפרסום על פוקלנד - הבל הבלים"
"בגין חימש את ארגנטינה - כדי לנקום בבריטניה"
הנפט יצית מלחמה חדשה באיי פוקלנד?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully