וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: אירן הגבירה את קצב העשרת האורניום

25.2.2012 / 0:35

דו"ח רבעוני של הסוכנות מביע "דאגה משמעותית לגבי אפשרות קיומו של מימד צבאי לתכנית הגרעין באירן". מאז נובמבר גדל מספר הצנטריפוגות במתקן בנתנז כמעט בחצי

אירן הגבירה את קצב העשרת האורניום, במיוחד באתר הגרעין המרכזי בנתנז, ופועלת ביתר שאת לחיזוק המתקן התת קרקעי בפורדו - כך קובע דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שנשלח אתמול (שישי) לידי החברות בסוכנות מידי רבעון. הדו"ח קבע גם כי השיחות שנערכו בין נציגי סבא"א לנציגי אירן בשבוע האחרון בטהרן, נכשלו. "הסוכנות ממשיכה להביע דאגה משמעותית לגבי אפשרות קיומו של מימד צבאי לתכנית הגרעין באירן", נכתב בדו"ח.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
כמעט 700 צנטריפוגות מעשירות אורניום לרמה של 20%, הניתנת לביקוע, ועוד מספר רב של צנטריפוגות נמצאות בהקמה. המתקן בפרודו/רויטרס

על פי המסמך, במתקן בנתנז ישנן 52 קסקדות (אשכול צנטריפוגות), כשכל אחת מהן מכילה 170 צנטריפוגות. מדובר בעלייה משמעותית מחודש נובמבר, אז נספרו במתקן רק 37 קסקדות. בפורדו, כמעט 700 צנטריפוגות מעשירות אורניום לרמה של 20%, הניתנת לביקוע, ועוד מספר רב של צנטריפוגות נמצאות בהקמה. הדו"ח מוסיף כי מאז תחילת שנת 2010, אירן העשירה 110 קילוגרמים של אורניום לרמה של 20%, כשלהערכת מומחים מערביים דרושים לה 250 קילוגרמים לייצור נשק גרעיני.

"גישה מהירה" למתקן בפרצ'ין

מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמנו, דחק באירן לאפשר לנציגי הסוכנות "גישה מהירה" לאתר הצבאי בפרצ'ין, גישה הנמנעה מהם בסבב השיחות האחרון בטהרן. שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה, ציין בתגובה כי הדו"ח "מדאיג". "אנו סבורים כי על אירן להבין שהמפתח לסיום הסנקציות נמצא בידה, וזוהי חובתה לשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית", אמר וסטוולה לכתבים בשולי מפגש הפסגה "ידידי סוריה" שהתקיים אתמול בטוניסיה.

אל מול הערכותיה האחרונות של סבא"א, עיתון ה"לוס אנג'לס טיימס" דיווח אתמול כי על פי דו"ח שחובר על ידי 16 סוכנויות מודיעין בארצות הברית, הפסיקה אירן לנסות ולייצר נשק גרעיני עוד בשנת 2003. על פי הדו"ח האמריקאי, אירן אמנם מבצעת מחקר בנושא הגרעין ואף מעשירה אורניום, אך טרם התחילה לנסות ולייצר נשק אטומי.

עדכון ראשון 21:25

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully