וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: אין סיכוי שתאושר ההחלטה על סוריה באו"ם

1.2.2012 / 9:36

נראה כי הרוסים נחושים להכשיל החלטה במועצת הביטחון: אף שהטיוטה שהוצגה שוללת התערבות צבאית, רוסיה דורשת סעיף שיקבע כי ההחלטה גם "לא תוכל לשמש הצדקה" להתערבות כזו

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מבוי סתום: חרף מותם של אלפי בני אדם בחודשים האחרונים בסוריה, ולחץ בינלאומי גובר על הנשיא בשאר אסד לפנות את כסאו, לא מצליחות בינתיים חברות מועצת הביטחון של האו"ם, אחרי יממה של דיונים, להגיע להסכמה על פתרון המשבר במדינה. עם טיוטת הצעת ההחלטה שיזמה מרוקו ופורסמה אתמול (שלישי), לפיה יפנה אסד את מקומו לסגנו, פארוק א-שרע, שיעמוד בראש ממשלת אחדות, לא זוכה בינתיים לתמיכה מלאה.

רוסיה סיפקה הבוקר אינדיקציה נוספת לכך שבכוונתה להכשיל כל החלטה משמעותית בהטלת וטו, כשהבהירה כי ההצעה שהועלתה אתמול לא תוכל לעבור ללא הבהרה ברורה כי לא תהיה התערבות צבאית במדינה. יש לציין כי ההצעה המרוקנית דווקא כן כוללת הבהרה כזו, אולם לדברי שגריר רוסיה באיחוד האירופי, היא אינה מספיקה. "בטיוטה חסר הדבר החשוב ביותר: סעיף ברור שקובע כי לא ניתן יהיה להשתמש בה כהצדקה להתערבות צבאית חיצונית בסוריה", אמר השגריר, ולדימיר צי'ז'וב, על פי דיווח סוכנות "אינטרפקס" הרוסית. "מסיבה זו, אני לא רואה סיכוי שהטיוטה הזו תאומץ".

מזכירת המדינה הילרי קלינטון ושגרירת ארה"ב באו"ם סוזן רייס בדיון מועצת הביטחון על סוריה, 31 בינואר 2012. רויטרס
"חשש ממלחמת אזרחים". הילרי קלינטון בדיון עם שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס/רויטרס

רוסיה וסין אף התנגדו לגינויה של סוריה על ידי מועצת הביטחון. "סין מתנגדת בתוקף לשימוש בכוח בכדי לפתור את הבעיה הסורית ומתנגדת לכפיית החלפת שלטון בדמשק, שכן הדבר מנוגד לאמנת האו"ם ולנורמות הבסיסיות המונחות ביסוד היחסים הבינלאומיים", צוטט שגריר סין באו"ם בסוכנות הידיעות הסינית.

"לא נחזור על הטעויות שנעשו בלוב"

גם מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, הבהירה אמש כי התערבות צבאית אינה עומדת על הפרק: "סוריה אינה לוב", אמרה, אך הוסיפה כי האלימות במדינה מחריפה ומביאה את המדינה קרוב למלחמת אזרחים. קלינטון המליצה לתמוך בתוכנית הליגה הערבית, שהציעה להדיח את אסד מהשלטון ולמנות במקומו ממשלת מעבר של האופוזיציה.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי מוסקבה לא תתמוך במהלך שייכפה על דמשק ותימנע מנקיטת עמדה בעימות. "לצערנו, הקהילה הבינלאומית נטתה לצד אחד במלחמה בלוב, ולעולם לא נרשה שמועצת הביטחון תעשה זאת שוב בסוריה", אמר לברוב, "כמובן שאנו מגנים בתוקף שימוש בכוח של הצבא הסורי נגד אזרחים, אולם ניתן לגנות באותה חריפות מתקפות של קבוצות חמושות נגד יעדים של השלטון - מטרות של הממסד ברחבי המדינה, תחנות משטרה - ומאיימים על אזרחים פשוטים שלא ילכו לעבודה, לבתי החולים ולחנויות".

רוסיה וסין הן שתיים מתוך חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם - לצד ארצות הברית, בריטניה וצרפת – דבר שמעניק להן את זכות הווטו על כל החלטה שתתקבל במועצה.

עדכון ראשון: 8:20

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות אחרונות:
חמינאי: "מתנגדים להתערבות של ארה"ב בסוריה"
עדי ראייה: אסד הניס את המורדים מפרברי דמשק
צבא סוריה נלחם עם המורדים ליד דמשק, 66 נהרגו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully