וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "ישראל מתקדמת מדעית, אך מיושנת מדינית"

טל שלו

31.1.2012 / 17:40

בנאומו בפתיחת כנס הרצליה אמר נשיא המדינה כי המפתח להתקדמות ישראל נעוץ בפתרון הסכסוך עם הפלסטינים. כמו כן קרא פרס למנהיגי העולם להילחם בהתגרענות האירנית

"מבחינה מדעית וטכנולוגית, ישראל נמצאת בשורה הראשונה של כלכלת העולם. מבחינה מדינית ישראל שקועה בעולם מיושן, בעולם האתמול", כך אמר היום (שלישי) נשיא המדינה שמעון פרס, בנאום הפתיחה של כנס הרצליה המתקיים במרכז הבינתחומי בעיר. באירוע הפתיחה של הכנס, בו השתתף גם נשיא הבנק העולמי רוברט זליק, התייחס פרס לאתגרים העומדים בפני ישראל בעת הזו, אך קרא לזרז את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

"הדרך הטובה ביותר, ואולי היחידה שנותרה לנו היא לשים קץ לסכסוך בינינו לבין הפלסטינים", אמר פרס. "אני מאמין שזה אפשרי". פרס הדגיש כי הוא מאמין שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הממשלה סלאם פיאד "הם פרטנרים ראויים לשלום" ואינם רוצים בהמשך הסכסוך. "אפשר להגיע לשלום על סמך פתרון שתי מדינות לשני העמים", אמר הנשיא, "הגיע הזמן שהכרעה אידיאולוגית זו תהא למציאות, הרי לא התכוונו לסיסמאות משותפות, אלא לפתרון מציאותי ואמיתי".

"לא לשלול שום אופציה בהתמודדות עם אירן"

בשבוע שעבר, ב-26 בינואר, חלף המועד שהקצו הפלסטינים לשיחות עם ישראל, ולהגשת הצעות קונקרטיות בנושא ביטחון וגבולות. בשתי הפגישות האחרונות בין אנשי המשא ומתן עו"ד יצחק מולכו וסאאב עריקאת, ניסתה ישראל להציג את עמדותיה העקרוניות בנושאים אלו בעל פה, והפלסטינים ביקשו לקבל הבהרות נוספות. בירושלים הדגישו השבוע כי הם מעוניינים להמשיך בשיחות, וכעת נמשך המאמץ הבינלאומי לשכנע את הפלסטינים להתמיד בשיחות. פרס אמר כי סוגיות הגבולות והביטחון מעכבות את המשא ומתן. "את הגבולות חייבים לקבוע, כדי לקבוע את מתכונת הביטחון, ולעשות זאת בהקדם. משא ומתן כזה, ראוי שיתנהל מחוץ לקופסא, ומחוץ לכותרות. באמצעותו יזכה כל צד בדבר שאי אפשר להשיגו בלי משא ומתן: קץ הסכסוך", טען פרס. פרס הזהיר כי השהיית המשא ומתן תביא לחיזוק חמאס, וכי ישנו אינטרס ביטחוני ישראלי למנוע את התחזקות חמאס בגדה. "אין ביטחון ללא מרכיב מדיני ואין משמעות למהלך מדיני אפשרי ללא יכולת של הגנה עצמית".

פרס התייחס בנאומו גם לפרויקט הגרעין האירני אותו הגדיר "הבעיה המרכזית של העולם ושלנו". לדבריו, "אין לשלול שום אופציה בהתמודדות עם הסכנה האירנית. זו סכנה קיומית. אסור שנשק גרעיני יגיע לידי שלטון האייטולות באירן. זהו השלטון המושחת ביותר בעולם מבחינה מוסרית". פרס קרא למנהיגי העולם "למנוע צירוף של הרשע והגרעין", והדגיש את המשמעות הערכית של המלחמה במשטר בטהרן, שמאיימת על זכויות האדם ושלום המדינות. "ההנהגה הנוכחית של אירן מוציאה אנשים להורג בגלל דעותיהם. היא מממנת, מאמנת ומדריכה טרוריסטים כדי שיזרעו אימה ורצח ברחבי העולם. זו התנהלות שיש להוקיע בכל פה ולגנות בכל מקום. יש למנוע מראשי השלטון הנוכחי בטהרן להסתובב במשכנות ממשלתיים ובטרקליני האו"ם, משל הם האורחים הנכונים".

עוד הזהיר פרס מכוחות קיצוניים, "שמנסים לגרור את ישראל למאבק הפנים ערבי כדי שיוכלו להפנות את זעם ההמונים נגדנו", וקרא למנוע מארגוני הטרור וקיצונים דתיים המתחזקים במדינות ערב להשתמש בשם ישראל כתירוץ למצוקותיהם. "האלטרנטיבה לדור הצעיר היא הקיצוניות הדתית, שאת מרכזה מנסה לתפוס טהרן הנעזרת בשתי שלוחותיה: החיזבאללה בלבנון, החמאס בעזה, וגרורות נוספות המפוזרות באיזור", אמר פרס. "ישראל לא תעצום עיניה לא לסכנות ולא לסיכויים".

עוד בנושא:

פרס: "פתרון שתי המדינות יגיע עם מעט סבלנות"
אבו מאזן: המו"מ בעמאן מול ישראל הסתיים בלי תוצאות
במהלך השיחות: מולכו הציג את ההסתה של הרשות

לפנייה לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully