וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המל"ט החדש - יודע לבדו לאן לטוס והיכן להפציץ

בפרויקט של כמעט מיליארד דולרים, מפתח צבא ארה"ב מטוס קרב חדשני שממריא, נוחת, מתדלק, מזהה סכנות - והכל ללא מעורבות בני אדם. "יחשוב ויחליט בעצמו", אומרים בחברה

חיל הים האמריקאי בוחן בימים אלו כלי טיס בלתי מאויש שיהיה מסוגל לפעול בצורה אוטונומית, כמעט ללא מעורבות ידי אדם – כך מדווח העיתון "לוס אנג'לס טיימס". המל"ט (מטוס ללא טייס) הניסיוני, בשם X-47B, יוכל לתדלק באוויר, לזהות סכנות, לכוון עצמו למטרה ואף להמריא ולנחות מנושאות מטוסים - משימה הנחשבת קשה ביותר גם לטייסים מנוסים. בנוסף, הוא בעל יכולת לשאת תחמושת במשקל שני טון, אך חיל הים האמריקאי לא מתכנן לחמש אותו בשלב זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יוכל להגיע לטווח של כ-4000 קילומטרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

כלי הטיס הבלתי מאוישים הפכו להיות מרכיב מרכזי בפעילות הצבא האמריקאי והסוכנות המרכזית למודיעין (CIA). משרד ההגנה האמריקאי מחזיק כיום ב-7,500 מטוסים כאלו, המהווים שליש מכל כלי הטיס בשימוש. על פי דו"ח של חיל האוויר האמריקאי, אשר ניתח את ההתקדמות הצפויה בתחום בעשרות השנים הקרובות, כלי טיס בלתי מאוישים הם "המפתח להגברת היכולות, תוך כדי הפחתת העלות, טביעת הרגל והסיכון".

בכדי לבחון את היכולות האפשריות בתחום, יצא בשנת 2007 חיל הים האמריקאי במכרז לפיתוח ה-X-47B, בו זכתה חברת "נורת'גרופ גרומן". הפרויקט תוקצב ב-635 מיליון דולרים, ועלה כבר עתה לתקציב המוערך ב-813 מיליון דולרים. בחודש פברואר האחרון יצא האבטיפוס לטיסת הבכורה שלו מבסיס חיל האוויר אדווארדס בקליפורניה, ומאז הוא עובר סדרת ניסויים כדי לבחון את יכולותיו. בגובה 40 אלף רגל, יכול המטוס לשהות באוויר כ-6 שעות ללא תידלוק, ולהגיע לטווח של כ-4,000 קילומטרים.

בשנת 2013 מתוכנן המל"ט לקיים נחיתה ראשונה על נושאת מטוסים, תוך שהוא מתבסס על נתוני GPS ויכולות אוויראונטיקה מתקדמות. מחשב נושאת המטוסים ישדר עצמאית למל"ט את מהירות נושאת המטוסים, עוצמת הרוחות ונתונים אחרים, כך שהמל"ט יוכל לתכנן את נחיתתו ממרחק קילומטרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם אף אחד לא מפעיל את המטוס, מי אחראי לתוצאות?/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעתיד, אומרים בחברה, יידע ה-X-47B אילו סוגי נשקים הוא נושא, איפה ומתי הוא צריך להיפגש עם מטוס תדלוק אווירי, והאם ישנה סכנה באזור. "הוא ייעשה את החישובים ויחליט בעצמו מה הוא אמור לעשות בהמשך".

פיתוח המטוס מעלה שאלות אתיות נרחבות, בעיקר בכל הנוגע לשאלת הטלת האחריות על פעולת ההרג. כעת בוחנים את הסוגייה בוועדה הבינלאומית של הצלב האדום, הממונה באמנת ג'נבה להגן על קורבנות במצבי עימות. "פריסה של מערכות לחימה כאלו משקפת שינוי משמעותי בניהול פעולות מלחמה", אמר נשיא הוועדה ז'אקוב קלנגרבר בכינוס בנושא, "היכולת לביצוע הבחנה, כפי שנדרש על ידי החוק הבינלאומי, תהיה תלויה לחלוטין על האיכות של החיישנים והמערכות המוטמעות בתוך המערכת".

עוד בנושא:
ארה"ב איבדה עוד מל"ט - הפעם באיי סיישל
אירן מציגה: זהו מל"ט הריגול האמריקאי שלכדנו
האיום האירני הבא: מפציץ ללא טייס

(עדכון אחרון: 20:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully