וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז בארה"ב: רומני ניצח באיווה ב-8 קולות

הבחירות לראשות המפלגה הרפובליקנית נפתחו במדינת איווה וסיפקו את המרוץ הצמוד בתולדותיה, שבסיומו זכה המועמד הנחשב למוביל, מיט רומני, בפער זעיר מול הכוכב העולה ריק סנטורום

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

המירוץ על הזכות להתחרות בברק אובמה על נשיאות ארצות הברית נפתח בדרמה גדולה: מושל מסצ'וסטס לשעבר, מיט רומני, ניצח בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית במדינת איווה, הפותחות את מערכת הפריימריז, בפער זעיר: בתום ספירת הקולות, רק שמונה קולות הפרידו בינו לבין חבר הקונגרס לשעבר מפנסיבלבניה, ריק סנטורום, שהשתרך מאחור במשך רוב מסע הבחירות, אך ממש בימים האחרונים היה סחף גדול של תמיכה לכיוונו. הן רומני (שנחשב למועמד המוביל גם במרוץ כולו) והן סנטורום זכו ב-25% מהקולות מבין כ-120,000 חברי מפלגה במדינה - 30,015 לרומני, ו-30,007 לסנטורום.

באיווה הודיעו כי מדובר במרוץ הצמוד ביותר אי פעם בתולדות הפריימריז במדינה. למרות שהניצחון היה בסופו של דבר של רומני, מדובר ללא ספק בניצחון גדול גם לסנטורום, שיכול לשאוב עידוד רב להמשך הדרך מהתמיכה המפתיעה, תולדה של עבודת שטח ממושכת ומאומצת במדינה הקטנה, אף שמספר האלקטורים שלה במרוץ המפלגתי זעום למדי, והשפעתה על התוצאה הסופית זניחה.

שלישי בקרב הבוחרים באיווה הגיע חבר הקונגרס רון פול, עם 21% תמיכה. יו"ר בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ' סיים במקום הרביעי לאחר שקיבל 13% מקולות הבוחרים - אכזבה גדולה עבורו, לאחר שהוביל את המתמודדים, בין היתר באיווה, ממש עד לאחרונה. ריק פרי - שכבר הספיק לרמוז כי הוא שוקל פרישה מהמרוץ - סיים עם 10% תמיכה, ואילו חברת הקונגרס מישל בכמן קיבלה 5% תמיכה. ג'ון הנטסמן, מושל יוטה, סיים במקום האחרון עם תמיכה של אחוז בודד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולות בודדים הכריעו. דקות לפני ההכרזה הסופית סנטורום עדיין הוביל, אך כך זה נראה בסיום הספירה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות זניחותה מבחינת מספר האלקטורים, המדינה הכפרית והנידחת מעניקה לזוכה בתמיכתה את הרוח הגבית להמשך הדרך. על אותו משקל, מעמידה איווה את שאר המתמודדים בפני חשבון נפש בשלב מוקדם של הפריימריז, כאשר בעלי אחוזי התמיכה הנמוכים בה עלולים להודיע על פרישתם כבר בשלב מוקדם של המירוץ.

מיט רומני כיהן בעבר כמושל מסצ'וסטס לשעבר ונחשב למתון מבין המועמדים לראשות המפלגה הרפובליקנית. רומני כשל בבחירות שנערכו באיווה לפני ארבע שנים, אז התמודד מול ג'ון קיין והפסיד לאחר שהשקיע מיליוני דולרים במסע הבחירות. ריק סנטורום, הסנטור לשעבר מפנסילבניה, העביר כ-100 ימים ברחבי איווה, כשהוא נודד ברחבי המדינה לאורכה ולרוחבה. סנטורום השמרן, קתולי אדוק, הצהיר באחרונה כי לאחר שייבחר לנשיאות ארצות הברית, יתקוף את מתקני הגרעין באירן.

ההצבעה באיווה פותחת שבועיים קריטיים במפלגה, שיכללו בחירות מקדימות גם בניו המפשייר, בדרום קרוליינה ובפלורידה. לאחר השבועיים האלו, יהיה כבר מושג ברור יותר לגבי המועמדים שייוותרו במרוץ עד סופו.

עדכון ראשון: 7:28

עוד בנושא
מ-6 ייצא אחד: הפריימריז הרפובליקניים נפתחים
שנה לבחירות בארה"ב: הקרקס הרפובליקני בעיצומו
בעקבות ההאשמות - קיין משעה את הקמפיין לנשיאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully