וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 חודשים אחרי רצח פוגל: פגישה בין תושבי איתמר ועוורתא

יהושע בריינר

27.10.2011 / 16:00

לאחרונה אירעו עימותים בין הצדדים על רקע מסיק הזיתים של הפלסטינים, שנעשה בסמוך לבית משפחת פוגל בו נרצחו 5 מבני המשפחה על ידי שניים מתושבי הכפר. כעת מנסים הצדדים להסדיר הנושא

שבעה חודשים לאחר רצח חמשת בני משפחת פוגל, ערכו השבוע נציגי ההתנחלות איתמר שבשומרון פגישה חסרת תקדים עם נציגי הכפר הפלסטיני הסמוך עוורתא ממנו הגיעו שני רוצחי המשפחה, כך נודע היום (חמישי) לוואלה! חדשות.

הפגישה, שהוגדרה על ידי גורם ביטחוני כ"היסטורית וחיובית מאוד", נערכה ביום שני האחרון בחטיבה המרחבית שומרון הסמוכה לשני היישובים על רקע רצונם של הפלסטינים למסוק זיתים בשטחים החקלאיים הנמצאים בתוך איתמר והסמוכים אל בית משפחת פוגל. בפגישה נכחו נציגי איתמר ובהם מזכיר היישוב ונציג נוסף, כשמולם שני נציגי עוורתא ובהם ראש הכפר. יש לציין כי נציגי עוורתא לא היו מבני חמולת עוואד, ששניים מבניהם ביצעו את הפיגוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כניסה שלהם למטעים היא סכנה על חיינו", אמרו התושבים. העימותים במסיק האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מטע הזיתים שהיה במרכז הפגישה מוגדר על פי המנהל האזרחי כשייך לתושבי עוורתא, אך נמצא בתוך ההתנחלות איתמר בסמוך לגדר היישוב וליד ביתם של בני משפחת פוגל, דבר שגרר לאחרונה עימותים בין הצדדים. בתחילת החודש נכנסו פלסטינים מעוורתא, באישור ובאבטחת צה"ל, לתוך איתמר על מנת למסוק את העצים. עם הגיעם למקום, הגיעו לאזור גם עשרות מתושבי ההתנחלות שמחו נגד המסיק שנעשה בקרבה לבית המשפחה שנרצחה. המתנחלים אף טענו כי בעונת המסיק הקודמת, אחד המוסקים היה לא אחר מחכים עוואד, שמספר חודשים מאוחר יותר נטל חלק ברצח בני המשפחה. בין הצדדים התפתחו עימותים, ולאחר מספר שעות מתוחות סיימו הפלסטינים את המסיק ושבו לכפר מלווים באבטחה של חיילי צה"ל.

המתיחות באזור התחדשה כאשר אנשי עוורתא הודיעו כי יקיימו מסיק נוסף בתחילת השבוע. תושבים רבים מההתנחלות הסמוכה קראו למנוע את כניסתם למקום, והחלו להתארגן לקראת עימות נוסף. גם בצה"ל הקצו מספר פלוגות על מנת לאבטח את המסיק. "כניסה שלהם למטעים היא סכנה על חיינו", אמרו התושבים.

בעקבות כך, קיים ראש מנהלת התיאום והקישור בשכם, סגן-אלוף פארס עאטילה, שיחה עם ראש הכפר. במהלך השיחה, אמר ראש הכפר כי אין טעם לקיים מסיק נוסף שכן יבול העצים השנה הוא דל, אולם תושבי הכפר חוששים כי אי התייצבותם למסיק תביא לכך שלא יוכלו למסוק את עציהם בשנה הבאה. בעקבות כך החליט סא"ל עאטילה ליזום פגישה בין הצדדים, ולהביא לסוף העימותים, לפחות בשנה הקרובה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנציגים הפלסטינים הסכימו כי לאור הרגישות הרבה ולנוכח היבול הדל אין צורך בכניסה נוספת למטעים שבשטח ההתנחלות/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום שני האחרון נערכה הפגישה ההיסטורית. נציגי הצדדים הגיעו אל הבסיס ושהו בו במשך שעה. בפגישה הסבירו נציגי איתמר כי על רקע הרגישות הרבה שנוצרה ביישוב בשל הפיגוע הקשה, לא יוכלו התושבים לעבור על העניין לסדר היום. לדברי הנציגים, תושבי ההתנחלות חוששים מפיגוע נוסף, וחלקם אף התנגדו לעצם קיום הפגישה. הנציגים הפלסטינים הסכימו כי לאור הרגישות הרבה ולנוכח היבול הדל אין צורך בכניסה נוספת למטעים שבשטח ההתנחלות, אולם הודיעו כי בשנה הבאה הם יגיעו למסוק את זיתיהם כרגיל.

בסיום הפגישה הסכימו הצדדים כי המסיק השנה לא יימשך באיתמר ובשנה הבאה יערכו פגישות תיאום נוספות בין הצדדים. תושבים רבים בהתנחלות הביעו התנגדות להמשך המסיק גם בשנה הבאה.

יו"ר מזכירות איתמר, משה גולדשמיט, אמר בתגובה לדברים כי "הצבא והמנהל האזרחי אירגנו את הפגישה לצורך הידברות. היוזמה הייתה של הצבא ואנו מעדיפים שהדברים ישארו בשקט ובצנעה".

עוד באותו נושא
זעם באיתמר: פלסטינים מוסקים זיתים ליד בית פוגל
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בגדה: 5 נפצעו

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully