וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי השמינייה נוטים לתמוך בחידוש המשא ומתן

פנחס וולף

28.9.2011 / 9:18

פורום שרי השמינייה התכנס לישיבה מרתונית על מנת לדון בהצעת הקוורטט לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים. בקרב השרים מסתמנת תמיכה במהלך, אולם החלטה סופית תתקבל רק לאחר החג

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינס אמש (שלישי) את פורום השמינייה לישיבת מרתונית, על מנת לדון בהצעת הקוורטט לפתוח במשא ומתן עם הפלסטינים ללא תנאים מוקדמים. הנטייה בקרב השרים היא לקבל את הצעת הרביעייה הבינלאומית. עם זאת, טרם התקבלה החלטה סופית ויתקיים דיון נוסף בעניין לאחר החג.

עוד על הצעת הקוורטט לחידוש המשא ומתן:
מתווה הקוורטט: "הסכם בין ישראל לפלסטינים, תוך שנה"
נתניהו יתייעץ עם שרי הממשלה בנוגע להצעת הקוורטט
הפלסטינים על מתווה הקוורטט: מה עם גבולות 67'?
ליברמן: הודעת הקוורטט עשויה להתניע משא ומתן ישיר

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון וטוני בלייר, יוני 2011. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון וטוני בלייר, יוני 2011/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

התכנית שהציעה הרביעייה הבינלאומית – ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם, כוללת מתווה להשגת הסכם שלום בתום שנה מהתחלת השיחות, זאת במידה שמנהיגי שני הצדדים ישתפו פעולה. לפי המתווה, תוך חודש תיקבע פגישת הכנה בין הצדדים ובה יוסכם סדר היום ודרך ההתקדמות במשא ומתן. באותה פגישה יתחייבו הצדדים להגיע להסכם תוך מסגרת זמן שתוסכם על ידם אך לא יאוחר מסוף 2012.

בנוסח ההצעה, שהוצגה זמן קצר לאחר נאומיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בעצרת האו"ם, נרשם כי פורום הקוורטט תומך בחזון של שלום בין ישראל לפלסטינים כפי ששורטט על ידי הנשיא אובמה, אך לא הופיעה בה כל התייחסות לגבולות 67'. בנוסף, הודגשה בה חשיבות יוזמת השלום הערבית.

לבסוף, קרא הקוורטט לצדדים להימנע מצעדים פרובוקטיביים, והדגיש מחדש את המחויבות של שני הצדדים תחת מפת הדרכים. במקביל, התחייבו נציגי הקוורטט להישאר מעורבים באופן פעיל, לעודד ולפקח על ההתקדמות. הם אף הסכימו להיפגש באופן קבוע ולהדריך את השליחים והנציגים על מנת להדק את שיתוף הפעולה. הם ציינו כי הם מכירים בכך שנדרשים צעדים בוני אמון על מנת שמשא ומתן בין שני הצדדים יצליח.

בהנהגה הפלסטינית ביקרו ההצעה

מלשכת ראש הממשלה נמסר השבוע כי הם "מברכים על כל צעד שמקדם משא ומתן". בראיון שהעניק לערוצי הטלוויזיה, הדגיש ראש הממשלה כי "מקובל עלינו לחלוטין לפתוח במשא ומתן תוך חודש". נתניהו הוסיף בראיון כי הוא "חסיד של נוסחה מסוימת שתבעתי בקדנציה הקודמת – 'ייתנו-יקבלו'. אני רוצה לדעת אם הפלסטינים מכירים בישראל, אם הם מוותרים על זכות השיבה, ולא פחות חשוב מזה, מה יהיה לישראל מבחינת הסדרי ביטחון וכיצד נמנע מהטרגדיה של ההתנתקות מעזה לחזור על עצמה". נתניהו הוסיף כי "הדרך היחידה היא להיכנס למשא ומתן רציני, בו אנחנו לא נדרשים רק לתת, אלא גם לקבל".

מנגד, הפלסטינים מתחו ביקורת על הצעת הקוורטט בטענה שהיא "חסרה". אבו מאזן, הודיע בשבת כי יגיב על הודעת הקוורטט רק לאחר שההנהגה הפלסטינית תבחן אותן. יחד עם זאת, הוא הדגיש אבו מאזן בשיחה עם כתבים במטוס בדרכו חזרה מעצרת האו"ם, כי הפלסטינים לא ישתפו פעולה עם יוזמות שלא יכללו דרישה להפסקת הבנייה בהתנחלויות ואזכור של גבולות 67'. שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, הגיב על הדברים בצורה דומה. ההנהגה הפלסטינית צפויה להתכנס בימים הקרובים ברמאללה ולדון בהצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully