וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוויות מהכלא האירני: "שבתנו רעב בשביל מכתבים"

"היינו בני ערובה רק כי אנחנו אמריקאים", קבעו שיין באואר וג'וש פטאל, ששבו הביתה אחרי שהורשעו בריגול באירן - וסיפרו על השנתיים הקשות בחייהם, בהן הוחזקו בבידוד כמעט מוחלט

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

אחרי למעלה משנתיים בכלא האירני, שבו אמש (ראשון) סוף סוף המטיילים האמריקאים ג'וש פטאל ושיין באואר למולדתם. במסיבת עיתונאים שקיימו השניים בניו יורק, סיפרו על הקשיים הרבים שעברו בשבי, ועל האושר הגדול שחוו בימים האחרונים, אותם בילו יחד עם בני משפחותיהם במוסקט, בירת עומאן, לשם הוטסו לאחר שחרורם בשבוע שעבר.

"הוחזקנו בשבי בבידוד כמעט מוחלט במשך למעלה משנתיים", סיפר פטאל, "אבל בימים יקרי הערך האחרונים חווינו חיי חופש חדשים עם משפחותינו. בכל תקופת המעצר שלנו ניתנו לנו בסך הכל 15 דקות של שיחות טלפון עם משפחותינו, וביקור אחד, קצר, של האמהות שלנו. נאלצנו לפתוח בשביתות רעב שוב ושוב, רק כדי לקבל מכתבים מיקירינו".

ג'וש פטאל וחברו שיין באואר, מטיילים אמריקאים שהורשעו בריגול באירן, מדברים במסיבת עיתונאים אחרי שובם לארה"ב, 25 בספטמבר 2011. רויטרס
שוב ביחד. מימין: פטאל, באואר ושרה שוורד/רויטרס

"פעמים רבות, רבות מדי, שמענו את צעקותיהם של אסירים אחרים שהוכו, ולא היה דבר שיכולנו לעשות כדי לעזור להם", אמר פטאל והוסיף כי "המאסר בבידוד הייתה החוויה הגרועה ביותר בחיינו".

"טעמנו את טעם הברוטליות של השלטון האירני"

פטאל ובאואר בני ה-29 טיילו יחד עם ידידתם שרה שוורד בצפון עירק ביולי 2009, אז לטענתם חצו בטעות את הגבול לאירן. השלושה נעצרו בידי שירותי הביטחון האירניים, והואשמו בריגול למען ארצות הברית. במהלך תקופת המעצר התארסו באואר ושוורד, אך לפני כשנה נאלצו להיפרד כששוורד שוחררה "מטעמים הומניטריים" בערבות של חצי מיליון דולרים, ושבה לארצות הברית.

"שרה, ג'וש ואני טעמנו את טעם הברוטליות של השלטון האירני", סיפר באואר, "הוחזקנו בבידוד כמעט מוחלט מהעולם ומכל מי שאנחנו אוהבים, הופשטנו מזכויותינו ומהחופש שלנו". פטאל הוסיף כי העוצמה שהקרינה שוורד, במפגש הבודד ביניהם בין כותלי בית הכלא, עודדה את השניים מאוד. "העוצמה של שרה במהלך הפגישה בת השעה שהורשינו לקיים עמה רוממה את רוחנו על בסיס יומיומי. לפני שנה, כששרה שוחררה, עולמנו התכווץ".

שיין באואר (משמאל) וחברו ג'וש פטאל, שני אמריקאים שנעצרו והורשעו בריגול בבית משפט באירן. רויטרס
"המציאו שקרים מגוחכים שהציגו אותנו כמעורבים במזימה אמריקאית-ישראלית מכוונת, שנועדה לחתור תחת אירן". פטאל ובאואר בבית המשפט/רויטרס

בחודש שעבר גזר בית המשפט באירן שמונה שנות מאסר על פטאל ובאואר, אך לפני כשבוע שוחררו השניים בערבות של מיליון דולרים, אותם שילמה ממשלת עומן. לדבריהם, הסיבה היחידה שבגללה הוחזקו בשבי במלכתחילה - הייתה היותם אמריקאים.

"היה לנו ברור ממש מההתחלה שאנחנו בני ערובה", הבהיר פטאל. "'בני ערובה' זה המינוח המדויק ביותר, משום שלמרות מידע ודאי על היותנו חפים מפשע, אירן תמיד קשרה את המקרה שלנו לסכסוך שלה עם ארה"ב". באואר הוסיף כי "שני הדיונים המשפטיים שהשתתפנו בהם היו הונאה מוחלטת. הם המציאו שקרים מגוחכים שהציגו אותנו כמעורבים במזימה אמריקאית-ישראלית מכוונת, שנועדה לחתור תחת אירן".

ביקורת גם על ארה"ב: "נותנים תירוץ לאירנים"

עוד סיפרו שני התרמילאים, כי בכל פעם שהתלוננו על התנאים בכלא, היו השומרים מזכירים להם את תנאיהם של אסירים אירנים בבתי הכלא בארה"ב - והם לא חסכו ביקורת בנושא גם מממשלתם.

"אנחנו לא מאמינים שהפרות זכויות אדם כאלה מצד הממשלה שלנו מצדיקות את מה שנעשה לנו, אפילו לא לרגע", אמר באואר והוסיף כי "למרות זאת, אנחנו כן מאמינים שפעולות אלה בחלקים מארה"ב מספקות תירוץ לממשלות אחרות, כולל לממשלת אירן, להתנהג באותו האופן".

גם שוורד השתתפה במסיבת העיתונאים, וסיפרה כיצד התאוששה בשנה האחרונה מהשנה בה היא הייתה בשבי האירני: "בשנתיים האחרונות חיינו מיום ליום, ואני חושבת שזה הולך להמשיך להיות כך בתקופה הקרובה. אני לא יודעת מה יהיה הלאה עם שיין ועם ג'וש ואיתי, אבל אני יודעת שיש לנו עכשיו אחד את השני, ומשפחותינו זכו בנו בחזרה. אני פשוט לא יודעת מה יכול להיות יפה יותר מזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully