וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום אובמה באו"ם: "שלום לא יושג דרך החלטות באו"ם"

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

21.9.2011 / 17:35

נשיא ארצות הברית התייחס בנאומו בעצרת הכללית בהרחבה לישראל והדגיש כי "אין קיצורי דרך לשלום". הוא גם הביע תמיכה ב"אביב הערבי". ליברמן: "לא תהיה הצבעה על בקשת הפלסטינים"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה התייחס הערב (רביעי) בנאומו לבקשת הפלסטינים להכרה על ידי האו"ם והבהיר כי "שלום לא יגיע על ידי החלטות של האו"ם, אלא דרך משא ומתן". אובמה חזר על עמדות הצדדים וסיפר על התקווה שהביע בעצרת האו"ם בשנה שעברה שהשנה תהיה מדינה פלסטינית עצמאית. "ישראל צריכה לקבל ערבויות ביטחוניות, הפלסטינים צריכים לדעת מה גבולות המדינה שלהם. אני מבטיח לכם שהשאלה היא לא המטרה אליה אנחנו שואפים, אלא כיצד נגיע אליה. אין קיצורי דרך, שלום זו עבודה קשה".

המהלך הפלסטיני באו"ם - כותרות אחרונות
נתניהו יאמר לאובמה: "הפלסטינים סרבני שלום"
אבו מאזן לבאן: ממשיך בתכנית לקבל הכרה מהאו"ם
לבקשת ברק: ניגריה תימנע מהצבעה על פלסטין
הדרמה המדינית באו"ם: לוח הזמנים המלא

הנשיא האמריקאי חזר על מחויבותה של וושינגטון לתהליך השלום והדגיש כי ארצות הברית מחויבת לביטחון ישראל. "ישראל מוקפת בשכנים שפתחו במלחמות חוזרות ונשנות נגדה. אזרחים ישראלים נהרגו מירי טילים על בתיהם ומחבלים מתאבדים באוטובוסים שלהם. ילדים ישראלים גדלו בידיעה שילדים באזור למדו לשנוא אותם. ישראל זו מדינה קטנה שמתבוננת בעולם בו יש מדינות גדולות שמנהיגיהן מאיימים למחוק אותה מהמפה", אמר אובמה והוסיף כי "העם היהודי הקים מדינה מצליחה במולדתו, מגיע למדינה הזו יחסים תקינים עם שכניה".

אובמה הוסיף ואמר כי "בסופו של דבר, ישראל והפלסטינים צריכים להגיע להסכם שיכלול את כל נושאי הליבה. הסכם תלוי בפשרות. זה הלקח מצפון אירלנד. זה הלקח שנלמד מסודן. זו הדרך למדינה פלסטינית – משא ומתן בין הצדדים. אנחנו שואפים לעתיד בו הפלסטינים חיים במדינה משלהם. אין ספק שהפלסטינים ראו את החזון הזה נדחה במשך יותר מדי זמן. אמריקה השקיעה זמן רב ומשאבים בבנייה של מדינה פלסטינית ובמשא ומתן שיכול להוביל למדינה פלסטינית. אבל עליכם להבין: אמריקה מחויבת למדינת ישראל ולא ניתן לערער על כך. המחויבות שלנו לישראל עמוקה".

נתניהו ייפגש עם אובמה

הנשיא התייחס גם ל"אביב הערבי" ותאר כיצד אדם אחד בטוניסיה הצית עצמו והביא למהפכה ולהחלפת המשטר. הוא גם התייחס למצרים ואמר כי בשנה שעברה, "המצרים הכירו מנהיג אחד במשך 40 שנים, אבל במשך 18 ימים מיקדנו עיניינו בכיכר תחריר כשאנשים מכל רחבי מצרים, נוצרים ומוסלמים, דרשו את זכויותיהם. ראינו בהפגנות האלה את הכוח המוסרי שהנהיג את ההפגנות האלה בכל העולם וידענו כי הגיע שינוי לעולם הערבי". לאחר מכן התייחס אובמה למצב בלוב ואמר כי "שלטונו של קדאפי חלף". הנשיא האמריקאי התייחס גם לנעשה בסוריה וקרא למועצת הביטחון להטיל סנקציות על המשטר בדמשק.

אובמה הוא הנואם השלישי לאחר שלפניו נאמו מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, הנשיא התורן של האו"ם ונשיאת ברזיל, דילמה רוסוף. מזכ"ל האו"ם התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר כי "אנחנו מתחייבים להמשיך במאמץ ללא פשרות להשיג את השלום הזה דרך הסדר ומשא ומתן". בנאום הפתיחה בקרב פורום ראשי המדינות בעצרת הכללית של האו"ם אמר באן כי "ישנה הסכמה ותיקה שלפלסטינים מגיעה מדינה", והוסיף כי "ישראל צריכה ביטחון, שתיהן רוצות שלום".

זמן קצר לאחר נאומו של אובמה התייחס שר החוץ אביגדור ליברמן לדברים והעריך בשיחה בפני כתבים ישראלים כי בסופו של דבר לא תהיה הצבעה על בקשת ההכרה הפלסטינית, לא בעצרת הכללית ולא במועצת הביטחון של האו"ם. "שני הצדדים צריכים להסתדר, לא הוזכר בנאום גבולות 67', זה היה נאום של בעל ברית, אני מברך וחותם על הנאום בשתי ידיים", אמר שר החוץ. נתניהו, שנחת בצהריים בניו יורק, ייפגש עם אובמה כפגישת הכנה לקראת הדיונים הצפויים בעצרת הכללית של האו"ם בעניין המהלך הפלסטיני. בפגישתם צפוי נתניהו לומר לאובמה כי הפלסטינים הינם "סרבני שלום", וכי הצעד החד-צדדי מוכיח סופית כי פניהם לא לשלום.

בהמשך, צפוי נתניהו להיפגש גם עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, עם ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, עם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ועם מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully