וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: נעצר הגנגסטר הכי גדול שיצא מבוסטון

ג'יימס "ווייטי" בולגר, בן 81, מרשימת "עשרת המבוקשים ביותר" של ה-FBI, נעצר בסנטה מוניקה יחד עם בת זוגו, מבוקשת גם היא, בתום מצוד של 16 שנים. בולגר, החשוד ב-19 מקרי רצח, היה ההשראה לדמות שגילם ג'ק ניקולסון ב"השתולים"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

הישג למלחמה בפשע המאורגן בארה"ב: יום אחרי הודעת המשטרה הפדרלית במקסיקו על מעצרו של מנהיג אחד מקרטלי הסמים במדינה, הכריזה הלילה (חמישי) גם הבולשת האמריקאית, FBI, על מעצרו של אחד מעשרת העבריינים המבוקשים ביותר ברשימת ה-"Most Wanted" שלה: ג'יימס "ווייטי" בולגר, איש המאפיה האירית הנחשב לעבריין הידוע לשמצה ביותר שיצא אי פעם מהעיר בוסטון, שבין היתר חשוד במעורבות ב-19 מקרי רצח שונים.

בולגר בן ה-81 נעצר אמש בתום מרדף בן 16 שנים, בסנטה מוניקה שבקליפורניה. יחד עמו נעצרה גם בת זוגו זה שנים, קתרין גריג, בת 60, שהייתה גם היא ברשימת המבוקשים. רק לפני כמה ימים פתחה הבולשת במבצע יחסי ציבור שקרא לציבור לסייע בלכידת השניים, ולדברי סגן מפקד ה-FBI בלוס אנג'לס, סטיבן מרטינז, הקמפיין הצליח: "טיפ" מודיעיני שהתקבל בעקבות הפרסומים בתקשורת הוא שהביא לאיתורם ולכידתם.

כוחות משטרה מחוץ לבית בו נעצר הגנגסטר ג'יימס "ווייטי" בולגר, סנטה מוניקה, קליפורניה, 22 ביוני 2011. David Zentz, AP
כוחות משטרה מחוץ לבית בסנטה מוניקה בו נערך המעצר/AP, David Zentz

המעצר נערך בדירת שלושת החדרים בה התגוררו בני הזוג, בבניין המשקיף על האוקיינוס. בהמשך היום הם צפויים להתייצב בפני בית משפט ולשמוע את רשימת האישומים נגדם, הכוללים בין היתר רצח, קשירת קשר, סחר בסמים, סחיטה באיומים והלבנת הון.

עם המעצר מסתיים מצוד עולמי ממושך ומתוקשר, שבמהלכו קיבל ה-FBI דיווחים שונים על איתורו של בולגר וגריג מכל רחבי ארה"ב וממדינות רבות באירופה.

סוכן כפול

בלוגר, שאת כינויו "ווייטי" הוא חב לשיערו הבוהק בצבע פלטינה, נולד ב-1929 וגדל בשכונת עוני של בוסטון, שם הפך למנהיג כנופיית "ווינט היל" האירית הידועה לשמצה, שעסקה בסחיטה, הימורים וסחר בסמים. לאורך השנים נקשר שמו לשורה של רציחות אכזריות, רבות מהן של מהמרים שלא עמדו בחובותיהם. במקביל, שימש בלוגר בעצמו במשך שנים כמודיע משטרתי, ומעמד זה סייע לו לקבל "פרוטקשן" מהמשטרה ולהעלים את ארגוני הפשע המתחרים. בין היתר, סייע לבולשת "להפיל" את המאפיה האיטלקית של ניו אינגלנד.

בזכות הקשרים הללו, קיבל בולגר ב-1995 "טיפ" מסוכן FBI כי עומד להיות מוגש נגדו כתב אישום - והוא נמלט. לאחר בריחתו, הפך לאחד מעשרת המבוקשים ההבכירים של ה-FBI, ופרס של 2 מיליון דולר הוצב על ראשו. במהלך שנות ה-90 נחשפו בהדרגה קשריו הענפים עם ה-FBI.

כמה ספרים כבר נכתבו על סיפור חייו של בולגר, והוא אף נחשב לעבריין שעליו בוססה דמותו של פרנק קוסטלו, ראש המאפיה האירית, אותה גילם ג'ק ניקולסון בסרטו זוכה האוסקר של מרטין סקורסזה מ-2006, "השתולים".

תמונת המבוקש של הגנגסטר ג'יימס "ווייטי" בולגר באתר ה-FBI. FBI, AP
דף המבוקש של בולגר מאתר ה-FBI/AP, FBI

החקירה ארוכת השנים בעניינו של בולגר, לצד החשיפה ההדרגתית של קשריו ברשויות החוק, הטילה במשך שנים צל כבד על הפוליטיקה של מדינת מסטצ'וסטס, שכן אחיו הצעיר, וויליאם, היה אחד הפוליטיקאים המשפיעים במדינה, שהוביל במשך 17 שנה את הסנאט שלה, ולאחר מכן שימש במשך שבע שנים כנשיא אוניברסיטת מסצ'וסטס. בעדות שמסר האח לוועדה של הקונגרס ב-2003, עמד וויליאם על כך שלא היה בקשר עם אחיו מאז דיבר איתו בקצרה זמן קצר לפני שהפך למבוקש ב-1995. למרות זאת, תחת לחץ גובר, התפטר כעבור חודשיים ממשרתו באוניברסיטה.

זמן קצר לאחר מכן פורסמו מסקנות הוועדה, שמתחה ביקורת חריפה על ה-FBI, וכינתה את השימוש בבולגר ובעבריינים נוספים כמקורות מודיעניים "אחד הכשלונות הגדולים בהיסטוריה של אכיפת החוק הפדרלית".

תמונת המבוקש של קתרין גריג, בת זוגו של הגנגסטר ג'יימס "ווייטי" בולגר, באתר ה-FBI. FBI, AP
דף המבוקש של בת הזוג, קתרין גריג, באתר ה-FBI/AP, FBI

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully