וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר חדש: אנטישמיות, גזענות ונאציזם בכפר הדרדסים

גרגמל כסטריאוטיפ יהודי, שחורים פרימיטיביים ודרדסבא כדיקטטור - חוקר צרפתי טוען כי סדרת האנימציה האהובה כללה מסרים בעייתיים: "זה לא בהכרח מכוון, אבל משקף את רוח התקופה"

כחודשיים לפני צאתו לאקרנים של סרט "הדרדסים" באורך מלא, שמתוכנן להיות אחד מלהיטי הקיץ הגדולים מתוצרת הוליווד, עולים היצורים התכלכלים לכותרות בהקשר לא כל כך מחמיא. לא פעם ב-53 שנות קיומה, הואשמה סדרת האנימציה האהובה באנטישמיות. במוקד הטענות עמדה לרוב דמותו של המכשף גרגמל, על אפו הארוך, שהיה מי שטען כי הוא משקף את סטריאוטיפ היהודי המנסה להשתלט על העולם. כעת מקבלות ההאשמות משנה תוקף בספר חדש, פרי עטו של חוקר צרפתי, הטוען כי לא רק שמדובר ביצירה אנטישמית, אלא גזענית באופן כללי, המבוססת על רעיונות טוטליטריים ואף נאציים.

בספרו "ניתוח ביקורתי ופוליטי של חברת הדרדסים" שפורסם בשבוע החולף, מנתח אנטואן בואנו, מרצה בן 33 מהמכון היוקרתי "סיאנס פו" לחקר מדעי המדינה בפריז, את יצירתו של האנימטור הבלגי המוכר בכינוי "פייו" (שמו האמיתי - תיירי קויפור), שעלתה לראשונה למסכי הטלוויזיה ב-1958. בואנו הגיע למסקנה כי חברת הדרדסים מהווה "אבטיפוס של חברה טוטליטרית בה מוטמעים רעיונות סטליניסטיים ונאציים".

בניתוחו מתייחס בואנו בין היתר ליצירתו המוקדמת של פייו, שנקראה בצרפתית "הדרדסים השחורים" אך תורגמה ל"דרדסים הסגולים" באנגלית מטעמי תקינות פוליטית. בסיפור הזה, נעקץ דרדס על ידי זבוב שחור שצובע את עורו בשחור, הופך אותו למשוגע ושולל ממנו את יכולת הדיבור. עד מהרה, משנים כל בני הכפר את צבע עורם לשחור. לטענת בואנו, הסיפור הזה גזעני בצורה מובהקת: "ברגע שהדרדסים הופכים לשחורים, הם נהיים פרימיטיביים. כך ראו באירופה את האפריקאים".

"לא קשה למצוא אנטישמיות גם אצל שייקספיר"

בואנו גם מסכים עם הטענות שדמותו של גרגמל המכשף מבוסס על סטריאוטיפ אנשטישמי של יהודי תאב-בצע: "מכוער, מלוכלך, בעל אף מעוקל שמוקסם על ידי זהב". גם דרדסבא לבן הזקן אינו חומק מביקורתו של בואנו, שטוען כי דמותו היא של "שליט יחיד בעל כוח אבסולוטי שכובעו ומכנסיו האדומים מהווים רמיזה לסטלין". דרדסית הבלונדינית, שנוצרה על ידי גרגמל כדי לזרוע פילוג בקרב הדרדסים, היא לטענתו "גרסתו של שונא הנשים לאשה הארית".

הספר מעורר בימים האחרונים זעם רב בקרב חובבי הדרדסים ברחבי העולם, שמורגש במיוחד בפורומים של הסדרה ברשת. "איזו בושה לאגדות של ילדותנו", כתב גולש אחד באתר "דרדסומאניה". גולשת אחרת הזכירה כי "לא קשה למצוא רמיזות אנטישמיות גם אצל שייקספיר או בלזק", והוסיפה כי טיעוניו של בואנו "שאובים מהאובססיות הפרטיות שלו. האף המעוקל של גרגמל אינו יהודי או גוי, זה פשוט אף מסורתי של מכשפים". גם תיירי קויפור הבן, בנו של פייו העומד כיום בראש הסטודיו שלו, הצטרף למבקרים ואמר כי ההאשמות הן "בין גרוטסקיות ללא-רציניות".

בואנו עצמו טוען כי אינו מבין על מה הזעם, ואף הביע חשש כי מעריצים נקמניים של הדרדסים ינסו לפגוע בו. "אני מת על הדרדסים", הבהיר בהודעה שפירסם בעקבות הביקורת. "רק רציתי להראות שיצירות פופולריות מלמדות אותנו רבות על החברה בה אנו חיים. איני מאשים את פייו עצמו בגזענות, אבל אני טוען שעבודתו (כמו עבודות רבות אחרות) נושאת בחובה מגוון סטריאוטיפים שאופייניים לחברה ולתקופה". מבקריו, לטענתו, "אינם ניחנים בטיפת חוש הומור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully