וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה נואם בפני שדולת איפא"ק

נשיא ארה"ב אובמה נושא דברים בפני השדולה הפרו ישראלית איפא"ק, על רקע המתיחות בינו לבין רה"מ נתניהו בנוגע לקווי 67'. גורמים באיפא"ק: "מחכה לו כאן אווירה חמה ותומכת"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

בפעם הראשונה מאז נבחר לנשיא, נואם הערב (ראשון) ברק אובמה בפני השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, איפא"ק. ראש הממשלה ופמלייתו יאזינו בדריכות לנאום, וביום שלישי יגיע תורו של נתניהו לנאום בוועידה. נאומו של אובמה מגיע לאחר סופ"ש מדיני מתוח שכלל את דבריו של אובמה בפני מחלקת המדינה האמריקאית על ההתפתחויות במזרח התיכון, ולאחר מכן מפגש פסגה טעון עם רה"מ בנימין נתניהו בבית הלבן.

בנאומו בפני מחלקת המדינה אמר אובמה כי הפתרון לסכסוך הישראלי-ערבי חייב לכלול מדינה פלסטינית מפורזת, וחזרה לגבולות 1967 עם חילופי שטחים מוסכמים וסידורי ביטחון. נתניהו דחה את עמדה זו במפגש שקיים עם אובמה בבית הלבן ביום שישי.

"זה אירוע עם עוצמה היסטורית", אמרו היום לוואלה! חדשות גורמים בכירים באיפא"ק, שהתגאו בכך שהנשיא בחר בכנס השדולה כדי להביע את עמדותיו בנושא התהליך המדיני. "כל השדולה נמצאת פה - ולא רק יהודים, אלא כל מי שתומך בישראל: יש גם מנהיגים נוצרים, אפרו-אמריקאים והיספנים, והקהילות היהודיות מיוצגת גם על ידי רבנים מכל הזרמים".

בשדולה סירבו בתוקף להתייחס בכל צורה שהיא לתוכן הנאום, למחלוקות האחרונות בין הנשיא לראש הממשלה נתניהו או לנושא המדיני בכלל: "כל נאום משפיע על ההתפתחויות. כרגע אנחנו מכבדים את התהליך הדינמי והשיחות הנמשכות בין הממשל לישראל, ממתינים לתוצאות של השיחות ומקווים לטוב". בכל מקרה, מבהירים הגורמים, ללא קשר למחלוקות המדיניות, עם עלותו לנאום, צפוי אובמה לזכות לקבלת פנים אוהדת: "מחכה לו כאן אווירה חמה ותומכת".

אובמה דבק בעמדתו

רמז לדברים שיאמר אובמה בנאומו, ניתן אולי למצוא בהתבטאויותיו בראיון שערך עם רשת BBC הבוקר. בראיון חזר אובמה על עמדתו לפיה קווי 67' מהווים את הבסיס למשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. "הבסיס למו"מ יהיה קשור לקווי 67', מתוך הכרה שהתנאים השתנו ונזדקק לחילופי שטחים כדי להיענות לדרישות שני הצדדים", אמר נשיא ארה"ב. "בנוסף, ישראל זקוקה לתחושת ביטחון בגדה. בלי מרכיב הביטחון, בלי שהישראלים יחושו שביכולתם להגן בעצמם על שטחם, הם לא יוכלו להתקדם. במיוחד לאחר שחזו בהתפתחויות בעזה ובלבנון, משם שוגרו לעברם רקטות על ידי חיזבאללה".

"בואו נתחיל בדיונים על שטח וביטחון. זה לא פותר את כל הסוגיות, ישנו עדיין נושא ירושלים והפליטים. אך אם משיגים התקדמות לגבי האופן שבו יראה חזון שתי המדינות, והמציאות תחלחל שכך זה ייראה בסוף, אז יהיה קל יותר לשני הצדדים לעשות וויתורים".

כמו כן התייחס אובמה לכוונת הפלסטינים לפעול באו"ם על מנת להשיג תמיכה במדינה עצמאית ואמר כי "לא משנה מה יקרה באו"ם, אתם תצטרכו לדבר עם הישראלים, אם הולכת להיות לכם מדינה שבה לעם שלכם יש זכות להגדרה עצמית. לא תוכלו לעשות מסלול עוקף סביב הישראלים. אז אני חושב שכל מאמץ שהם יעשו באו"ם יהיה סמלי".

"קווי 67' אינם בני הגנה"

בנאומו ביום חמישי אמר אובמה כי "גבולות ישראל צריכים להתבסס על קווי 67, עם חילופי שטח מוסכמים, כך שגבולות בטוחים ומוסכמים ייווצרו עבור שני הצדדים. הפלסטינים חייבים ליהנות מהזכות לממשל עצמי, במדינה ריבונית ובעלת רצף. באשר לביטחון, לכל מדינה יש זכות להגנה עצמית".

"על סידורי הביטחון להיות חזקים מספיק כדי למנוע את חזרת הטרור, לעצור את הברחת הנשק ולשמור על ביטחון הגבולות. על הנסיגה המלאה וההדרגתית של צה"ל להיות מתואמת עם אחריות ביטחונית של המדינה הפלסטינית הריבונית והמפורזת. יש להסכים על משך תקופת המעבר הזאת, ולהוכיח את יעילות סידורי הביטחון".

בתום פגישת המנהיגים בבית הלבן התייחס רה"מ נתניהו לדבריו של אובמה, ואמר לעיני המצלמות כי "שלום שמבוסס על אחיזת עיניים - גורלו להתנפץ לרסיסים. שלום צריך להתבסס על עובדות". לדבריו, על הפלסטינים להכיר בכך שישראל אמנם "מוכנה להתפשר בצורה נדיבה" - אך גם בכך שהיא לעולם לא תשוב לקווי 1967 - "שאינם בני הגנה", לטענתו. על כל הסכם עתידי לכלול נוכחות צבאית של ישראל "עד נהר הירדן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully