וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה הציג תעודת הלידה: "די להתעסק בשטויות"

לאחר שנים שסירב להתייחס בגלוי לטענות לגבי מקום לידתו, נאלץ הנשיא להגיב למתקפה התקשורתית של טראמפ. "לפנינו אתגרים עצומים", פנה לאמריקאים, "לא נוכל להתמודד אם נתעסק בהכפשות"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מסר אחר הצהריים (חמישי) הצהרה, לפיה נולד בארצות הברית. על הנאום בבית הלבן הודיע בהתרעה קצרה דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, שאף הציג לעיתונאים את תעודת הלידה של הנשיא, מטעם מדינת הוואי, מה-4 באוגוסט 1961. בתעודה מופיעים מקום הלידה - העיר הונולולו שבאי אואהו - ושמות הוריו: ברק חוסיין אובמה האב, ואן דנהאם, האם.

"אנחנו מספקים היום מידע נוסף לגבי מקום הולדתי", אמר הנשיא. "עליי לומר שבמהלך השנתיים וחצי האחרונות צפיתי בשעשוע בהתעסקות בנושא הזה. נדהמתי עד כמה העניין הזה התמשך. כל בכיר בהוואי, דמוקרטי או רפובליקני, כל סוכנות חדשות שחקרה זאת אישרה שאכן נולדתי בהוואי ב-4 באוגוסט 1961 בבית החולים קפיאוני. אנשים סיפקו הוכחות שהם ראו את תעודת הלידה הזו, ועדיין הדבר הזה פשוט נמשך".

תעודת הלידה של נשיא ארה"ב ברק אובמה, שהוצגה לעיתונאים בבית הלבן, 27 באפריל 2011. J. Scott Applewhite, AP
התעודה שהוצגה לעיתונאים/AP, J. Scott Applewhite

"באופן נורמלי לא הייתי מגיב", הוסיף, "כי כמובן יש המון דברים שמסתובבים בתקשורת בכל יום נתון, ויש לי דברים אחרים לעשות. אבל לפני שבועיים, כשבית הנבחרים הרפובליקני קידם תקציב שיהיו לו השלכות פוטנציאליות אדירות על המדינה, במהלך כל השבוע הזה - הסיפור החדשותי השולט לא היה על הבחירות העצומות שעלינו לעשות כאומה, אלא על תעודת הלידה שלי. זה היה נכון ברוב כלי התקשורת. כך שרק רציתי להבהיר נקודה משמעותית - יש לפנינו אתגרים עצומים".

הוא המשיך ומנה את אתגרי האבטלה, מחירי הדלק ועוד, והוסיף: "אני בטוח שהעם האמריקאי ומנהיגיו יכולים לעבוד יחד כדי לפתור את הבעיות, אבל לא נצליח לעשות זאת אם דעתנו תוסח על ידי מופעי רחוב וקרנבלים. לא נצליח לעשות זאת אם נבזבז זמן בהכפשת איש את רעהו, אם נמציא דברים ונעמיד פנים שעובדות הן לא עובדות".

"אנו חיים בתקופה רצינית עכשיו", סיכם, "ויש לנו הזדמנות להתמודד עם הנושאים בדרך שתגרום לילדינו ולנכדינו להיות גאים. יש לי ביטחון מלא שידה של אמריקה תהיה על העליונה במאה ה-21 כפי שהייתה תמיד, אבל יהיה עלינו להיות רציניים כדי לעשות זאת. אני יודע שיש חלקים בציבור שלא משנה מה נעשה, הנושא הזה לא יניח את דעתם. אבל אני מדבר אל רוב העם האמריקאי, כמו גם לכלי התקשורת. אין לנו זמן לשטויות מהסוג הזה. יש לנו דברים טובים יותר לעשות. לי יש דברים טובים יותר לעשות".

טראמפ: התעודה "נעלמה"

זו הפעם הראשונה בה מתייחס אובמה לטענות הנשמעות נגדו מאז שהתפרסם כפוליטיקאי, לפיהן לא נולד בארצות הברית - ולפיכך אינו יכול להיות נשיא. הטענות הללו עלו מחדש על סדר היום בשבועות האחרונים, עם הצטרפותו של איל הנדל"ן דונלד טראמפ למרוץ לנשיאות.

רק ביום שני השבוע התראיין טראמפ לאנדרסון קופר ב-CNN, וטען כי "נאמר לי לאחרונה שתעודת הלידה של אובמה איננה. נאמר לי שאו שהיא לא שם, או שהיא לא קיימת". הוא סירב למסור ממי הגיעה אליו האינפורמציה הזו. בעבר אף טען טראמפ כי שכר בלשים ושלח אותם להוואי כדי להתחקות אחר מקום הלידה "האמיתי" של אובמה.

נושא תעודת הלידה של אובמה כבר עלה בעבר, במהלך מערכת הבחירות ב-2008. אז פירסם מטהו של אובמה מסמך הנקרא "תיעוד של לידת חי", שלפיו נולד בהוואי. תעודה זו, שהיא למעשה גרסה ממוחשבת של תעודת הלידה המקורית, שבתי חולים מספקים לאנשי הנדרשים להוכיח את פרטי לידתם, למשל לשם הוצאת דרכון. כמה גופי תקשורת בחנו אז את התעודה ואישרו כי היא אותנטית, אך הנושא המשיך להעיב בכל זאת על תדמיתו הציבורית של הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully