וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמלתם מסמים? נסו להתנתק מהאייפון ומפייסבוק

מחקר שנערך ב-10 מדינות: 4 מכל 5 סטודנטים גילו תסמיני גמילה, כמו מכורים לסמים - כשהכריחו אותם להתנהל יום שלם מנותקים מהלפטופ, הטלפון הנייד ושאר הגאדג'טים שמקשרים אותם לעולם

מתקשים להעביר חצי יום בלי לסמס? הידיים מתחילות להזיע אם כבר שעתיים לא עדכנתם סטטוס בפייסבוק או צייצתם בטוויטר? לא פלא. מסתבר שזה כבר לא רק עניין של נוחות - הפרידה מהאמצעים הטכנולוגיים הללו כרוכה בסבל של ממש. כך עולה ממחקר שתוצאותיו פורסמו בסוף השבוע ב"טלגרף" הבריטי, שגילה כי כמעט 80% מהסטודנטים שאולצו להתנהל במשך יום שלם ללא אמצעים טכנולוגיים סבלו מתסמינים נפשיים ואף פיזיים של לחץ, פאניקה ובלבול, האופייניים לתהליך הגמילה העובר על מעשנים או מכורים לסמים שמפסיקים את השימוש בבת אחת (מה שנקרא "קולד טרקי").

המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מרילנד שבארה"ב, שבדקו יותר מ-1,000 סטודנדטים בני 17-23, תלמידי 12 אוניברסיטאות ב-10 מדינות בעולם, מארה"ב ועד סין. אותם סטודנטים התבקשו להתנתק למשך 24 שעות בלבד מכל אמצעי טכנולוגי דיגיטלי (הם הורשו להשתמש בטלפונים קוויים). רובם הגדול, על פי סיכום המחקר, לא עמדו במשימה, ו"שברו את הקריז" לפני המועד שנקבע. בזמן שהיו "מנותקים", התבקשו הסטודנטים לנהל יומן המתאר את חוויותיהם ורגשותיהם.

רוב משתתפי המחקר אף הודו בפה מלא: אנחנו "מכורים" לאמצעים טכנולוגיים. לדברי עורכי המחקר, התסמינים שתיארו אותם סטודנטים דומים להפליא לסימפטומים של גמילה מסמים, וכך גם קשת הרגשות שתיארו: עצבנות, אי נחת, פאניקה, קנאה, חוסר ביטחון, לחץ, תלות, דיכאון ופראנויה. רק 21% מהסטודנטים דיווחו כי הם חשים ביתרונות כלשהם בשל הבידוד הטכנולוגי.

במחקר מובאים כמה ציטוטים שכתבו הסטודנטים המשתתפים. "אני מכור", כתב אחד. "התקשורת הממוחשבת היא הסם שלי, ובלעדיה אני אבוד". אחר כתב: "אני פשוט לא יודע מה לעשות עם עצמי. גיחה למטבח כדי להתבונן על הארונות הפכה לרוטינה קבועה". שלישי סיכם זאת כך: "אני מרגיש כמו ניצול יחיד על אי בודד באמצע האוקיינוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully