וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי ויקיליקס: מדינות ערב לחצו לתקוף באירן

נחשפו המסמכים שהודלפו לאתר "ויקיליקס". בין היתר נחשף כי חלק ממדינות ערב קראו לאמריקאים להפציץ את אירן ושראש המוסד מאיר דגן תמך ביצירת עימות פנימי באירן

מסמכי ויקיליקס נחשפו: עיתון "הגרדיאן" הבריטי חשף הערב (ראשון) את תוכנם של המסמכים שנחשפו באתר ההדלפות "ויקיליקס". בין היתר, עוסקים המסמכים בלחץ שהפעילו מדינות ערב על ארה"ב לתקוף באירן וכן בשיחות בין ישראל וארה"ב בנושא.

מהמסמכים עולה, כי בפגישה שנערכה בריאד בין שגריר ארה"ב בעירק ריאן קרוקר, הגנרל האמריקני דיוויד פטראוס, מלך סעודיה עבדול בן עבד אל-עזיז, שר החוץ הסעודי הנסיך סעוד אל-פייסל ובכירים נוספים באפריל 2008, הסכימו הסעודים כי הממלכה צריכה לשתף פעולה עם ארה"ב בהתנגדותה לאירן. בכך ביקשו הסעודים להפחית את השפעתה באזור.

על פי המסמכים, המלך היה קשוח בעמדתו, ושגריר סעודיה בארה"ב הזכיר את ניסיונותיו החוזרים ונשנים של המלך לשכנע את ארה"ב לתקוף את אירן ובכך לשים סוף לתכניתה הגרעינית. "הוא אמר לכם לערוף את ראשו של הנחש", אמר כשהוא מתייחס למלך והוסיף כי הפחתת השפעתה של אירן בעירק הינה עדיפות אסטרטגית של ממשלתו.

"להפיל המשטר באירן"

גם בישראל ניהלו דיון מתמיד עם האמריקאים בנוגע לטיפול באירן כשראש המוסד מאיר דגן מתברר כשותף מרכזי לדיאלוג האסטרטגי. בשלהי 2009 עמדת המוסד, כפי שהועברה לשגרירות בתל אביב אמרה כי "אין סיבה להאמין שאירן אכן תתקדם במשא ומתן עם המערב, אלא היא תנצל את השיחות בכדי להרוויח זמן כך שבשנים 2010-2011 יהיו לה היכולות הטכנולוגיות לייצר נשק גרעיני. כך שההחלטה האם להפוך למעצמת גרעין תישאר להחלטת הפוליטיקאים". דגן נתפש בעיני גורמים אמריקאים רשמיים כ"פסימיסט" בכל הנוגע לתוכנית הגרעין של אירן.

דגן תידרך בזמנו את סגן מזכירת המדינה, ניקולס ברנס בתוכנית בשלבים שלפיהם לדעתו צריך לגשת לטיפול באירן. אחד האמצעים הוגדר כ"אמצעים סמויים" עליהם דגן וברנס לא הרחיבו את הדעת בפורום נרחב. הטלת סיבוב סנקציות שלישי על הרפובליקה האיסלמית, מניעת זליגת מידע וטכנולוגית גרעין לאירן. בנוסף, ואולי אחת הנקודות המעניינות היא שנמסר בתכתובות כי ישראל תומכת בהחלפת המשטר באירן, על ידי החרפת העימותים הפנימיים, אולי בסיוע תנועת הסטודנטים הדמוקרטיים וקבוצות אתניות כמו הכורדים האזריים ואנשי מחוז בלוץ'. לדברי דגן, "אירן יכולה להפוך למדינה נורמלית".

הבדלים בהערכות

באותה תקופה, כעולה מהמסמכים, אמ"ן החזיק בהערכה כי בשנת 2012 אירן תוכל לייצר פצצת אטום אחת "בתוך שבועות", ובתוך שישה חודשים הם יוכלו להעמיד ארסנל של נשק גרעיני. "עדיין לא ברור אם הישראלים אכן מאמינים בכך או שהם מציגים את התסריט הגרוע ביותר ליצור דחיפות גבוהה יותר בארה"ב לטפל בנושא".

דיפלומט אמריקאי ציטט את ראש אמ"ן, האלוף עמוס ידלין, מכיר בפני חבר קונגרס אמריקאי שביקר בישראל בהבדלי ההערכות בין ישראל והבית הלבן בקיץ 2009. ידלין הסביר לחברי הקונגרס כי "ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה להמעיט בערכה של אירן ולהיות מופתעת כמו ארה"ב בפיגועי ה-11 בספטמבר 2001".

עוד נמסר כי השגרירות בתל אביב היתה מודעת לחילוקי הדעות בין המדינות וכי גם בישראל היה ברור נכון לשנת 2007 כי האופציה הצבאית היא האופציה האחרונה מבחינתם. "צה"ל הדהים אותנו, לאור נטייתו לתמוך באופציה הצבאית, בין אם תיעשה על ידנו ובין אם תיעשה על ידיו, כדרך היחידה להשמיד או אפילו להשעות את תוכנית הגרעין האירנית".

על פי המסמכים, שר הביטחון אהוד ברק אמר ב-2 ביוני 2009, כי יש חלון הזדמנויות בין שישה ל-18 חודשים לעצור את אירן. לאחר מכן, אמר ברק, "כל פתרון צבאי ייגמר בנזק היקפי בלתי מתקבל על הדעת". כמו כן, הוא הביע דאגה כי אם תשיג אירן נשק גרעיני, "מדינות עוינות אחרות וגורמי טרור ישיגו גם כן". ברק תיאר בפגישותיו עם בכירי הממשל האמריקאי את האירנים כ"שחקני שחמט, לא שש-בש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully