וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'ילה: נמשך בהצלחה חילוץ 33 הכורים הלכודים

התקדמות בחילוץ 33 הכורים שנלכדו מתחת לפני האדמה לפני 69 ימים במכרה שקרס בסאן דייגו שבצ’ילה. עד כה חולצו 28 מהכורים, שהתקבלו בחיבוקים ונשיקות ע"י נשיא המדינה וקרובי משפחותייהם

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: עידן גוראל, קריינות: אביב אברמוביץ')

בוקר היום ה-69 לשהייתם של הכורים מתחת לפני הקרקע הפציע מעל אתר מכרה סן דייגו שבצפון צ'ילה, והמבצע להצלתם ממשיך להתנהל בהצלחה. בזה אחר זה, עושים הכורים במשך כ-15 דקות את הדרך מעומק של כ-620 מטרים בבטן האדמה לפני הקרקע. את פניהם מקבלים בצהלות שמחה אנשי יחידת החילוץ, ובני משפחותיהם.

שר הבריאות של צ'ילה חיימה מנאליץ' אמר בתדרוך עיתונאים כי הכורים שעדיין נמצאים מתחת לפני הקרקע עוברים בדיקה בידי אנשי צוות החילוץ ומצבם טוב, אולם הם עייפים. הכורים שחולצו מקבלים ויטמינים ונוזלים, ומועברים להמשך בדיקות וטיפולים בבתי חולים סמוך.

חילוץ הכורים בצ'ילה – אתר המחנה. רויטרס
הדרך מהקרקעית למעלה אורכת כרבע שעה/רויטרס

מבצע החילוץ החל ב- 23:15 שעון מקומי (04:15, שעון ישראל). לאחר הכנות שלקחו מספר שעות, נשלח פועל צוות ההצלה אל בטן האדמה על מנת להדריך את הכורים במהלך החילוץ. כשעה אחר כך, עשר דקות אחר חצות שעון מקומי (05:10, שעון ישראל), לאחר מסע של 16 דקות, יצא פלורנסיו אוואלוס, שזכה לחיבוק גדול מנשיא צ'ילה סבסטיאן פיניירה

כשעה לאחר מכן, הורד מחלץ נוסף למכרה על מנת להכין את הכורה הנוסף לעלייה לפני השטח. לאחר כחצי שעה עלה לפני השטח הכורה השני, מריו ספולבדה, חשמלאי מומחה בן 39, שהתקבל בנשיקות חמות על ידי נשיא המדינה סבסטיאן פניירה שהגיע לפקח על המבצע, ועל ידי בני משפחתו. לאחר מכן חולץ בצורה דומה גם הכורה חואן איינס. הרביעי שחולץ הוא קרלוס מאמני, בן 23, אזרח בוליביה והזר היחיד. הוא החל לעבוד במכרה חמישה ימים לפני קריסתו. כמעט חמש שעות לאחר שהחל החילוץ יצא הכורה החמישי ג'ימי אלחנדרו סאנצ'ז. סאנצ'ז, בן 19, הוא הצעיר מבין 33 הכורים. כשעה לאחר מכן חולץ אוסמן ארייה, בן 30, הכורה השישי שחולץ. אחריו יצא חוזה אוחדה, בן 46.

לאחר מכן חולץ חוזה אוחדה, בן 46, וקלאודיו יאנז, בן 34, הוא הכורה השמיני שחולץ. לאחר מכן חולץ זקן הכורים, מריו גומז בן 63. גומז עובד ככורה מאז גיל 12 ותכנן לפרוש לפני סוף השנה. המחלצים נקטו באמצעי בטיחות נוספים בעת חילוצו – הוא לבש מסיכת חמצן על פניו מכיוון שסבל מבעיות נשימה. ב-08:54 שעון מקומי (13:54 שעון ישראל) יצא מהפיניקס אלכס וגה, בן 31, הכורה העשירי שחולץ. אחריו עלו חורחה גאייגויוס, בן 56 ואדיסון פנה, בן 34. הכורה ה-13 שחולץ הוא קארלוס באריוס, בן 27.
אחריו יצא ויקטור זאמורה, בן 33. זאמורה הוא מפעיל ציוד מכאני, שלרוע מזלו שהה במכרה בזמן שהוא קרס לפני 69 ימים. מיד אחר כך הוצא ויקטור סגוביה בן ה-48, מהנדס במקצועו, אשר במהלך שהותו מתחת לאדמה תיעד בכתב את ההתרחשויות. אחריו הוצא דניאל הררה, בן 27. עדי ראייה דיווחו כי הררה היה נבוך למראה אמו הבוכה, כאשר יצא מהתא המיוחד.

הכורה ה-17 שחולץ היה עומר רייגדאס, שעלייתו מן הפיניקס סימלה את "הפיכת התקליט" השמחה של הלכודים, כשיותר ממחציתם כבר היו מעל פני השטח. רייגדאס הוא בן 56 ושרד בעבר שתי קריסות מכרה נוספות. לאחר מכן חולץ אסטבן רוחאס, בן 44. רוחאס לא היה אמור להיות נוכח במכרה ביום הקריסה, אך החליף משמרות בגלל הלוויית דודו. ה-19 שיצא מהפיניקס הוא אחיו של אסטבאן, פאבלו רוחאס, שהחל לעבוד במכרה חמישה חודשים לפני התאונה, כדי לממן את לימודי הרפואה של בנו.

"אי אפשר לתאר את האווירה בין הנמצאים במקום", כך אמר אמש שגריר ישראל בצ'ילה, דוד דדון, בהתייחסו לחילוץ הכורים הלכודים שאמור להתחיל בשעות הקרובות. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר דדון כי "מדובר באירוע בעל משמעות לאומית שקשה לתאר אותה וגם קשה אולי קצת להבין את עומקה. יש הזדהות עצומה של כל העם בצ'ילה עם 33 הכורים".

פלורנסיו אוואלוס, הכורה הראשון שיצא מהמכרה בצ'ילה. רויטרס
פלורנסיו אבאלוס, הכורה הראשון שחולץ זוכה לחיבוק מהנשיא פיניירה/רויטרס

"ניקח את הזמן"

הכורים הועלו מעומק של כ-620 מטרים באמצעות תא חילוץ צר דרך חור שנחצב בסלעים לאחר 68 ימים במעמקים - שיא עולם בשהייה מתחת לפני הקרקע בעקבות תאונת מכרה. במהלך התקופה הם עשו תרגילי התעמלות על מנת שלא לעלות במשקל לקראת החילוץ.

על האדמה מחכים להם בני משפחותיהם – נשים, ילדים, הורים, ומאהבות – ומיליוני אנשים ברחבי העולם צופים בחילוץ בשידור חי. "כרגע אני רגועה, אבל עדיין מאוד חרדה. אני מקווה שעצבים שלי לא יבגדו בי כשהחילוץ יתחיל", אמרה אתמול ג'סיקה סלגאדו, רעייתו של הכורה אלכס. "הדבר הראשון שאני הולכת לעשות הוא לחבק אותו בחוזקה, להגיד לו עד כמה אני אוהבת אותו, ועד כמה התגעגעתי אליו במשך כל הזמן הזה".

שר המכרות סבסטיאן גולבורן אמר כי אין כוונה לזרז את תהליך החילוץ. "אנו מתכוונים לקחת את כל הזמן הנחות על מנת להבטיח את השלמת התכניות", אמר גולבורן לכ-1,500 עיתונאים שנמצאים במקום.

חילוץ הכורים במכרה בצ'ילה. רויטרס
משפחות הכורים שהו במחנה סמוך לאתר במשך שבועות רבים/רויטרס

נשיא צ'ילה סבסטיאן פינרה אמר כי האסון איחד את העם בצ'ילה. "הכורים הראו, כמו נפגעי רעידות אדמה והעמלים לשיקום לאחר הרעש, שכאשר צ'ילה מתאחדת – כמו שאנחנו מתאחדים תמיד – אנחנו מסוגלים לגדולה. רוחה של ארצנו זורחת במיוחד בזמנים הקשים".

במשימת החילוץ משתתפים כ-16 איש, והיא צפויה להימשך עד 48 שעות. לתא החילוץ ייקח בין 15 ל-20 דקות להעלות כל כורה לפני הקרקע, וכשעה כדי לעשות את המסע בחזרה למטה כדי לאסוף את האדם הבא. ארבעה מחלצים יורדו כדי לעזור בחילוץ. הכורים יועלו כשעיניהם מכוסות והם מיד יקבלו משקפים כהים על מנת שלא ייגרם נזק לעיניהם אחרי שהייה ממושכת במנהרה חשוכה.

  • עוד באותו נושא:
  • צ'ילה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully