וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: "זכותה של ישראל לתקוף באירן"

טלי גולדשטין

5.7.2009 / 16:54

סגן נשיא ארה"ב התראיין לתוכנית "השבוע" ברשת ABC והתייחס לסוגיה האירנית באירן. "לא נתערב בהחלטותיה של מדינה ריבונית כישראל"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: איילת שולמן)

"ישראל יכולה להחליט בשביל עצמה. ישראל היא מדינה ריבונית וההחלטה שלה", כך ענה היום (ראשון) סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בתשובה לשאלה האם וושינגטון תמנע מישראל לתקןף את מתקני הגרעין של אירן, בראיון לתוכנית "השבוע" עם ג'ורג' סטפנופולוס ברשת ABC.

ביידן נשאל האם לדעתו דבריו של ראש הממשלה נתניהו, שהסכים עם הנשיא אובמה לתת לאירנים זמן עד סוף השנה לפתוח בדיאלוג ואם לאו הוא מוכן לקחת את העניינים לידיו, הם הגישה הנכונה בנושא. "ישראל יכולה להחליט בשביל עצמה. ישראל היא מדינה ריבונית וההחלטה שלה בנוגע לאירן, או כל מדינה אחרת, היא האינטרס שלה. ישראל רשאית לעשות זאת כפי שכל מדינה ריבונית רשאית".

"עם זאת", הוסיף ביידן, "אין לחץ מצד שום מדינה שתשנה את המדיניות האמריקאית או תגרום להאצת הקצב. אנו סבורים שהאינטרסים של ארה"ב משותפים גם לישראל ולעולם כולו. אם ממשלת נתניהו תחליט לנקוט בדרך פעולה אחרת, זוהי זכותה. זו אינה הבחירה שלנו. איני מתכוון לשער מה ישראל תעשה מבחינה צבאית".

באחרונה הציע מזכיר המדינה לשעבר ג'יימס בייקר, כי הדרך לטפל בסוגיה הגרעינית האירנית היא להפנות לעברה טילים כפי שעשתה ארה"ב במהלך המלחמה הקרה נגד ברית המועצות.
כנשאל ביידן מה דעתו על הדברים, ענה: "איני חושב שזה יאה מצדי לדון במדיניות האסטרטגיה שלנו כלפי אירן למעט לומר את המשפט הנדוש 'כל הקלפים מונחים על השולחן' ". לדבריו, "אנו נחושים בדעתנו להגן על האינטרסים הלאומיים של ארה"ב, של האזור ושל בעלות בריתנו, כולל ישראל, נגד כל איום אירני. כך שהכול גלוי", הוסיף.

ביידן התייחס גם להתגרות הצפון קוריאנית במערב במהלך סוף השבוע, בו שיגרה שבעה טילים קצרי טווח לעבר ים יפן. סגן הנשיא ביטל את הניסוי כצעד מתגרה בארה"ב, ביום חגיגות יום העצמאות שלה. "זוהי התנהגות צפויה מראש", אמר. "זוהי קריאה נואשת לתשומת לב ואני מסרב לתת להם את תשומת הלב הזו. אני חושב שהמדיניות שלנו היתה ברורה עד כה. הצלחנו לאחד את המדינות החשובות ביותר בעבור צפון קוריאה סביב דרך משותפת שמטרתה לבודד את המדינה הקומוניסטית. צפון קוריאה צפויה לעמוד בפני בחירה קשה", אמר ביידן.

"המדיניות שלנו היא להמשיך ולהפעיל לחץ משותף מצד אותן מדינות אליהן צפון קוריאה פנתה בעבר לתמיכה. כיום המצב השתנה וזהו שינוי משמעותי", הוסיף ביידן.

ביידן התייחס גם לדיווחים לגבי מינויו של בנו הצעיר של מנהיג צפון קוריאה קים ז'ונג איל ליורש העתידי. "אם הייתי צריך להמר, הייתי מנחש שזה נכון. אך איני יודע שום דבר ודאי. זוהי תקופה של חוסר ודאות בצפון קוריאהף אך תקופה של ודאות הולכת וגוברת בעבור רוסיה, ארה"ב, דרום קוריאה ויפן מבחינת הדרך להתנהל מול צפון קוריאה", אמר.

פרסום ראשון: 12:54

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully