וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "עצוב ומזועזע" מהירי במוזיאון השואה

טלי גולדשטין

10.6.2009 / 2:21

בן 89, המוכר כאנטישמי קיצוני הגיע למוזיאון השואה בבירה האמריקאית ופתח באש לעבר המאבטחים, שהשיבו באש. אדם אחד נהרג, ושניים נפצעו - בהם גם היורה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: רן צימט)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הגיב הלילה (רביעי) לתקרית הירי שאירעה במוזיאון השואה בוושינגטון הבירה, ואמר כי הוא "עצוב ומזועזע מהירי". לדבריו, "מעשה מחריד זה מזכיר לנו עד כמה חשוב שנישאר עירניים לגילויי אנטישמיות ודעות קדומות מכל סוג". אובמה הוסיף כי "תפילותיו נתונות למשפחתו של המאבטח שניצב נגד המפגע במקום המוקדש כולו לזיכרון".

התקרית אירעה מוקדם יותר אתמול לאחר שג'יימס וון ברון, גזען לבן בן 89, המוכר לרשויות ובעל אתר אינטרנט שמפיץ דברי שטנה אנטישמיים, נכנס למוזיאון השואה בוושינגטון, בירת ארצות הברית, בסביבות השעה אחת בצהרים (שעון וושינגטון) ואמר למאבטחים במקום כי ברצונו להחזיר ספרים לספרייה. כשהניח את תיקו על גלאי המתכות, צפצף הגלאי ו-וון ברון שלף מיד נשק ופתח בירי לעבר המאבטחים במקום, שהשיבו אש. אחד המאבטחים, סטיבן טיירון ג'ונס, נפצע אנושות ומת בדרך לבית החולים ואדם נוסף נפצע משברי זכוכיות שניתזו עקב הירי. וון ברון נעצר והוא פצוע באורח אנוש. שוטרים הוצבו ליד מיטתו בבית החולים.

היורה - יוצא מלחה"ע ה-2 ואסיר לשעבר

לפי דיווחים בכלי התקשורת בארצות הברית, ברון השתתף במלחמת העולם השנייה וחבר בארגון האנטישמי "מנסה". בנוסף, הוא ריצה שש שנים וחצי בכלא פדרלי לאחר שלפי הדיווחים ברשת "פוקס", ניסה לבצע פיגוע דומה ב-1991 בבניין הבנק הפדרלי. הסיבה: זעמו על רקע שיעור הריבית במשק. באתר האינטרנט שלו, כתב ברון כי "הטעות המרכזית של אדולף היטלר הייתה שלא השמיד את כל היהודים בתאי הגזים".

המשטרה חוקרת האם בני אדם נוספים היו מעורבים בתכנון התקרית, כגון קבוצות המטיפות לאידיאולוגיית "עליונות הגזע הלבן". בעקבות התקרית הגיעו למקום כוחות גדולים של משטרה והיחידה ללוחמה בטרור של ה-FBI ומסוקים חגו מעל האזור. בניין המוזיאון פונה ממבקרים והאזור כולו נחסם לתנועה. המוזיאון נסגר למבקרים, אך ייפתח שוב היום.

דיוויד שלוסר, דובר המשטרה בוושינגטון ערך מסיבת עיתונאים לאחר התקרית, בה מסר: "היורה נכנס למוזיאון בעשרה לאחת בצהריים. הוא ירה לעבר המאבטחים בכניסה אחרי שעבר את גלאי המתכות, ושניים מהם ירו בחזרה. היורה נעצר והובל בית החולים "ג'ורג' וושינגטון". ככל הנראה היורה פעל לבדו. הכוחות עורכים סריקות שגרתיות במקום למרות שהיורה נעצר. איננו מאמינים שיש עוד חמושים ולא ידוע לנו על קיומו של חפץ חשוד".

הירי אירע בשעת צהרים סואנת בבירה, בעת שהמוזיאון הענק היה עמוס במבקרים וברחובות הסמוכים יצאו עובדים רבים להפסקת הצהרים. המוזיאון לזכר השואה בוושינגטון הבירה ממקום בשדרה המרכזית, בה נמצאים מוזיאונים רבים אחרים.

מוזיאון השואה נפתח בשנת 1993 לקהל הרחב. הוא כולל מעל לכ-8,000 מוצגים שונים וכ-19 מיליון פרטי ארכיון ומסמכים. היוזמה להקים את המוזיאון היתה של הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר עוד בשנת 1978. סביב הנושא נערכו דיונים רבים ולבסוף הוחלט להקים מרכז מוזיאלי חינוכי לשואה בוושינגטון הבירה. בשנת 1980 התקבלו שתי החלטות בצמרת ממשל ארה"ב: האחת היא לקיים טקס שנתי לזכר קורבנות השואה, והשנייה היא לתכנן את בניית המוסד שיוקדש כולו לזיכרון השואה ולחינוך הדור הבא.

בשנת 1987 מינה הנשיא רונלד רייגן את הארווי מ. מאירוב לרשת את מקומו של אלי ויזל כיו"ר הוועדה הנשיאותית לזכר השואה, והוא בעצם פיקח וניהל את שלבי התכנון הראשוניים של המוזיאון.

פרסום ראשון: 20: 20.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully