וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיילין: "אני מודה לקלינטון על נחישותה"

טלי גולדשטין וגילי גוראל

29.8.2008 / 1:10

סגניתו הטרייה של ג’ון מקיין הודתה לסנאטורית הדמוקרטית על פועלה למען נשים בפוליטיקה: ”אנחנו ננפץ את תקרת הזכוכית”. אובמה: "מצפה להתמודדות נמרצת"

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, ג'ון מקיין, הציג הערב (שישי) באופן רשמי את סגניתו שרה פיילין, מושלת אלסקה. פיילין נאמה בכנס רפובליקני שנערך בדייטון, אוהיו, והודתה בנאומה לסנאטורית הדמוקרטית הילרי קלינטון: על תפקידה בקידום נשים בפוליטיקה: "אני מודה לקלינטון על נחישותה בקמפיין שלה. היא יצרה 18 מיליון סדקים בתקרת הזכוכית. אבל נשות אמריקה עוד לא סיימו. אנחנו ננפץ את תקרת הזכוכית לחלוטין!". הקהל הגיב במחיאות כפיים נלהבות וממושכות למחווה לקלינטון.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ברק אובמה, הגיב לבחירתה של פיילין: "אני מברך אותה ומצפה להתמודדות מלאת נמרצת". עוזר בכיר אמר כי אובמה שוחח בטלפון עם פיילין ואמר לה שהוא מצפה לראותה. "הוא גם איחל לה הצלחה, אבל לא יותר מדי", אמר העוזר שצוטט ב"וושינגטון פוסט". אובמה אמר שהעובדה שפיילין נבחרה היא "אינדיקציה נוספת לכך שארה"ב נעה קדימה. זו מכה נוספת לתקרת הזכוכית". עם זאת, גורמים בכירים במטה אובמה מתחו ביקורת החלטתו של מקיין וטענו כי מדובר בצעד בלתי אחראי לאור חוסר ניסיונה של פיילין.

מלבד שבחים שחלקה למקיין, הדגישה פיילין בנאומה הראשון מאז שנבחרה לתפקידה את משפחתה וכהונתה כמושלת אלסקה. פיילין הציגה את בעלה, טוד, מנהל בכיר בשדות הנפט באלסקה ואלוף עולם בגלישה בשלג, ואת חמשת ילדיה. היא סיפרה כי בנה הבכור משרת מאז ה-11 בספטמבר בצבא ארה"ב ובקרוב יישלח לשירות בעירק. "כאם לחייל אני רוצה אדם כמו מקיין למפקד הצבא בתור נשיא", אמרה פיילין. בנה הצעיר של פיילין הוא רק בן ארבעה חודשים ולוקה בתסמונת דאון.

"כשאונייה עוגנת בנמל היא בטוחה, אך לא לשם כך היא נבנתה", אמרה פיילין ופירשה: "בפוליטיקה הכי בטוח זה לזרום עם הסטטוס קוו. אך לא לשם כך אנחנו בתפקיד. אזרחי אמריקה מבקשים מאיתנו לשרת בשל הסיבה הנכונה – לאתגר את הסטטוס קוו ולשרת את טובת הכלל". היא ציינה כי בתפקידיה השונים בשירות הציבורי באלסקה נאבקה בפוליטיקה המסורתית של "הבחורים הטובים", נלחמה בשחיתות ואף מינתה דמוקרטים לתפקידי מפתח בשם האינטרס הציבורי.

פיילין, בת 44 ואם לחמישה, מתגוררת באלסקה ותתמודד יחד עם מקיין מול המועמד הדמוקרטי ברק אובמה וסגנו, ג'ו ביידן, בבחירות לנשיאות שיתקיימו בארבעה בנובמבר. פיילין, שזו לה הכהונה הראשונה כמושלת, נחשבת לדמות פורצת דרך באלסקה, האישה הראשונה וגם הצעירה ביותר שמונתה לתפקיד הבכיר במדינה.

דם חדש

בחירתה של פיילין לא היתה צפויה, אך נראה כי מקיין בן ה-72 בחר באשה הצעירה במטרה להשקיט את הביקורות על גילו המתקדם ולמשוך את קהל הבוחרות שהתאכזב מהפסדה של הילרי קלינטון במירוץ לראשות המפלגה הדמוקרטית. בבחירת פיילין – אישה שמרנית ואם המכהנת כמושלת פחות משנתיים – מטה מקיין למעשה ביצע מהלך לא מקובל ובחר מועמדת מחוץ לאצולת וושינגטון בבחירות בהן המועמד הדמוקרטי רץ עם מצע המבוסס כולו על שינוי.

הבחירה בפיילין היתה מעין הימור שהזרמה של דם חדש – והחדשנות במועמדת הראשונה אי פעם של המפלגה הרפובליקנית לתפקיד סגנית נשיא – תפצה על הסיכון שפיילין תיפול קורבן לאותה ביקורת המופנית נגד אובמה עצמו מהמחנה הרפובליקני, חוסר ניסיונו.

יתרה מכך, הבחירה בפיילין היא ניגוד ברור לבחירת סגנו של אובמה ביידן – מושל דלוואר ומחוקק ותיק ומכובד המכהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון של הסנאט.

עם זאת הרעיון של שינוי אינו מרוחק מפיילין. היא קראה לשינוי כשנבחרה למושלת אלסקה ב-2006 ונקטה במדיניות שוודאי מצאה חן בעיני מקיין – למרות הביקורת העזה שהופנתה נגדה מבית, בחרה פיילין להפנות את אור הזרקורים לכישלון המפלגה באלסקה ולפרשות שחיתות שונות שליוו את חברי המפלגה שם.

פיילין מתנגדת להפלות, דבר שעשוי לעזור ולפייס את המחנה השמרני יותר במפלגה שחבריה חששו מפני אפשרות שהמועמד שלהם לנשיאות יבחר דווקא סגן שכן תומך בהפלות. עם זאת, היא חולקת על מקיין בנושאים סביבתיים: היא תומכת בקידוחי נפט בשמורת הטבע הארקטית הלאומית של אלסקה. מקיין מתנגד להם – דבר הגורם מפח נפש לרפובליקנים רבים.

בחירתה של פיילין היתה סוד שמור היטב והיא שמרה על פרופיל נמוך בחודשים האחרונים בעוד מקיין מחפש סגן. מרבית הדיון הציבורי נסוב סביב מיט רומני, מושל מסצ'וסטס לשעבר ויריבו של מקיין בעבר בפריימריז; במושל מינסוטה טים פולנטי; טום רידג', מושל פנסילבניה לשעבר והמזכיר לביטחון פנים ובסנטור ג'ו ליברמן מקונטיקט, הדמוקרטי שהפך לעצמאי ושרץ כסגנו של אל גור במסע הבחירות של האחרון ב-2000 .

שמרנים חברתיים שמחו לשמוע את החדשות על בחירתה של פיילין. "הם מעבר לאקסטזה", אמר ראלף ריד, יו"ר הקואליציה הנוצרית לשעבר. "זוהי הבחירה הנכונה. היא מושלת הדוגלת ברפורמות, התומכת בחיים ובעלת אמונה נוצרית עמוקה. היא אחת מהכוכבים הנוצצים והחדשים במפלגה הרפובליקנית", הוסיף.

פיילין עצמה נודעה בקרב השמרנים בכך שבחרה לא לעבור הפלה לאחר שלמדה לפני שנתיים שהיא נושאת ילד הסובל מתסמונת דאון. "קשה להדגיש עד כמה החלטה זו חשובה לקהילה השמרנית המאמינה", אמר ריד. חשוב מכל, פיילין צעירה, רעננה ואמא לחמישה ילדים. אם המפלגה הרפובליקנית רוצה לשחרר עצמה שהתפיסה שהיא מלוכנית ולא פתוחה לכישרונות צעירים, זוהי ההזדמנות להוכיח שזו טעות.

גם יפה וגם חכמה

נולדה בסאנדפוינט, איידהו ב-11 בפברואר 1964, פיילין הפרוטסטנטית עברה עם משפחתה בגיל שלושה חודשים לווסילה, אלסקה למרות שחזרה למדינת הולדתה ללימודים באוניברסיטה. היא למדה עיתונאות באוניברסיטת איידהו וסיימה ב-1987 עם תואר ראשון.

היא גדלה בווסילה, בסמוך לעיר אנקורז', שיחקה בנבחרת הכדורסל של הנשים ב-1982, ענדה את כתר מיס ווסילה ב-1984 והתחרתה בתחרות מלכת היופי של אלסקה. את הקריירה המקצועית שלה החלה ככתב ספורט בטלוויזיה, אך לאחר שהתחתנה עם בעלה טוד, היא עזבה את המשרה ועזרה לו בעסק המשפחתי של דיג מסחרי. טוד פיילין הוא ממוצא אסקימוסי ועובד כיום במגזר הנפט. פיילין היא אם לבריסטול, ווילוו, פייפר, טראק וטריג, שנולד באפריל עם תסמונת דאון. המבוגר בהם ישרת בעירק החל מספטמבר.

ב-1992, היא רצה לתפקיד במועצת העיר ווסילה וזכתה במושב על ידי כך שהתנגדה להעלאות מיסים. ארבע שנים מאוחר יותר, היא נבחרה לראש העיר של ווסילה בגיל 32 והביסה שלושה מועמדים אחרים. כמו כן כיהנה פיילין ב-2003-2004 כיו"ר הוועדה לשימור הגז והנפט של אלסקה, המפקחת על עתודות הנפט והגז במדינה.

בסוף הכהונה השניה שלה, מנהיגי המפלגה שכנעו אותה להתמודד במרוץ לתפקיד סגנית מושל אלסקה. נגד מועמדים מנוסים הרבה יותר, סיימה פיילין במקום השני בפער של פחות מאלפיים קולות ועשה לעצמה שם בפוליטיקה.

פיילין ידועה באתיקה המקצועית הגבוהה שלה. במהלך הכהונה הראשונה, הממשל שלה העביר כמה שינויים בחוקי האתיקה במדינה. עם זאת, הכהונה שלה לא היתה נקיה משערוריות. חקירה נפתחה לגבי הטענות כי פיילין פיטרה את הנציב לביטחון הציבור של אלסקה בגלל שסירב לפטר את גיסה לשעבר מתפקידו כשוטר. פיילין הודתה כי חבר בצוות שלה התקשר לשוטר מייק ווטן והעמיד פנים כאילו הוא מדבר בשם המושלת. לדברי פיילין, השיחה אכן יכולה היתה להתפרש כהפעלת לחץ על ווטן, שהיה נתון אז בעיצומו של מאבק משמורת עם אחותה של פיילין. "לעולם אלא נתתי אישור לאיש מהצוות שלי לנהוג כך", אמרה פיילין ופיטרה את אותו אדם שביצע את שיחת הטלפון.

בין הנושאים החשובים לפיילין, למעט איכות הסביבה, ניתן למנות "חינוך ופיתוח שוק העבודה, בריאות וביטחון, פיתוח תשתיות ותחבורה".

"המושלת פיילין הוכיחה במהלך כהונתה בתפקיד כי היא מוכנה להיות נשיאה" - כך מסר ג'ון מקיין בהודעה רשמית שפורסמה בעקבות בחירתה של מושלת אלסקה שרה פיילין לסגניתו. "היא חיברה בין רפובליקנים לדמוקרטים והיא בעלת רקורד של שינוי ורפורמה להם זקוקים עתה בוושינגטון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully