וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נעתור לבג"ץ אם אישום המג"ד לא יוחמר"

יהושע בריינר

7.8.2008 / 11:25

ארגוני זכויות האדם פנו לפרקליטות הצבאית בדרישה להחמיר עם המג"ד, שפיקד על החייל שירה בפלסטיני כפות בניעלין, בשל ההחלטה להאשימו ב"התנהגות בלתי הולמת" בלבד

יח"צ - חד פעמי

(צילום: "בצלם", עריכת וידאו: ארנון מעוז)

ארגוני זכויות אדם ישראליים פנו הבוקר (חמישי) בבהילות לפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל אביחי מנדבליט, בדרישה שיעכב את ההליכים המשפטיים כנגד המג"ד, שהיה מעורב בירי כדור גומי מטווח קצר לעבר פלסטיני שהפגין סמוך לנעלין. זאת בשל ההחלטה להגיש כתב אישום, שהסעיף החמור ביותר בו הוא "התנהגות שאינה הולמת". הארגונים מאיימים כי אם לא יענה הפצ"ר לדרישה, הם יעתרו לבג"ץ.

"האגודה לזכויות האזרח", "בצלם", ו"יש דין", וכן אשרף אבו רחמה, הפלסטיני שנורה ברגלו בתקרית, דורשים כי ההליכים שיינקטו נגד המג"ד, סא"ל עמרי בורברג, בגין אחריותו לירי המכוון באדם עצור וכפות, ישקפו את חומרת המעשים, וממתינים לתשובת הפצ"ר כדי לשקול את המשך צעדיהם המשפטיים.

ארגון "בצלם", שחשף את פרשת סגן אלוף עמרי בורברג, שהיה מעורב בירי כדור גומי מטווח קצר לעבר פלסטיני שהפגין סמוך לנעלין, כינה את החלטת אלוף פיקוד צפון גדי אייזנקוט להגדיר את התקרית כהתנהגות בלתי הולמת - "מבישה". לטענת "בצלם", "צבא המתייחס לירי מכוון מטווח אפס באדם כפות כ'התנהגות בלתי הולמת', מבזה את הערכים אותם הוא מתיימר לשאת". הארגון דורש לפתוח בחקירה פלילית כנגד מפקד חטיבת בנימין, אל"ם אביב רשף, שטייח את פרשת הירי.

תא"ל מנדלבליט אמר היום, כי בהחלטו על כתב האישום נשקלה גם החלטתו של הרמטכ"ל להדיח את סגן אלוף עומרי וכן נלקחו בחשבון הצעדים הפיקודים שננקטו בעקבות האירוע ונתן משקל להשלכותיהן הקשות על המג"ד. עוד אמר מנדלבליט, כי "מדובר באירוע חמור מבחינה פיקודית וערכית, המחייב להעמיד לדין את השניים לדין בפני בית דין צבאי וכי בשל אופיו החמור של האירוע לא ניתן להסתפק בדין משמעתי בלבד". משפטם של השניים עשוי להיפגש בימים הקרובים אולם נראה כי הוא יסתיים בעסקת טיעון בין פרקליטי הקצין והחייל לבין התביעה הצבאית.


חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ) קראה הבוקר להדיח מצה"ל את סגן אלוף עמרי בורברג. לדבריה, "על שר הביטחון להדיח את המג"ד מניעלין מהשירות בצה"ל ולא להסתפק בהעברתו לתפקיד אחר. יהיה בכך מסר שמפקד שנותן פקודות בלתי חוקיות בעליל שדגל שחור מתנוסס מעליהן, מקומו אינו בצבא".

בתום פגישה שקיים אמש (רביעי) הרמטכ"ל אשכנזי עם סגן אלוף עמרי בורברג, נמסר, כי בורברג "יועבר מתפקידו לאור האירוע בניעלין". בהודעה מטעם הרמטכ"ל נאמר, כי אשכנזי ואלוף פיקוד צפון אייזנקוט קבעו ש"מדובר בכשל פיקודי וערכי, אירוע פסול שלא צריך היה להתרחש". יחד עם זאת, ציינו השניים כי לזכותו של המג"ד עומדות שנות שירות רבות בצה"ל, ושיבחו את את האופן החיובי בו פיקד על הגדוד ואת הפעולות שביצע מיד לאחר האירוע.

בורברג ערך אמש שיחה עם חיילים ומפקדים בגדוד. בשיחה הוא אמר לחייליו: "אני המפקד, אני האחראי ואני משלם את המחיר. אני מאמין שההחלטה היא לטובת סמל ראשון ר' והגדוד כולו. אני גאה בשירותי הצבאי ורואה עצמי ממשיך לשרת עוד שנים ארוכות בלב העשייה הצבאית".

"נוטל אחריות מלאה"

מקורביו של עמרי אומרים, כי "הוא לא רצה לנהל משפט ארוך תוך כדי תפקודו כמג"ד. לקיחת האחריות מתבקשת בעקבות השלכות הארוע על צה"ל והמדינה. עמרי לקח מתחילת האירוע את האחריות עליו ולא הטיל אותה על החייל". יחד עם זאת, מדגישים מקורביו כי בורברג לא נתן מעולם הוראה או אישור לירות בפלסטיני הכפות, ולא התכוון לרגע שיבוצע ירי.

מפקד גדוד השריון בניעלין שצולם כשהוא מורה לפקודו לירות כדור גומי בפלסטיני כפות, נפגש הערב עם אלוף פיקוד הצפון גדי אייזנקוט, וביקש ממנו לסיים את תפקידו כמפקד גדוד. בפגישה אמר המג"ד, סגן אלוף עומרי בורברג, כי הוא נוטל אחריות מלאה על האירוע, ומתוך כך הוא מבקש לסיים את תפקידו. האלוף אייזנקוט קיבל את הבקשה, והיא הועברה להחלטת הרמטכ"ל, שצפוי לאשר אותה גם הוא. מחר אמורה הפרקליטות הצבאית להחליט האם להגיש כתבי אישום נגד החייל היורה, סמל ראשון ל' ונגד המג"ד, זאת לאחר שבשבועיים האחרונים נערך שימוע לשניהם.

בתחילת החקירה טען המג"ד כי פקד על החייל "רק להפחיד את הפלסטיני". לאחר שעבר בדיקת פוליגרף במצ"ח, הוא נמצא דובר שקר. זאת, בעוד שהחייל נמצא דובר אמת בבדיקת הפוליגרף שנערכה לו. בתום התחקיר, אלוף פיקוד צפון גדי אייזנקוט הורה למג"ד לצאת לחופשה כפויה בת עשרה ימים. עוד קבע האלוף, כי מדובר באירוע חמור המצביע על כשל פיקודי וערכי. מספר ימים לאחר תחילת החקירה, הוגשה לפרקליטות הצבאית תלונה נוספת של תושב ניעלין, שטען כי המג"ד מנע ממנו טיפול רפואי, דרך עליו ובעט בו.

בנוסף, אלוף פיקוד מרכז גדי שמני, רשם הערה פיקודית למפקד חטיבת בנימין אלוף משנה אביב רשף, על איכות הדווח. כזכור, סרט וידאו שהופץ על ידי ארגון "בצלם" תיעד חייל צה"ל יורה לפני שלושה שבועות כדור גומי מטווח אפס בפלסטיני, שנעצר בעימותים האלימים בניעלין. בעקבות פרסום המקרה, הורה הפרקליט הצבאי הראשי תא"ל אביחי מנדלבליט לפתוח בחקירה.

(פרסום ראשון: רביעי, 22:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully