וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחר: מאות אלפי סקוטים לא יודעים מה להצביע

17.9.2014 / 0:15

הרוחות סוערות עם התקרבות משאל העם בנוגע להיפרדות מבריטניה. בלונדון הבטיחו "סמכויות חדשות" לסקוטלנד, אולם תומכי ההיפרדות טענו: "הצעה נואשת". "יהפוך לגירושים מכוערים וקשים"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(דיוויד קמרון, אתמול: "אנא, אל תעזבו את הממלכה")

כשרק יום נותר עד להצבעה ההיסטורית בנוגע להיפרדות של סקוטלנד מבריטניה, תומכי שני הצדדים משקיעים מאמצים אחרונים לשכנע את מאות אלפי הקולות המתנדנדים. העימות בין התומכים בהיפרדות מהממלכה המאוחדת לבין אלה המתנגדים לה רק מחריף, כשנדמה שסקוטלנד הפכה לנושא היחיד, כמעט, שמעסיק בימים אלה את אזרחי בריטניה, ובעיקר את מנהיגיה.

בצעד יוצא דופן, ראשי שלושת המפלגות הגדולות, ראש הממשלה דיוויד קמרון, מנהיג הלייבור אד מיליבנד ומנהיג הליברל-דמוקרטים ניק קלג, שמו את חילוקי הדעות הפוליטיים בצד, וחתמו על הצהרה שפורסמה אתמול (שלישי), לפיה מובטחת לסקוטים "סמכויות נרחבות חדשות", כולל הסמכות להעלות מסים, אם הצפון יישאר בממלכה.

סקוטלנד בדרך לעצמאות - עוד בוואלה! חדשות:
קמרון לסקוטים: "אם תעזבו את בריטניה, זה יהיה לנצח"
המלכה אליזבת לסקוטים: "חשבו על עתידכם"
4 ימים למשאל העם בסקוטלנד: יתרון קל לפרו-בריטים
כיצד תיראה סקוטלנד ביום שאחרי העצמאות מבריטניה?

מנהיג הלייבור אד מיליבנד בעצרת נגד עצמאות סקוטלנד, אדינבורו. רויטרס
מיליבנד באדינבורו, היום/רויטרס

ראש ממשלת סקוטלנד, אלכס סלמונד, התייחס להצהרה בשיחה עם רשת BBC: "ההצעה הנואשת והריקה מתוכן בדקה ה-90 לא הולכת להניא אנשים בסקוטלנד מההזדמנות האדירה שבלקיחת עתידה של סקוטלנד בידינו".

מנהיג הלייבור מיליבנד, שתומך בקמפיין "Better Together" נגד עצמאות סקוטית, הגיע היום לסיור במרכז קניות באדינבורו, שם מיהרו להקיף אותו אזרחים שהחלו לצעוק סיסמאות בעד ונגד היפרדות מבריטניה. הוא אמר כי הוא מבין ש"הרוחות סוערות", אולם הביע תקווה כי הדיון ימשיך "בצורה מנומסת".

חבר מפלגתו, דאגלס אלכסנדר, טען כי "לא" לעצמאות בקלפי, משמעו "שינוי מהיר יותר, בטוח יותר וטוב יותר עבור סקוטלנד, בעוד עצמאות תביא עמה "סיכונים, חוסר ביטחון ומחיר גבוה". לדבריו, "עם הצבעה עוד 48 שעות, הם אפילו לא יודעים להגיד לנו באיזה מטבע הם ישתמשו".

ראש ממשלת סקוטלנד אלכס סלמונד בסיור מוטס בשמי אדינבורו. רויטרס
ראש ממשלת סקוטלנד, אלכס סלמונד, בסיור מוטס של המדינה, היום/רויטרס

ראש ממשלת בריטניה לשעבר גורדון בראון, סקוטי בעצמו, הזוכה לתמיכה נרחבת בצפון, טען כי הצבעה לטובת עצמאות תביא לסיום "כל קשר עם חברינו, שכנינו וקרובינו בשאר חלקי בריטניה". בדברים שנשא בכינוס במערב סקוטלנד, הוסיף: "אין תקופת התנסות. אין דרך לעשות זאת מבלי שזה יהפוך לגירושים מכוערים, יקרים וקשים".

ניקולה סטרג'ן, סגניתו של ראש ממשלת סקוטלנד, טענה מנגד כי סקוטלנד "תמשיך להיות חלק ממשפחת העמים שמרכיבה את האיים הבריטיים". לדבריה, "הקשרים האלה אינם פוליטיים, אלא קשרים בין אנשים".

תומכים בעצמאות סקוטלנד מפגינים בכיכר ג'ורג', גלזגו. רויטרס
מפגינים למען עצמאות בכיכר ג'ורג' בגלזגו, אתמול/רויטרס

4.2 מיליון בעלי זכות הצבעה יוכלו להטיל ביום חמישי את קולם במשאל העם, שעשוי להפר את האיחוד בן 307 השנים בין בריטניה לסקוטלנד. התומכים בהישארות בבריטניה טוענים כי היפרדות עלולה להוביל לטלטלה כלכלית. המתנגדים, מצדם, מבטיחים ריבונות פוליטית ושגשוג כלכלי.

הסקרים האחרונים בממלכה מתקשים לחזות את התוצאה, והמרוץ נותר צמוד. מייק סמית, מוכר בדוכן ברחוב רויאל מייל המפורסם באדינבורו, טען כי דווקא הקמפיין השלילי מצד המתנגדים לעצמאות דחק אותו לתמוך בה. "במקום להסביר את הטענות מדוע כדאי לנו להישאר ביחד, הם מנסים להפחיד אותנו כדי שלא נרצה להיפרד. אם זה מה שהם עושים עכשיו, מה הם עושים בשארית הזמן?".

(עדכון ראשון: 23:15)

מנהיג הלייבור אד מיליבנד בעצרת נגד עצמאות סקוטלנד, אדינבורו. רויטרס
מהומה סביב מיליבנד באדינבורו/רויטרס
תומכים בעצמאות סקוטלנד מפגינים בכיכר ג'ורג', גלזגו. רויטרס
המפגינים בגלזגו, אתמול/רויטרס
תומכים בעצמאות סקוטלנד מפגינים בכיכר ג'ורג', גלזגו. רויטרס
תומכים בעצמאות סקוטלנד מפגינים בכיכר ג'ורג', גלזגו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully