וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות שיא בטורקיה: כתב CNN ו-32 מפגינים נעצרו

שליח הרשת האמריקנית עוכב כשסיקר את הנעשה ביום השנה למחאת הענק באיסטנבול: "מכים אותי". בפקודת ארדואן, עשרות אלפי שוטרים בסיוע מסוקים ומשוריינים מונעים את ההפגנות

צילום: יוטיוב

שנה אחרי פרוץ המחאה הגדולה ביותר שידעה טורקיה זה עשורים, כיכר טקסים באיסטנבול שוב סוערת. שליח רשת CNN לטורקיה, העיתונאי איוון ווטסון, עוכב לחקירה אתמול (שבת) יחד עם אנשי הצוות שלו, באמצע שידור חי מהכיכר. הוא אף העיד כי אחד השוטרים בעט בישבנו. אתמול צויין יום השנה לתחילתן של ההפגנות האלימות נגד ממשלת טורקיה, שהמוקד המרכזי שלהן היה פארק גזי וכיכר טקסים הסמוכה לו. לקראת הערב דיווחו כלי תקשורת במדינה כי 32 מפגינים נעצרו בכיכר טקסים, וכי המשטרה ריססה גז מדמיע.

עוד ידיעות על טורקיה:
טורקיה מבקשת מהאינטרפול צו מעצר נגד גבי אשכנזי
ארבע שנים אחרי: הרוג עשירי ממשט ה"מרמרה" לעזה
אסון המכרה: ארדואן הודה לישראל על הבעת התנחומים

כתב CNN נעצר והוכה בשידור חי מההפגנות בכיכר טקסים. צילום מסך
""לא בודקים אותי. מכים אותי". רגע המעצר של ווטסון/צילום מסך

את רגעי המעצר ניתן היה לראות בשידור הטלוויזיה, כשלפתע דרש ממנו שוטר בלבוש אזרחי לראות את דרכונו. "לא בודקים אותי. מכים אותי, מכים אותי", נשמע העיתונאי, לאחר שהמצלמה של הצוות הופנתה אל הקרקע. "המשטרה הטורקית עיכבה אותי ואת הצוות שלי באמצע שידור חי בכיכר טקסים", כתב ווטסון בטוויטר אחרי ששוחרר. "אחד הקצינים בעט לי בישבן. לאחר חצי שעה שוחררנו. אחד הקצינים התנצל בשם הקצין שבעט בי כשעוכבנו". על המעצר סיפר: "קצין המשטרה לא היה מרוצה מתעודת העיתונאי שניתנה לי מלשכת ראש הממשלה. הוא אמר שייתכן שהיא מזויפת ודרש לראות דרכון".

עוד לפני מעצרו של ווטסון הורגשה בכיכר טקסים מתיחות מוגברת במיוחד. כ-25 אלף שוטרים, 50 מכליות להתזת מים, כלי רכב משוריינים ומסוקים נפרשו באיסטנבול במטרה למנוע מהאזרחים לציין את יום השנה להפגנות הענק, שהחלו כמחאה של פעילים סביבתיים שהתנגדו לתכניות להרוס את פארק גזי ולבנות במקומו מרכז מסחרי. הפארק נסגר אתמול, ומאות שוטרים בלבוש אזרחי ומצוידים אלות גדשו את שדרות איסתיקלל המובילות אל כיכר טקסים ואל מוקדי תיירות שונים. תחנת הרכבת התחתית של הכיכר והשדרות המובילות אליה נסגרו למבקרים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מפגינים נגד ממשלת טורקיה. איסטנבול, 25 במאי 2014. רויטרס
היום יסתיים בשקט? מפגינים נגד ממשלת טורקיה, השבוע/רויטרס

ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן, שהיה מושא המחאה, הפציר באזרחים להתרחק מכיכר טקסים, והזהיר כי כוחות הביטחון יעשו הכול למנוע התפרעויות. "לא תוכלו להגיע למקומות האלה כמו שעשיתם בשנה שעברה", אמר לאזרחים. "כוחות הביטחון שלנו קיבלו פקודות ברורות. הם יעשו כל שיידרש מהם, מא' ועד ת'", אמר ארדואן בטקס באיסטנבול. עד אמצע היום לא נרשמו אירועים חריגים. ואולם, "סולידריות טקסים", אחד הארגונים שיזמו את המחאה בשנה שעברה, קרא להפגנה המונית משעות אחר הצהריים. בשעות אחר הצהריים המאוחרות ניסו אנשי הארגון להיכנס לשדרות איסתיקלל, אולם המשטרה מנעה זאת מהם.

מ-31 במאי 2013 ובמשך שבועיים מילאו את כיכר טקסים עשרות אלפי מפגינים מקבוצות פוליטיות שונות והפגינו נגד ארדואן, שעומד בראש המדינה בעשור האחרון. הם מחו על כך שהרשויות נקטו כוח מוגזם כשניסו לפנות מהמקום את הפעילים הסביבתיים שהפגינו בשקט. שישה בני אדם, בהם שוטר, נהרגו במהומות. ההפגנות התפשטו לערים נוספות בטורקיה. בחודשים שאחר כך נהרגו עוד כמה בני אדם בהפגנות קטנות יותר.

"למה רבים כל כך היו צריכים להיהרג בפארק הזה?", שאלה אליף סטינקאיה בת ה-45, שבאה אתמול עם משפחתה לאזור הכיכר. "אנחנו כאן כדי להתאבל על מותם ולהראות שאנו עומדים נחושים, לא משנה אילו מכשולים מציבים לנו".

מפגינים נגד ממשלת טורקיה. איסטנבול, 25 במאי 2014. רויטרס
"למה רבים כל כך היו צריכים להיהרג בפארק הזה?"/רויטרס

(עדכון ראשון: 19:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully