וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב מוחץ: "מלך השוקולד" נבחר לנשיא אוקראינה

26.5.2014 / 0:08

פטרו פורושנקו, שהונו מוערך בכ-1.3 מיליארד דולרים, היה האוליגרך היחיד שתמך בפומבי במפגינים נגד הנשיא לשעבר ינוקוביץ'. הוא גבר על ראש הממשלה לשעבר יוליה טימושנקו

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ניצחון סוחף ל"מלך השוקולד": פטרו פורושנקו, האוליגרך שהפך לפוליטיקאי, ניצח בבחירות לנשיאות אוקראינה - כך לפי שני מדגמים שפורסמו אמש (ראשון) במדינה. לפי מדגם אחד, זכה פורושנקו ב-57.3% אחוזים מהקולות, וגם לפי מדגם אחר ניצחונו לא מעורער, עם 55.9% מהקולות. הרחק מאחור נמצאת ראש הממשלה לשעבר, יוליה טימושנקו, עם קצת יותר מ-12% מהקולות בשני המדגמים.

בדברים שנשא אחרי פרסום המדגמים המנבאים לו ניצחון סוחף אמר פורושנקו כי הוא יסרב לקיים מו"מ עם הבדלנים הרוסים במזרח אוקראינה עד שהם יניחו את נשקם.

נשיא ארה"ב ברק אובמה היה אחד הראשונים לברך את פורושנקו על ניצחונו, ואמר כי הוא מצפה לעבוד עם הנשיא הנבחר. הוא הוסיף כי הבחירות באוקראינה מהוות צעד נוסף לקראת איחודה של המדינה – כך בהודעה מטעם הבית הלבן.

פטרו פורושנקו ויוליה טימושנקו שני המועמדים לנשיאות אוקראינה. רויטרס וגטי אימג'ס, עיבוד תמונה
ניצחון סוחף לאוליגרך. פורושנקו וטימושנקו/עיבוד תמונה, רויטרס וגטי אימג'ס

פורושנקו בן ה-49, מיליארדר בעל ניסיון בפוליטיקה, שימש בעבר כשר החוץ ושר הכלכלה של אוקראינה. כאשר פרצה ההתקוממות נגד הנשיא ויקטור ינוקוביץ', היה פורושנקו האוליגרך היחיד שתמך באופן חד-משמעי במפגינים נגדו בקייב. בבעלותו חברת השוקולד "רושן" - אחד מ-20 יצרניות השוקולד המובילות בעולם, והונו האישי מוערך בכ-1.3 מיליארד דולרים.

במהלך קמפיין הבחירות, הבטיח פורושנקו למצביעיו כי יחזק את הקשרים הכלכליים והמדיניים עם המערב, חרף התנגדותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. עם זאת, הוא הביע תקווה כי היחסים עם רוסיה ברי תיקון, שכן המעצמה השכנה מספקת את מרבית הגז הטבעי לאוקראינה. יצוין כי בסקר שנערך טרם הבחירות הודו כרבע מאלה שהתכוונו להצביע לו לפי אחד הסקרים שהם עושים זאת כי הוא "הרע במיעוטו".

במהלך יום הבחירות נהרגו שני בני אדם, בהם צלם עיתונות איטלקי שנהרג בדונייצק, לשם הגיע כדי לסקר את האירוע. נוסף על כך הבחירות התנהלו באופן חלקי, בהיעדר 20% מהמצביעים שהיו רשומים בבחירות הקודמות. כמעט שני מיליון המצביעים המתגוררים בחצי האי קרים שסופח לרוסיה לא השתתפו בהצבעה. רק אלה מהם ששמרו על הדרכון האוקראיני היו רשאים להצביע, אך היה עליהם לבוא לקלפיות מעבר לגבול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
המועמד לנשיאות פטרו פורושנקו מצביע בקלפי – קייב, אוקראינה, 25 במאי 2014. רויטרס
פורושנקו מצביע, אתמול/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר במהלך סוף השבוע האחרון בפורום הכלכלי בסנט-פטרסבורג (שהוחרם על ידי ראשי כמה וכמה חברות מערביות מובילות), שרוסיה "תכבד" את הבחירה של העם האוקראיני. באותה הנשימה, הזכיר שמבחינתו הדחת הנשיא ינוקוביץ' הייתה "מהפך" ש"שותפינו באירופה ואמריקה תמכו בו". סגנית דוברת משרד החוץ האמריקני מארי הארף אמרה בתגובה שבאוקראינה הכול היה רגוע עד שהרוסים התערבו וסיפחו את קרים, ושזה יהיה אמנם "חיובי" מצדו של פוטין להכיר בתוצאות הבחירות, אך יהיה עוד יותר נחמד מצדו לקרוא לבדלנים הפרו-רוסים להפסיק לנסות לשבש את מהלכן.

בחודש שעבר נפגשו נשיא המדינה שמעון פרס ושר החוץ אביגדור ליברמן עם פורושנקו בחשאיות בירושלים. "אני אשמח אם אוכל לעשות משהו בכדי לסייע לאוקראינה ולרוסיה בכדי להשיבן ליחסים טובים", אמר אז ליברמן.

(עדכון ראשון: 20:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully