וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האנטישמיות בבריסל גוברת, ידענו שיגיע אסון"

25.5.2014 / 8:14

רבנים בקהילה היהודית בבלגיה סיפרו על ההלם אחרי פיגוע הירי בבריסל, וטענו כי עוד לפניו חלה התגברות באלימות כלפיהם. "השקט הופר, חוששים מהעתיד. הגינוי - מירוק המצפון"

צילום: טל אנגלנדר, עומר מירון, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

בקהילה היהודית בבלגיה מנסים הבוקר (ראשון) לאסוף את השברים אחרי פיגוע הירי אתמול, שבו נרצחו לפחות שלושה בני אדם סמוך למוזיאון היהודי בעיר, בהם זוג ישראלים. מצבו של אחד הפצועים, מאבטח של המוזיאון, אנוש. "יש כאן חרדה, תחושת חוסר אונים וחשש ממה שהולך להיות בימים הקרובים", אמר הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופאי בבריסל, בשיחה עם וואלה! חדשות. "השקט ששרר כאן זמן רב הופר, ולכן התחושה היא קשה מאוד".

מרגולין סיפר כי בשעת הפיגוע הוא שהה יחד עם כמה מחברי הקהילה היהודית בבית כנסת המרוחק כשני קילומטרים מהמוזיאון היהודי. "לא שמענו דבר, אך מיד קיבלנו עדכונים", שחזר. "האנטישמיות כאן גוברת וידענו שאסון יגיע. לאירוע הזה יהיו השלכות רבות. התקפות וקריאות נגד יהודים ברחוב הוא דבר שאנחנו חווים כל הזמן. אנחנו נקיים היום אסיפת חירום של כל הקהילות היהודיות בבריסל כדי לדון איך מתמודדים עם אירועים מהסוג הזה".

עוד בוואלה! חדשות:
אוקראינה בוחרת: "מלך השוקולד" יגבור על המנהיגה לשעבר?
קליפורניה: חמוש פתח באש מרכב, הרג שישה - ומת
האפיפיור נחת בירדן: "יש להגיע לפתרון צודק לסכסוך"

הרוגים מירי סמוך למוזיאון היהודי בבריסל. רויטרס
"לאירוע הזה יהיו השלכות רבות". זירת הירי בבריסל, אמש/רויטרס

מרגולין הוסיף כי הוא מודה לכל המנהיגים שמיהרו להביע זעזוע מההתקפה הקטלנית, אך ציין כי גינוי אחרי פיגוע צפוי מראש הוא "מירוק מצפון בלבד", כל שכן כאשר "האנטישמיות מרימה ראש כמעט בכל פינה בבלגיה ובשאר מדינות האיחוד האירופי", לדבריו. "אנו בעיצומו של הליך הבחירות לפרלמנט האירופאי, והתחזיות באשר להגברת ההקצנה ועליית כוחם של הכוחות הפשיסטיים והאנטישמיים מבהילה. דומה שאירופה עדיין לא הפנימה שהדמוקרטיות חייבות להתגונן בצעדים נחושים הרבה יותר", אמר.

לדבריו, "מי שמגלה הבנה וסלחנות למעשי טרור בגלל מניעים פוליטיים צרים - סופו שיהיה לקורבן בעצמו בידי אותם לאומנים ואנטישמים עצמם". מרגולין קרא לראשי מדינות האיחוד ולנבחרי הפרלמנט האירופי להקים כוח משימה כלל-אירופי למיגור האנטישמיות באופן מידי, "הן ברמת ביטחון הפנים - הגברת המודיעין והאכיפה - והן ברמת החינוך".

הרב אברהם גיגי, רבה של בריסל ונציג ועידת רבני אירופה במוסדות האיחוד האירופי, אמר כי "התחושה קשה ביותר ולבנו עם משפחות ההרוגים והנפגעים". גיגי הוסיף: "אנחנו בהלם, אני מתקשה להאמין שרצח בתוך המוזיאון היהודי בשבת לא נעשה על רקע אנטישמי. אני מעריך כי הודעת המשטרה, לפיה ייתכן שמדובר בפיגוע נקם על רקע חיסול חשבונות, נועדה להנמיך את הלהבות, שכן היום יש בחירות לפרלמנט האירופי ולפרלמנט הבלגי".

הרב מנחם חדאד, מרבני העיר, סיפר כי בימים האחרונים הם קיבלו התראות "מהביטחון היהודי הפנימי" על תקריות אנטישמיות העלולות להתרחש בבריסל. "אמרו שיכול להיות שתהיה נקמה ביהודים", אמר, "אנחנו לא מופתעים, וצריכים להפיק לקחים מהאירוע הזה". האנטישמיות, לדבריו, קיימת בעיקר בעיר אנטוורפן. "כשאנחנו נתקלים כאן בבריסל באירועים אנטישמיים, הם גדולים וכואבים יותר. כעת, יש כאן כוננות של כלל הגורמים הרלוונטיים, אבל עוד שבוע הכל יישכח כי הטבע כאן הוא להשתיק. אולי זה הזמן שהיהודים יעשו עלייה", הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שרת הפנים של בלגיה, ג'ואל מילקה. AP
"צריכים להפיק לקחים מהאירוע". שרת הפנים הבלגית, ג'ואל מילקה/AP

הרב שמעון לסקר, שליח חב"ד בבריסל, סיפר על הדקות הראשונות לאחר הירי. "הייתי בבית, הטלפון צלצל ללא הפסקה והגיעו אלינו לבית כדי להזהיר אותנו שצריכים לגלות ערנות", אמר. לדבריו, מאז הפיגוע מורגשת נוכחות ערה של משטרה באזור מגוריו, אולם הקהילה היהודית אינה מתכוונת להפסיק את שגרת חייה. "אנחנו נתקפל? בלגיה צריכה להעמיד את כל מה שנדרש כדי לשמור על היהודים. החיים ממשיכים", הדגיש.

לסקר מתח ביקורת על כך שהמוזיאון היהודי אינו מאובטח כראוי, לטענתו. "אין בו שמירה. נכנסים לשם כמו שנכנסים לכל חנות. אף אחד לא בודק אותך ואין שם ביטחון ישראלי, יהודי או בלגי. כל אחד יכול להיכנס ללא בדיקה", סיפר. הוא גם הביע פליאה על כך שהמוזיאון פתוח בשבת: "אני לא מבין את זה".

בכירי הממשל בבלגיה העריכו כבר אתמול כי מדובר במתקפה אנטישמית, אולם לסקר מציין כי ייתכן שהפיגוע אירע על רקע הרג שני נערים פלסטינים סמוך למעבר ביתוניא, במהלך אירועי יום הנכבה. "הראו את התמונות האלו בכל אירופה", הסביר. הוא הביע עמדה שונה מזו של יתר הרבנים, ואמר כי אנטישמיות מעולם לא הייתה מנת חלקם של היהודים בבירת בלגיה. "אני כבר גר כאן 31 שנה, הולך כאדם חרדי ברחוב ומעולם לא נתקלתי בתקרית אנטישמית. כולם ירגישו פחד בימים הקרובים, המשטרה תגביר את המשטרה והחיים יימשכו. אנשים ישכחו מזה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully