וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה בוחרת: "מלך השוקולד" יגבור על המנהיגה לשעבר?

כאלף משקיפים בינלאומיים יפקחו מחר על הבחירות לנשיאות במדינה. הסקרים מעניקים לאוליגרך פטרו פורושנקו יתרון משמעותי על פני יוליה טימושנקו. ופוטין? הוא משדר ניטרליות

1. הבחירה המערבית של אוקראינה

הבחירות לנשיאות אוקראינה ייערכו מחר (ראשון) תחת מעקב צמוד של כאלף פקחים בינלאומיים. שרת החוץ של ארצות הברית לשעבר, מדלן אולברייט, העומדת בראש אחת המשלחות האמריקניות למדינה, נפגשה עם ממלא מקום הנשיא אלכסנדר טורצ'ינוב והכריזה שמדובר ברגע היסטורי, שבו העם האוקראיני יוכל להפוך ל"חלק מהעולם הדמוקרטי" - ושלאוקראינה יש זכות "לבחירה המערבית", קרי שותפות עם האיחוד האירופי ולא עם רוסיה.

המועמד לנשיאות אוקראינה פטרו פורושנקו בנאום מול תומכים בעיר צ'רקסי, 20 במאי 2014. רויטרס
צפוי לנצח. פטרו פורושנקו בנאום מול תומכים בעיר צ'רקסי, השבוע/רויטרס

על פי הסקרים האחרונים, "מלך השוקולד" פטרו פורושנקו, האוליגרך שהפך לפוליטיקאי, מוביל בהפרש ענק: כמחצית מאזרחי אוקראינה מוכנים להצביע לו. ראשת הממשלה לשעבר, יוליה טימושנקו, שנזרקה לכלא כשהורשעה בשימוש לרעה בסמכויותיה ושוחררה בפברואר לאחר שהנשיא ויקטור ינוקוביץ' נמלט מהמדינה, צפויה לקבל 8-10% מהקולות. בממשלתה של טימושנקו, אותו פורושנקו היה שר החוץ, ובממשלתו של ינוקוביץ' - שר הכלכלה והפיתוח. כרבע מאלה שמתכוונים להצביע לו לפי אחד הסקרים הודו שהם עושים זאת כי הוא "הרע במיעוטו".

יוליה טימושנקו נואם בכיכר העצמאות. קייב, פברואר 2014. GettyImages
צפויה לקבל 8-10% מהקולות בלבד. יוליה טימושנקו/GettyImages

אפרופו הרע במיעוטו. תושב אוקראינה בשם דארת' אלדסנדרוביץ' ויידר לא הצליח להירשם למרוץ לנשיאות אוקראינה, אך הוא עדיין משתתף בבחירות ב-25 במאי - בתור מועמד רשמי לראשות עיר הבירה קייב. אתם מוזמנים לצפות בסרטון הבחירות שלו, על רקע אתרי התיירות של קייב:

2. הבחירה של קרים

ימים ספורים נשארו עד הבחירות, ובמזרח אוקראינה נהרגו בעימותים בין הבדלנים הפרו-רוסים והצבא האוקראיני כ-40 בני אדם. הצבא האוקראיני דיווח על 16 חיילים הרוגים, הבדלנים דיווחו על 20 הרוגים מהצד שלהם. שאלתי את סרגיי טקצ'נקו מוועד הבוחרים של דונייצדק איך האווירה אצלם. "במחוזות רבים המצב קריטי", הוא הודה. "מתוך 22 ועדות מחוזיות בדונייצק רוב המבנים נתפסו על ידי בדלנים. הוועדות לא יכולות לבצע פעילות תקנית, אז רוב הקלפיות באזור פשוט לא ייפתחו ביום הבחירות. אם היום ומחר הוועדות שמתפקדות לא יוכלו לקבל רשימות מעודכנות של מצביעים, התושבים לא יוכלו להצביע בקלפיות אחרות, כי הם לא רשומים שם, אין שם טפסים בשבילם. רוב הבוחרים בדונייצק לא יוכלו להצביע. אבל פורמלית מאוד קשה לסכל בחירות בכלל המדינה".

תושבי קרים חוגגים את ההצבעה על הסיפוח לרוסיה. סימפרופול, 16 במרץ 2014. GettyImages
חגיגות לאחר סיפוח קרים לרוסיה/GettyImages

מבחינת המערב, חצי האי קרים עדיין נחשב לשטח אוקראינה, למרות שרוסיה הכריזה על סיפוחו. ממשלת אוקראינה מאפשרת לתושבי קרים להצביע בבחירות לנשיאות - בסלוביאנסק, כשמונה שעות נסיעה ממרכז קרים. אנדריי מגרה, סגן יו"ר ועדת הבחירות המרכזית של אוקראינה, אמר שרק כ-6,000 מכ-1.8 מיליון תושבי קרים ביקשו להצביע. וזה עוד בהנחה שאף אחד לא ינסה להפריע להם בדרך לקלפי.

3. הבחירה של פוטין

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר אתמול בפורום הכלכלי בסנט-פטרסבורג (שהוחרם על ידי ראשי כמה וכמה חברות מערביות מובילות), שרוסיה "תכבד" את הבחירה של העם האוקראיני. באותה הנשימה, הזכיר שמבחינתו הדחת הנשיא ינוקוביץ' הייתה "מהפך" ש"שותפינו באירופה ואמריקה תמכו בו". סגנית דוברת משרד החוץ האמריקני מארי הארף אמרה בתגובה שבאוקראינה הכול היה רגוע עד שהרוסים התערבו וסיפחו את קרים, ושזה יהיה אמנם "חיובי" מצדו של פוטין להכיר בתוצאות הבחירות, אך יהיה עוד יותר נחמד מצדו לקרוא לבדלנים הפרו-רוסים להפסיק לנסות לשבש את מהלכן. בנאט"ו ובממשל האמריקני לא ממהרים להסיק מסקנות לגבי נסיגת הכוחות הרוסים מגבול אוקראינה, למרות שמודים ש"יש תנועה". אם המצב ימשיך להידרדר למרות הדיבורים, הזהירה הארף, יהיו סנקציות נוספות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפורום כלכלי בסנט פטרסבורג. רוסיה, 23 במאי 2014. רויטרס
ולדימיר פוטין בסנט פטרסבורג, השבוע/רויטרס

מייקל בראון, דיקן הפקולטה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת ג'ורג' בוושינגטון, אומר שבחודשיים וחצי האחרונים, נשיא ארה"ב ברק אובמה איים על הנשיא פוטין לא פחות מ-17 פעם (אם הוא לא ישנה כיוון, יהיו לכך השלכות, וכן הלאה). סגן הנשיא ג'ו ביידן הוסיף חמישה איומים משלו. "חוק בלתי כתוב אומר שאם אתה מדבר פי שלושה מג'ו ביידן - כנראה שאתה מדבר יותר מדי", אמר בראון. "עדיף שהממשל הזה יפסיק לדבר בכלל, יישא מקל כבד וישתמש בו במידת הצורך. אנחנו כל הזמן מציעים לפוטין דרכים ליישב את הסכסוך, כשהוא לא מעוניין בהן - העימות משרת את המטרות שלו, הרייטינג שלו עולה".

4. הבחירה הסינית

אנחנו לא באמת מקדישים הרבה תשומת לב לעסקת הענק החדשה שנחתמה השבוע לאספקת הגז הרוסי לסין במשך 30 שנה, אמרו במשרד החוץ האמריקני. המשא ומתן על העסקה נמשך עשור, הזכירו. שוק האנרגיה הוא שוק גלובאלי ועסקאות נחתמות כל הזמן.

כן, אבל העסקה הספציפית הזאת נחתמה השבוע, במהלך ביקורו הממלכתי של פוטין בסין. "זה היה צעד אסטרטגי חכם מצדו של פוטין, שמוריד ממנו את הלחץ הכלכלי, כי לסין יש תיאבון כמעט אינסופי לאנרגיה", אמר מייקל בראון. "אבל לאור התקדים של שינוי גבולות בקרים, אני במקומו של פוטין הייתי מחזק את הגבולות בסיביר".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא סין לשעבר ג'יאנג דזה-מין בכינוס בשנגחאי – סין, 21 במאי 2014. AP
ולדימיר פוטין בכינוס בשנגחאי, השבוע/AP

הפרשנים הרוסים מתווכחים ביניהם מי משתי הענקיות באסיה הרוויח יותר (פרטים רבים של ההסכם נשארו חסויים), והנוכחות הכלכלית הסינית במזרח הרחוק של רוסיה זה כבר שנים הפיל שבחדר ואיום ממשי בטווח הארוך. אך כרגע, אין ספק שבארה"ב העסקה הרוסית-סינית נתפסת כמהלומה רצינית - לפחות בתחום הדיפלומטי. במיוחד כשמשרד המשפטים האמריקני בצעד חסר תקדים בדיוק הגיש כתב אישום נגד חמישה קצינים סינים מהיחידה ללוחמת הסייבר בגין פריצה למערכות הממוחשבות של חברות אמריקניות והעברת המידע לחברות המסחריות בסין. ההאשמות גררו תגובה זועמת מצד הסינים וטענות שהתיק "פוברק". האם ארה"ב במו ידיה דחפה את סין לחבק את רוסיה? האם פוטין היה זה שיישם בפועל את המדיניות שאובמה הכריז עליה – "התפנית לאסיה" שתהפוך לציר מרכזי במדיניות החוץ האמריקנית, שמעולם לא בוצעה בצורה משכנעת?

העסקה הרוסית לא תפגע בתלות ההדדית של ארה"ב וסין - היקף הסחר ביניהן ב-2013 עמד על כ-560 מיליארד דולר וסין גם מחזיקה בחלק הארי של החוב הלאומי האמריקני. הסינים גם לא ממש מתלהבים מפרויקט שינוי הגבולות של פוטין, בהתחשב בבעיות שלהם עם טיבט וטייוואן. אך עסקת הגז בהחלט דוחקת ברוסיה וסין לפתח יחסים קרובים יותר, ומגמדת את האיום המערבי לגמול את אירופה מהתלות באנרגיה הרוסית. רוסיה מבודדת "בצד הלא נכון של ההיסטוריה"? אולי, אבל הווטו המשותף של רוסיה וסין השבוע במועצת הביטחון של האו"ם שחסם את הפניית המשבר בסוריה לבית הדין הבינלאומי בהאג נתן עוד תזכורת, שלפעמים לא כמות השותפים קובעת, אלא יכולותיהם.

עוד חדשות מהעולם:
אחרי ההפיכה: ארה"ב משעה הסיוע הצבאי לתאילנד
פיצול האישיות מאחורי "מתקפת החיוכים" של איראן / פרשנות
ניגריה: "הנערות החטופות אותרו, ישוחררו תוך שבוע"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully