וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאל העם באוקראינה: "כ-90% בעד עצמאות לדונייצק"

בתום יום אלים בו נהרגו שני בני אדם, דיווחו הבדלנים כי התקבל רוב מכריע באחד המחוזות בעד היפרדות מקייב. טרם התקבלו תוצאות מלוהנסק. האיחוד האירופי: "המשאל לא חוקי"

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: מתן חדד

האם אוקראינה בדרך לאבד את מזרח המדינה? יו"ר ועדת הבחירות של הבדלנים הפרו-רוסים במחוז דונייצק, רומן לייגין, טען הלילה (שני) כי 89% מהבוחרים הצביעו בעד אוטונומיה למחוז והיפרדות מקייב. טרם הגיעו תוצאות מלוהנסק, המחוז השני בו התקיים היום משאל העם.

ההצבעה אתמול במשאל העם על עצמאותם של המחוזות דונייצק ולוהנסק התנהלה בצל כמה תקריות אלימות, במהלכן נהרגו שני בני אדם בעיר קראסנוארמייסק, ככל הנראה מאש של כוחות המשמר הלאומי. הירי היה אל עבר קהל שהתאסף מחוץ לבניין העירייה המקומי והתעמת עם כוחות הביטחון. זאת, לאחר שאלה השתלטו על הבניין וסגרו קלפי שבה הצביעו תושבים על התנתקות מקייב. לפי כמה דיווחים, אחד מקורבנות הירי מת במקום, ואילו השני פונה לבית חולים ושם מת מפצעיו. שני פצועים נוספים מהירי מטופלים בבית החולים. קראסנוארמייסק רחוקה כ-30 קילומטרים מהעיר דונייצק, בירת מחוז דונייצק.

עוד על משבר רוסיה-אוקראינה ועל משאל העם:
צריך יותר ממשאל עם מפוברק כדי להכריז על עצמאות / פרשנות
נשיא אוקראינה: משאל העם יוביל לאסון
תצלומי הלוויין חשפו: צבא רוסיה עדיין פרוש על הגבול

ספירת קולות של משאל העם בלוהנסק שבמזרח אוקראינה. 11 במאי 2014. רויטרס
"פארסה נפשעת". סופרים קולות בלוהנסק, אמש/רויטרס

במקביל, פורסמו כמה דיווחים שלפיהם מפקד המשטרה של מריופול, ואלרי אנדרושוק, שנחטף ביום שישי האחרון על ידי בדלנים, נמצא אתמול תלוי בנמל התעופה של העיר. לדיווחים אין כל אימות.

אמש כינס בוריס ליטבינוב, אחד ממנהיגי הבדלנים העומד בראש ועדת הבחירות המקומית, מסיבת עיתונאים ובה אמר כי חלק מהקלפיות נותרו פתוחות במשך 14 שעות, במקום 12 כפי שתוכנן, על מנת לאפשר הצבעה של אזרחים נוספים שלא נכללו ברשימות המצביעים. הוא דחה טענות ודיווחים בדבר הצבעות כפולות וזיופים, וטען כי התורים היו ארוכים כל כך, עד שרבים התקשו להמתין להצבעה אחת, כל שכן לשתי הצבעות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חיילים אוקראינים שורפים פתקי הצבעה מזויפים לכאורה במשאל העם על התנתקות מאוקראינה. מריופול, 11 במאי 2014. רויטרס
חלק מהמצביעים לא היו רשומים. חיילים אוקראינים שורפים פתקי הצבעה במריופול/רויטרס

ברשת CNN דווח כי רבים מהמצביעים כלל לא הופיעו ברשימות הבוחרים, אולם הורשו להצביע לאחר שהציגו מסמכים מזהים. כמו כן, דווח כי לא הייתה כל דרך למנוע מבוחרים להצביע בכמה תחנות. צוות של הרשת אף הבחין בכמה אנשים שהצביעו פעמיים באותה קלפי, שהתיבות בה עוטרו בדגל המייצג את דונייצק העצמאית. סרטון שפורסם תיעד שלושה גברים שנעצרו ליד סלביאנסק ובידיהם קופסאות עם פתקים בעד ההתנתקות מקייב.

אמש הודיע האיחוד האירופי כי לא יכיר בתוצאות משאל העם, שהוגדר בלתי חוקי. "לאלה שיזמו את משאל העם אין כל לגיטימיות דמוקרטית", אמרה דוברת מטעמה של שרת החוץ של האיחוד, קתרין אשטון. היא ציינה כי משאל העם מנוגד להסכמות שהושגו בחודש שעבר בז'נבה בין אוקראינה, רוסיה, האיחוד האירופי וארצות הברית. היא קראה לממשלה בקייב לקיים דיאלוג לאומי שיעסוק גם ברפורמות בחוקה.

חיילים אוקראינים עוצרים צעירה שהתנהגה בתוקפנות במחסום במריופול, מזרח אוקראינה. 11 במאי 2014. רויטרס
חיילים עוצרים צעירה שהתפרעה במחסום במריופול/רויטרס

הממשלה בקייב הבהירה זה מכבר כי היא רואה בצעד זה מהלך בלתי לגיטימי. שר החוץ אנדריי דשיצייה הגדיר אתמול את משאל העם "פארסה נפשעת" הממומנת על ידי רוסיה. "לא יהיו לו שום השלכות משפטיות בנוגע לשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה. המארגנים של המעשה הנפשע הזה הפרו את החוקה האוקראינית", אמר.

ראשי הבדלנים מצדם אמרו כי אחרי משאל העם יוחלט אם להישאר חלק מאוקראינה, להכריז על עצמאות או לבקש מרוסיה לספח אליה את האזורים, בדומה למה שנעשה בחצי האי קרים בחודש מרץ. מנהיג הבדלנים בדונייצק, דניס פושילין, אמר כי גם נשקלת הקמה של צבא ומוסדות עצמאיים באזור לאחר היוודע התוצאות. "לאחר המשאל יוגדרו כל גדודי הצבא בשטחנו כובשים ולא חוקיים", אמר.

בתוך כך, סגן ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי רוגוזין, אמר אתמול כי העביר למוסקבה פנייה מתושבים בטרנסניסטריה, חבל ארץ בדלני בשטחה של מולדובה, שבה הם הביעו תמיכה באיחוד עם רוסיה. במערב חוששים כי האזור, ש-30% מהתושבים בו הם ממוצא אתני רוסי, יסופח על ידי מוסקבה כפי נעשה בחצי האי קרים. רוגוזין, שביקר במולדובה בסוף השבוע וחגג שם את ניצחונה של ברית המועצות על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, כתב בפייסבוק: "המשלחת הרוסית הביאה הביתה בקשה לרשויות ברוסיה. גם יש לה אופי סמלי יותר מאשר חוקי, היא חשובה לנו".

(עדכון ראשון: 23:26)

קלפי בכפר טרנובה במשאל העם על גורל לוהנסק - אוקראינה, 11 במאי 2014. רויטרס
מצביעים במחוז לוהנסק, אתמול/רויטרס
ספירת קולות של משאל העם בלוהנסק שבמזרח אוקראינה. 11 במאי 2014. רויטרס
ריקון קלפי בלוהנסק, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully