וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג שין פיין חשוד ברצח שזעזע את צפון אירלנד

מנהיג מפלגת הימין הקתולי ג'רי אדמס הסגיר עצמו למשטרה. מעדויות עולה כי בימים ששימש מפקד במחתרת האירית, הורה על רצח וקבורה בחשאי ב-1972 של אם לעשרה שנחשדה בריגול

משטרת אירלנד הצפונית עיכבה אמש (רביעי) לחקירה את מנהיג מפלגת הימין האירית הקיצונית שין פיין, ג'רי אדמס, בחשד למעורבות בחטיפתה ורציחתה של ג'ין מקונוויל, אם חד-הורית לעשרה, בשנת 1972. הרצח לא פוענח עד היום. אדמס בן ה-65 נחשד כי כששימש מפקד שטח במחתרת האירית (האיי-אר-איי), הורה על חיסולה של מקונוויל, שנחשדה בריגול למען הבריטים. אדמס הסגיר את עצמו למשטרה לאחר פרסום עדויות של יוצאי איי-אר-איי באשר למעורבותו, אולם הוא מכחיש זאת.

בהודעה שמסר לעיתונות טרם הסגיר את עצמו, אמר אמש אדמס: "האשמות זדוניות התפרסמו נגדי, ואני דוחה אותן מכל וכל. אף על פי שמעולם לא טענתי שלא הייתי מעורב באיי-אר-איי ולעולם לא אעשה זאת, אני לא קשור בשום צורה לחטיפתה, הריגתה או קבורתה החשאית של גברת מקונוויל".

אדמס הכחיש לאורך השנים כי שימש בתפקיד מבצעי במחתרת האירית, וטען כי היה רק פעיל פוליטי. עם זאת, ההערכות הן כי היה מפקד במחתרת במשך כמה עשורים, ופיקד על יחידה מיוחדת של האי-אר-איי שמטרתה הייתה לאתר, להרוג ולקבור בחשאי אזרחים קתולים מהעיר בלפסט שבאירלנד הצפונית שנחשדו בריגול לטובת הצבא הבריטי.

עוד כתבות בוואלה! חדשות:
דוח: ה-IRA הוא כבר לא ארגון טרור
פיוס היסטורי: המלכה לחצה יד מפקד ה-IRA לשעבר

הלן מקהנדרי, בתה של ג'ין מקונוויל, שנחטפה ונרצחה על ידי המחתרת האירית. AP
בתה של ג'ין מקונוויל עם תמונה אמה/AP

פרשת מותה של מקונוויל, בת 38 במותה, נחשבת לאחד הפשעים המזעזעים ביותר שבוצעו במלחמת האזרחים באירלנד הצפונית. ארגון האיי-אר-איי הודה בחטיפה וברצח האישה רק 27 שנים לאחר מכן, ומקום קבורתה שלא היה ידוע התגלה במקרה ב-2003. חקירה עצמאית של המשטרה העלתה כי אין עדויות לכך שהיא שימשה אי פעם כמרגלת. מעריכים כי מקונוויל לא הייתה היחידה שנחטפה ונקברה בחשאי באותה תקופה, וכי תושבים רבים מבלפסט שנחשדו בריגול נרצחו גם הם. המלחמה הגיעה לסיומה עם חתימת הסכם "יום שישי הטוב" בשנת 1998.

תעלומת רצח בת ארבעה עשורים

אדמס נאלץ להסגיר את עצמו למשטרה לאחר ששני יוצאי המחתרת האירית העניקו לפני כמה שנים ריאיונות לפרויקט תיעוד היסטורי של קולג' בבוסטון, מסצ'וסטס. משטרת אירלנד הצפונית, שחשדה במעורבתו של אדמס בפרשת מקונוויל, הפעילה לחץ רב לפרסום ההקלטות של הפרויקט, שעסק במלחמת האזרחים העקובה מדם באירלנד. ב-2008 פורסמו חלק מההקלטות לאחר שהמרואיין הראשון הלך לעולמו, וכעת פורסמו - תוך מחאת החוקרים - ההקלטות של המרואיין השני, שמת בשנה שעברה. בכלי התקשורת המקומיים העריכו שלאחר פרסום ההקלטות, ייעצר אדמס תוך זמן קצר, אולם הוא הקדים את המשטרה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מנהיג השין פיין, ג'רי אדאמס, נעצר בחשד למעורבות בחטיפה וברצח. רויטרס
תחנת המשטרה בצפון אירלנד שבה עוכב ג'רי אדמס, אתמול/רויטרס

למפלגת "שין פיין" הלאומנית, שבראשה עומד אדמס, קשרים הדוקים עם האיי-אר-איי, והוא אינו היחידי מהמחתרת שמשמש בה בתפקיד בכיר. האיי-אר-איי, שנוסדה ב-1919, נחשבת לזרוע הצבאית של ה"שין פיין" בגלגולה הקודם כמפלגה קתולית. שאיפת האיי-אר-איי הייתה לאחד את חלקי אירלנד תחת שלטון אירי עצמאי, תוך התנגדות לשלטון הבריטי.

לפי ההערכות, המחתרת האירית אחראית למותם של יותר מ-3,600 בני אדם. ב-2005 הצהיר הארגון על סיום המאבק. ב-2008 פורסם דוח שקבע כי ארגון התפרק מנשקו והוא כבר לא עוסק בטרור. עם זאת, הגוף השולט באיי-אר-איי, המועצה הצבאית, מעולם לא פורק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully