וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכנע ללחץ? פוטין טלפן לאובמה, דנו בפתרון למשבר

ימים ספורים אחרי שוושינגטון הטילה על ארצו סנקציות, ניהל נשיא רוסיה שיחה "כנה וישירה" עם עמיתו האמריקני. אובמה קרא לו לתמוך בשינוי המשטר בקייב ולהסיג כוחותיו מקרים

הסנקציות והבידוד הבינלאומי עשו את שלהם? נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טלפן לעמיתו מארצות הברית ברק אובמה, והשניים דנו בהצעת וושינגטון לפתרון דיפלומטי למשבר באוקראינה – כך מסר הלילה (שבת) הבית הלבן. ארצות הברית הציגה זה מכבר למוסקבה הצעה לפתרון שכזה, בין היתר בפגישה בין שרי החוץ ג'ון קרי וסרגיי לברוב באמצע השבוע בוועידה בהשתתפות השניים בהאג. "הנשיא אובמה הציע שרוסיה תציג תגובה קונקרטית כתובה והנשיאים הסכימו ששרי החוץ ג'ון קרי וסרגיי לברוב ייפגשו על מנת לדון בצעדים הבאים", נמסר בהודעת הבית הלבן.

הקרב על אוקראינה - ידיעות אחרונות בנושא:
רוח גבית מארה"ב: סיוע של מיליארד דולרים לאוקראינה
יוליה טימושנקו: "להשמיד את הרוסים בנשק גרעיני"
אובמה נגד פוטין: "סיפוח קרים - לא סוף הסיפור"
המפסידה ממשבר קרים: ישראל / דעה

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בפגישה עם המלך הסעודי עבדאללה. ריאד, 28 במרץ 2014. רויטרס
"קיבל את השיחה כשכבר היה במלון". אובמה עם המלך הסעודי עבדאללה, אמש בריאד/רויטרס

ככל הידוע, זו השיחה הראשונה בין שני המנהיגים מאז הטילו ארצות הברית והאיחוד האירופי סנקציות על מוסקבה. היא ארכה כשעה. בוושינגטון הדגישו את העובדה שפוטין הוא שטלפן לאובמה, כשהאחרון שב לבית המלון שבו הוא מתארח בריאד, לאחר פגישתו עם המלך הסעודי עבדאללה.

גורם רשמי בכיר בממשל אובמה הגדיר את השיחה "כנה וישירה". הוא ציין כי השניים דנו בגרסה האחרונה של "מסמך העבודה" שקרי ולברוב עסקו בו. "אנו בקשר קרוב עם ממשלת אוקראינה באשר לתהליך הזה", אמר.

בהודעת הבית הלבן נמסר כי אובמה אמר לפוטין שהממשלה באוקראינה ממשיכה לנקוט גישה מרוסנת למשבר סביב חצי האי קרים ומתכוננת לרפורמה חוקתית ולבחירות דמוקרטיות, ו"הפציר ברוסיה לתמוך בתהליך הזה ולהימנע מפרובוקציות נוספות, ובכלל זה בניית כוחות בגבולה המשותף עם אוקראינה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חותם על החוק המשלים סופית את סיפוח חצי האי קרים. מוסקבה, 21 במרץ 2014. רויטרס
פוטין חותם על הצו המספח סופית את קרים לרוסיה, בשבוע שעבר/רויטרס

כמו כן, בהודעת הבית הלבן נמסר כי אובמה "הדגיש בפני פוטין כי ארצו ממשיכה לתמוך בדרך הדיפלומטיה תוך התייעצות קרובה עם ממשלת אוקראינה ותמיכה בעם האוקראיני, במטרה להביא להורדת המתיחות בין הצדדים". נשיא ארצות הברית אמר לעמיתו ממוסקבה כי דבר זה יתאפשר רק אם אוקראינה תסיג את כוחותיה ולא תנקוט צעדים נוספים שיפרו את ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של שכנתה. הוא שב והדגיש את התנגדותו הנחרצת למשאל העם שנערך בחצי האי קרים ולסיפוחו של האזור לרוסיה.

אתמול הודיע שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו כי כל כוחות הביטחון האוקראיניים הנאמנים לקייב עזבו את חצי האי קרים וכי כל המתקנים הצבאיים באזור נמצאים תחת שליטה רוסית.

כוחות רוסיים ליד סימפרופול, חצי האי קרים. 21 במרץ 2014. רויטרס
כוחות רוסיים בחצי האי קרים, לאחר הפלישה/רויטרס

החלטתו של פוטין לטלפן לנשיא ארצות הברית התקבלה בסיומו של יום רווי התבטאויות שסיפקו לכלי תקשורת שונים גורמים אמריקניים רשמיים, בהם גם אובמה עצמו, כחלק ממכבש הלחצים על הצד הרוסי. בראיון לרשת CBS אמר אתמול אובמה כי עיבוי הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה הוא חריג וקרא למוסקבה להסיג אותם. "כוחות גדולים מוצבים לאורך הגבול במסווה של תרגילים צבאיים, אך זה לא נוהל שבשגרה אצל רוסיה", אמר. לדבריו, ייתכן שהצעד הוא ניסיון לאיים על אוקראינה, אך גם סימן מטרים לפעולות אחרות.

במקביל, בכמה כלי תקשורת פורסם כי וושינגטון מביעה חשש ממשי מכך שרוסיה מתכננת פלישה נוספת לאזורים נוספים באוקראינה. ה"וול סטריט ג'ורנל" ציטט גורמים רשמיים שעודכנו במידע מודיעיני בנושא. אלה אמרו כי החשש מתבסס על כך שכוחות גדולים של צבא רוסיה שנפרשו ליד הגבול עם אוקראינה מסווים את מיקומם ומקימים קווי אספקה שיכולים לשמש לפרישה ממושכת.

שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין בדיון על אוקראינה במועצת הביטחון של האו"ם, מרץ 2014. רויטרס
"אנו לא מאיימים על איש, רק מסבירים את המצב". שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין/רויטרס

ארצות הברית סבורה כי רוסיה הציבה כ-50 אלף חיילים על הגבול לקראת המבצע האפשרי, כולל אלה שנמצאים כבר בתוך חצי האי קרים, שסופח לאחרונה לרוסיה. עם זאת, בכיר אוקראיני טען בסוף השבוע כי המספר קרוב יותר למאה אלף חיילים. מוסקבה, מצדה, ממשיכה לטעון כי פרישת הכוחות היא חלק מתרגיל של צבא רוסיה בשטחה. דובר הפנטגון, אדמירל ג'ון קירבי, אמר כי ארצות הברית "לא הבחינה בראיות לכך שמתקיימים תרגילים כלשהם".

בתוך כך, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הלילה מפי דיפלומטים באו"ם כי רוסיה איימה על שורה של מדינות בצעדי תגמול, לפני ההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם השבוע על החלטה הקובעת כי משאל העם בקרים היה בלתי חוקי. לדברי הדיפלומטים, רשימת המדינות שמוסקבה איימה עליהן בנושא הן מולדובה, קירגיזסטן וטג'יקיסטן, כמו גם כמה מדינות אפריקניות. דובר המשלחת הרוסית לאו"ם הכחיש את הדברים, ואמר: "אנו לעולם לא מאיימים על איש. אנו רק מסבירים את המצב. ההחלטה התקבלה ברוב של מאה מדינות שתמכו בה, מול 11 שהתנגדו לה ו-58 שנמנעו. 24 מדינות אחרות לא הצביעו. עם זאת, אין לה השלכה מעשית על המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully