וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קייב חתמה על הסכם עם אירופה; קרים סופח סופית

21.3.2014 / 16:05

אוקראינה חתמה עם האיחוד האירופי על ההסכם לשיתוף פעולה כלכלי ופוליטי שינוקוביץ' דחה. במקביל, חרף צניחת הבורסה ואיום בהורדת האשראי, פוטין חתם סופית על סיפוח חצי האי

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(נשיא ארה"ב אובמה מודיע על חבילת העיצומים השנייה נגד רוסיה, אתמול)

יום חגיגי בקייב – וגם במוסקבה: אוקראינה והאיחוד האירופי חתמו היום (שישי) על הסכם היסטורי לשיתוף פעולה פוליטי וכלכלי – אותו הסכם שהנשיא ויקטור ינוקוביץ' דחה, בצעד שהביא לפרוץ ההפגנות נגדו, להדחתו, ולבסוף גם לסיפוחו של חצי האי קרים לרוסיה. במקביל, רוסיה סיפחה סופית את חצי האי שלחופי הים השחור, על אף הכרזת הנשיא הזמני בקייב, אלכסנדר טורצ'ינוב, כי ארצו לעולם לא תכיר במהלך.

המשבר הרוסי-אוקראיני - כותרות נוספות:
אוקראינה מתכוננת להסיג כוחותיה מחצי האי קרים
חיילים רוסים חטפו את מפקד הצי האוקראיני בקרים
חייל אוקראיני נהרג מאש כוחות רוסיים

ראש ממשלת אוקראינה ארסני יצניוק ועמיתו הבריטי דיוויד קמרון חותמים על הסכמים בין אוקראינה לאיחוד האירופי. בריסל, 21 במרץ 2014. רויטרס
ראש ממשלת אוקראינה יצניוק/רויטרס

ראש ממשלת אוקראינה ארסני יצניוק ומנהיגי המדינות החברות באיחוד באו לבריסל וחתמו על חלקים מרכזיים בהסכם. הרמן ואן רומפוי, נשיא מועצת אירופה, אמר במעמד החתימה כי ההסכם יביא את אוקראינה, על 46 מיליון אזרחיה, קרוב יותר ללבה של היבשת ול"דרך החיים האירופית". לדבריו, ההסכם "מכיר בשאיפותיהם של אזרחי אוקראינה לחיות במדינה ששולטים בה הערכים, הדמוקרטיה והחוק, במדינה שלכל האזרחים בה יש חלק בשגשוג הלאומי".

החלקים המשמעותיים יותר של ההסכם – אלה שיאפשרו לאוקראינה סחר חופשי וגישה מלאה לשוק האירופי שבו 500 מיליון צרכנים – ייחתם רק לאחר הבחירות לנשיאות, שיתקיימו ב-25 במאי. על קייב יהיה להיענות לדרישותיה של אירופה לשינוי במוסדות השלטון המסואבים והמדכאים ולאמץ תקנים כלכליים וסביבתיים מתקדמים יותר – דבר שידרוש עבודה רבה והשקעה לטווח ארוך מצד אוקראינה.

ראש ממשלת אסטוניה אנדרוס אנסיפ וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל חותים על הסכם לשיתוף פעולה עם אוקראינה. בריסל, 21 במרץ 2014. רויטרס
ראש ממשלת אסטוניה אנדרוס אנסיפ וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל חותמים על ההסכם/רויטרס

יצניוק ניצל את האירוע החשוב והפציר בעמיתיו החדשים באירופה להגביר את הלחץ הכלכלי על רוסיה עקב פלישתה. "הדרך הטובה ביותר להתמודד עם רוסיה היא להפעיל עליה מנוף לחצים כלכלי אמיתי", אמר לכתבים. אתמול החלו מנהיגי האיחוד בהכנות לקראת הטלת סנקציות נוספות על מוסקבה, למקרה שרוסיה תמשיך את השתלטותה על אוקראינה. עם זאת, טרם הוגדרו הצעדים שהגוש מאיים לנקוט.

פוטין: בלי להגזים, זה אירוע דגל

גם במוסקבה נשבו היום כאמור רוחות חגיגיות וניגן ההמנון הלאומי, לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין חתם על חוק שהשלים באופן סופי את הסיפוח של חצי האי קרים. בטקס בקרמלין ששודר בטלוויזיה הממלכתית חתם הנשיא הרוסי גם על חוק שיצר שני מחוזות מנהליים חדשים – קרים ועיר הנמל סבסטופול, שבנמל שלה עוגן הצי הרוסי. "אני רוצה לברך את כל אזרחי הפדרציה של רוסיה – תושבי המדינה כולה, קרים וסבסטופול – על מה שהוא, מבלי להגזים, אירוע דגל", אמר פוטין לקבוצה מצומצמת של מחוקקים בכירים טרם חתם על המסמכים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חותם על החוק המשלים סופית את סיפוח חצי האי קרים. מוסקבה, 21 במרץ 2014. רויטרס
נשיא רוסיה פוטין חותם על החוק המשלים את סיפוח קרים, לצדו דובר הבית התחתון וראשת מועצת הפדרציה, היום במוסקבה/רויטרס

דמטרי פסקוב, דוברו של פוטין, התייחס לחבילת העיצומים השנייה שארצות הברית הטילה אתמול על רוסיה, והתווספה לזו שעליה הכריז הנשיא ברק אובמה ביום שני. "נגיב על כך בכל פעם", הזהיר פסקוב. "הגבנו על העיצומים הראשונים. כעת נגיב גם על אלה, כמובן. הם לא יישארו ללא תגובה".

ובעוד רוסיה מאיימת – המערב ממשיך במאמציו ללחוץ על מוסקבה. היום הודיע שר ההגנה הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן כי ארצו משעה את שיתוף הפעולה עם רוסיה. הוא אמר כי הדבר חל על תרגילים צבאיים משותפים, אולם לא ציין דבר באשר לגורלם של החוזים לאספקה של נושאת המסוקים מיסטרל מתוצרת צרפת. אמש אמר כי ההחלטה בנושא לא תתקבל עד אוקטובר. גם גרמניה החליטה להשעות את האישור של כל הסכמי הייצוא הצבאיים לרוסיה.

כוחות רוסיים ליד סימפרופול, חצי האי קרים. 21 במרץ 2014. רויטרס
חיילים רוסים, היום ליד סימפרופול בירת קרים/רויטרס

במקביל, ארצות הברית הודיעה כי היא מתכוננת לתרגיל צבאי משותף עם פולין. הוא עשוי לכלול גם את צ'כיה, הונגריה, סלובקיה, רומניה, בולגריה והמדינות הבלטיות. שגריר ארצות הברית בפולין צוטט אומר כי "ארצות הברית מכינה תרגיל צבאי גדול בבסיס האווירי לאסק" שבמרכז פולין.

גם בזירה הכלכלית הורגשה היום ההשפעה השלילית על רוסיה: הבורסה במוסקבה נפתחה הבוקר בירידות שערים חדות, ושתי סוכנויות לדירוג אשראי – פיץ' וסטנדרד אנד פור – הזהירו כי יורידו את דירוג האשראי של רוסיה לנוכח העיצומים שארצות הברית הטילה. חברות האשראי ויזה ומאסטרקרד החליטו לנתק את קשריהן עם "בנק רוסיה", שנכלל בחבילת העיצומים השנייה מכיוון ששימש כ"בנק של גורמים רוסים בכירים בפדרציה הרוסית".

מטה בנק רוסיה שארה"ב הטילה עליו סנקציות. סנט פטרסבורג, 21 במרץ 2014. רויטרס
ויזה ומאסטרקרד ניתקו את קשריהן. מטה בנק רוסיה בסנט פטרסבורג/רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חותם על החוק המשלים סופית את סיפוח חצי האי קרים. מוסקבה, 21 במרץ 2014. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חותם על החוק המשלים סופית את סיפוח חצי האי קרים. מוסקבה, 21 במרץ 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully