וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות מלחמה באוקראינה: עדכונים שוטפים

נשיא ארצות הברית הציע למקבילו הרוסי להסיג את כוחותיו מחצי האי קרים ולהציב באזור המחלוקת כוח פקחים. שר החוץ הרוסי טוען שהבסיס לפתרון המצב באוקראינה הוא "הסכם פברואר"

צילום: יוסי אלי, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

3:38 שדרנית הרשת הרוסית Russia Today, ליז וואהל, הודיעה אמש (רביעי) על התפטרותה בשידור חי במהלך תכנית טלוויזיה של הרשת בשפה האנגלית המשודרת מוושינגטון. לדבריה, היא לא הייתה יכולה יותר להמשיך לעבוד בתחנה הממומנת על ידי המשטר במוסקבה אשר "מטייח את מעשיו של פוטין". היא הוסיפה ואמרה בשידור: "אני גאה להיות אמריקנית ומאמינה בדיווחי אמת, ומשום כך – בתום המשדר אני מתפטרת".

3:11 מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה הלילה מסמך בו האשימה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהפצת שקרים בנוגע למשבר באוקראינה. במסמך החריג, שנשא את הכותרת "10 העובדות השקריות של פוטין", נכתב בין היתר כי בעוד הנשיא הרוסי טען שאלו "כוחות רוסיים אזרחיים שנמצאים בחצי האי קרים", יש למעשה הוכחות ברורות שאנשי ביטחון רוסיים מיחידות מיוחדות מפקדים על המבצע השיטתי הזה. "הם אמנם לובשים מדים לא מזוהים", נכתב במסמך, "אולם הם נעים בכלי רכב של צבא רוסיה, ומזדהים בחופשיות בתור לוחמים רוסים". "רוסיה מפיצה נרטיב שקרי כדי להצדיק את פעילותה הבלתי-חוקית באוקראינה. העולם לא ראה מעשה בדיה שכזה מאז שדוסטויבסקי כתב את המשוואה שתיים ועוד שתיים שווים לחמש".

22:40 שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, אמר במסיבת עיתונאים בתום שיחות עם שרי חוץ אירופיים בפריז, בהם שר החוץ האוקראיני ושר החוץ הרוסי: "הגענו עם אפס ציפיות מרוסיה בפתח היום הזה", אולם הדגיש כי הוא מאמין "שאנחנו עושים את הדבר שיש לו הכי הרבה סיכויים להביא לפתרון". "הסכמנו היום כי יהיה יותר טוב לכולם אם נפתור את המשבר באמצעים מדיניים", הוסיף, אך חזר על מחויבותה של ארה"ב לפעול למען הגנת הריבונות והיושרה הטריטוריאלית של אוקראינה.

22:23 שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, אמר במסיבת עיתונאים בתום שיחות עם שרי חוץ אירופיים בפריז, בהם שר החוץ האוקראיני ושר החוץ הרוסי: "הסכמנו להמשיך בדיונים עם רוסיה ואוקראינה כדי להביא לנרמול היחסים ולהביא לסיום המשבר בין המדינות. כל הצדדים הסכימו שיש לפתור את המשבר בדרכים מדיניות". "לא נשלים עם הפרה של הריבונות האוקראינית, ולא ניתן להפרה כזו לעבור ללא תגובה", הוסיף, "רוסיה עשתה את הבחירה שלה, ואנחנו חושבים שהיא שגויה. רוסיה יכולה כעת לנקוט בצעדים להביא לרגיעה. ארה"ב מוכנה לעבוד עם כל הצדדים כדי למצור פתרון בזמן הקרוב".

22:22 גורם בפנטגון הודיע כי משרד ההגנה הכפיל את כוח מטוסי הקרב האמריקניים במשימת השיטור של נאט"ו באזור המדינות הבלטיות, כתגובה למשבר באוקראינה ולהשתלטות רוסיה על חצי האי קרים. שר ההגנה, צ'אק הייגל, הודיע מוקדם יותר היום כי בכוונתו לתגבר את כוח נאט"ו, אשר מבצע פטרולים בשמי המדינות הבלטיות, בהן אסטוניה, לטביה וליטא. גורם בכיר מסר כי יישלחו שישה מטוסי F-15, בנוסף לארבעה שכבר נמצאים באזור, כמו גם מטוס תדלוק אחד מסוג KC-135.

21:56 שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, עזב היום (רביעי) את הדיונים בנוגע למשבר באוקראינה, מבלי שנפגש עם מקבילו האוקראיני – כך מסרו גורמים דיפלומטים מערביים. לברוב קיים פגישות עם שרי החוץ של ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה, ואמר כי דיונים נוספים בנוגע לאוקראינה "יתקיימו בימים הקרובים". "כולנו מודאגים לגבי מה שקורה, והסכמנו לבחון בימים הקרובים כיצד ניתן לייצב את הסיטואציה", הוסיף.

21:40 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל דנו במאמצים בינלאומיים אפשריים לשיפור המצב באוקראינה, בשיחת טלפון שנערכה בין השניים – כך נמסר בהודעה רשמית מטעם הקרמלין. המערב איים בהטלת סנקציות נגד רוסיה, בעקבות ההשתלטות על חצי האי קרים. מוסקבה מצידה האשימה את מעצמות המערב בתמיכה בהפיכה מדינית, וסירבה להכיר בממשל החדש, לאחר הדחתו של הנשיא ויקטור ינוקוביץ'.

21:15 שליח רוסיה לנאט"ו, אלכסנדר גרושקו, האשים את הארגון בכך שהוא פועל מתוך מוסר כפול ומיישם סטריאוטיפים "של המלחמה הקרה" בנוגע לרוסיה, זאת לאחר שהברית הצפון-אטלנטית הודיעה כי לפי שעה יבוטלו כל פגישות העבודה, וכי ייבחנו מחדש את כל שיתופי הפעולה עם מוסקבה. הדברים נאמרו בתום פגישה בין נציגי נאט"ו לבכירים רוסים בנוגע למצב באוקראינה.

20:32 שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר כי מוסקבה ומעצמות המערב הגיעו להסכמה כי על הממשלה באוקראינה וגורמי האופוזיציה במדינה לדבוק בהסכם השלום שנחתם ב-21 בפברואר בתיווך האיחוד האירופי. לברוב אמר את הדברים בתום פגישה עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי במהלך ועידה מדינית בפריז, והוסיף כי הצדדים הסכימו לשתף פעולה ולסייע יחד לאוקראינה. מאז הדחתו של נשיא אוקראינה ויקטור ינוקוביץ', רוסיה האשימה פעמים רבות את ההנהגה החדשה במדינה בהפרת ההסכם.

19:20 כתב הרשת הבריטית ITN מסר כי רוברט סרי, שליחו המיוחד של מזכ"ל האו"ם לחצי האי קרים, חולץ בשלום מבית קפה בעיר סימפרופול, לשם נמלט מחבורת חמושים שחסמה את מכוניתו. הכתב הוסיף, בהודעה בחשבון הטוויטר שלו, כי סרי הוברח אל מכונית שחיכתה מחוץ לבית הקפה, בעוד האנשים שהמתינו בחוץ צעקו: "פוטין! פוטין!". זאת, לאחר שהתקבלו דיווחים על תקיפתו של סרי בדרכו מהעיר אל שדה התעופה. סגן מזכ"ל האו"ם, יאן אליסון, מסר כי לסרי שלום.

19:00 משרד החוץ של אוקראינה מסר כי חמושים תקפו את רוברט סרי, השליח המיוחד של מזכ"ל האו"ם לחצי האי קרים, וחטפו אותו בעת ביקור בעיר סימפרופול. סגן מזכ"ל האו"ם, יאן אליסון, הכחיש את הדיווחים על חטיפה, אולם הדגיש כי סרי אכן קיבל איומים.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב בנאום מול מועצת האו"ם לזכויות אדם. ז'נבה, 3 במרץ 2014. רויטרס
עזב את שיחות שרי החוץ מבלי להיפגש עם מקבילו האוקראיני. לברוב/רויטרס

18:34 גורם אמריקני מסר כי שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, קרא לשיחות ישירות בין רוסיה לאוקראינה, במהלך דיון קצר עם עמיתו הרוסי, סרגיי לברוב, במהלך ועידה מדינית שנערכת בימים אלה בפריז בנוגע למצב בלבנון. מדובר במפגש הראשון של קרי ולברוב מאז כניסת כוחות הצבא הרוסי לחצי האי קרים. עם זאת, דווח ברשת CBS כי שר החוץ האמריקני לא הצליח להביא לשיחה בין דיפלומטים רוסים ואוקראינים במהלך הוועידה.

18:00 כ-200 מפגינים פרו-רוסים השתלטו מחדש על בניין של הממשל המחוזי בעיר דונצק במזרח אוקראינה, שעות בודדות לאחר שהוצאו ממנו הבוקר. זאת חרף נוכחות רבה של כוחות משטרה בחזית הבניין. המפגינים השתלטו על הבניין ביום שני והניפו מעליו דגל רוסי, אשר הוסר הבוקר. הממשלה בקייב טענה כי המחאה אורגנה על ידי מוסקבה, במטרה להצדיק התערבות צבאית באזור.

16:41 שרי החוץ של ארצות הברית, אוקראינה ובריטניה הכריזו כי ממשלותיהם הגיעו להסכמה בנוגע להצבת משקיפים בינלאומיים באופן מידי במזרח אוקראינה ואזור חצי האי קרים. בנוסף, קראו שרי החוץ לפתיחת ערוץ שיחות ישיר בין קייב ומוסקבה, אשר לטענתם בעלות משקל קריטי בפתרון המשבר וסיום העימות באוקראינה.

16:19 ראש הממשלה של אוקראינה, ארסני יצניוק, אמר בראיון לסוכנות הידיעות אי-פי כי הוא חושש מכך שרוסיה תשלח חיילים להשתלט על חלקים דוברי רוסית של אוקראינה מחוץ לחצי האי קרים. "הדאגה בזאת עדיין קיימת, ועל רוסיה להבין את חומי האחריות שלה, ולפעול בהתאם למחויבויות הבינלאומיות שלה ולהפסיק את הפלישה", אמר. הוא הוסיף קריאה לפוטין: "הנשיא, הפסק את המהומה הזו!".

16:09 נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר כי המשבר באוקראינה עלול להשפיע בצורה שלילית עם תאגיד המכס של רוסיה, בלרוס וקזחסטן, וקרא לנקיטת צעדים שיגנו על הייצור והייצוא של שלוש השכנות. "המצב יוצא הדופן באוקראינה מעלה דאגות חמורות", אמר פוטין לנשיאי בלרוס וקזחסטן בפתח שיחות ביניהם במעונו של פוטין ליד מוסקבה. "עלינו לחשוב יחד על צעדים שיגנו על התוצרת והייצוא שלנו", הוסיף.

14:19 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי הוא לא מעוניין שהמתח הפוליטי יגרע משיתוף הפעולה הכלכלי בין רוסיה לאוקראינה. "זה לא הכרחי להוסיף למצב המורכב", אמר פוטין, "אנחנו צריכים לשתף פעולה עם כל השותפים המסורתיים שלנו, במקביל לשמירה על האינטרסים שלנו".

11:52 שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב התייחס להצעת הבית הלבן לשלוח משקיפים בינלאומיים לחצי האי קרים. "רק תושבי המקום צריכים להכריע אם להזמין פקחים זרים", אמר.

11:24 שר החוץ האוקראיני, אנדריי דשיצייה, אמר כי הוא מעוניין בפתרון בדרכי שלום לעימות עם רוסיה סביב חצי האי קרים. עם הגעתו לפריז לטובת פסגה בינלאומית שתעסוק במצב באוקראינה, אמר דשיצייה: "אנחנו רוצים לומר כמה דברים לרוסים - אנחנו מעוניינים לשמור על דיאלוג ועל יחסים טובים עם העם הרוסי. אנחנו רוצים לפתור את הסכסוך הזה בדרכי שלום ולא להילחם ברוסים".

11:14 כוחות רוסיים השתלטו על שתי יחידות להגנה קרקעית של הצבא האוקראיני בחצי האי קרים- כך דיווחה סוכנות הידיעות אינטרפקס. שר ההגנה האוקראיני לא אישר את הדיווח.

10:44 פריסת הכוחות הרוסיים בחצי האי קרים משפיעה באופן "שלילי ביותר" על הכלכלה האוקראינית - כך אמר ראש ממשלת אוקראינה ארסני יצניוק. "לתוקפנות הרוסית על אדמת אוקראינה יש השלכות פוליטיות וכלכליות", אמר יצניוק.

10:37 שר החוץ הצרפתי לורן פביוס אמר כי בפגישת ראשי האיחוד האירופי מחר בנושא אוקראינה, עשויה להתקבל החלטה להטיל סנקציות על רוסיה לאור פלישתה לחצי האי קרים. "יש להתחיל בדרך של דיאלוג, אך במקביל הוועידה מחר עשוייה להחליט על סנקציות במידה ולא תהיה רגיעה באזור".

10:27 שר החוץ האמריקני ג'ון קרי סיים את ביקור הקצר בקייב, בירת אוקראינה, והמריא לפריז. הוא ייפגש שם עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כדי לדון במשבר הצבאי בחצי האי קרים. לקרי נלווה שר החוץ של אוקראינה, אנדריי דשיצייה.


8:16 שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר לשרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון כי ההסכם שנחתם באוקראינה לפני כשבועיים צריך לשמש כבסיס לייצוב המצב במדינה. ההסכם שנחתם באוקראינה בתיווך האיחוד האירופי עסק ברפורמה חוקתית שתתבצע במדינה.

2:15 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הציע לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, להסיג את כוחותיו מחצי האי קרים ולהציב באזור המחלוקת כוח פקחים. לדברי גורם אמריקני בכיר, מדובר בהצעה שנועדה לסיים את המשבר שנוצר בעקבות פלישת כוחות רוסיים לחצי האי שנמצא בשטח אוקראינה.

חיילים רוסים בשדה התעופה הצבאי בלבק ליד העיר סימפרופול. חצי האי קרים, 4 במרץ 2014. GettyImages
חיילים רוסים חוסמים את הגישה לבסיס צבאי בחצי האי קרים/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully