וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצעה של אובמה: פוטין יסיג הכוחות לטובת פיקוח בינלאומי

5.3.2014 / 7:28

נשיא ארה"ב שוחח הלילה עם קנצלרית גרמניה, והציע לה הצעה לפיה לרוסיה יותר להשאיר בקרים 11 אלף חיילים, שיוצבו בבסיסיהם. פקחים יבטיחו את שלומם של דוברי הרוסית

צילום: יוסי אלי, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

הפשרה האמריקנית: שעות לאחר שהאשים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכך שהוא מפר את החוק הבינלאומי, ואמר כי הוא "לא עובד על אף אחד", הציע הלילה (רביעי) נשיא ארצות הברית ברק אובמה הצעת פשרה שעשויה לסיים את המתיחות בחצי האי קרים.

לפי נוסח ההצעה, שאותה הציג בשיחת טלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, פוטין יסיג לאלתר את כוחותיו בקרים לבסיסיהם, ואת מקומם יתפסו פקחים בינלאומיים, שיבטיחו כי זכויות האדם של אוכלוסיית דוברי הרוסית באזור לא ייפגעו. בנוסף, לפי ההצעה, הבחירות המתוכננות לנשיאות אוקראינה במאי הקרוב יתקיימו כמתוכנן.

הקרב על אוקראינה - כותרות אחרונות:
בשיא המתיחות מול המערב: רוסיה ערכה ניסוי בטיל בין-יבשתי
שליחנו עם האוקראינים שניסו להשתלט על בסיס - ונלכדו
רוחות מלחמה באוקראינה: עדכונים שוטפים, דקה אחר דקה

נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאום בבית הספר היסודי פאוול. וושינגטון, 4 במרץ 2014. AP
ההצעה שתפתור את המשבר? אובמה/AP

גורם בכיר בממשל אובמה אמר כי לרוסים יותר להשאיר בחצי האי 11 אלף חיילים, שיישארו בבסיסיהם באזור. עוד עולה מההצעה כי בין הממשלה בקייב לרוסיה ייפתח דיאלוג, שייתכן שיתואם על ידי גורם בינלאומי שלישי.

במהלך השיחה בין המנהיגים הבהיר אובמה למרקל כי הוא לא ישתתף בפסגת המדינות המתועשות G8 המתוכננת ליוני הקרוב בסוצ'י שברוסיה, אם המתיחות באוקראינה תימשך. יצוין כי שיחות ההכנה לפסגה כבר הוקפאו.

אמש אמר אובמה באירוע שבו השתתף: "ייתכן שנצליח להרגיע את המתיחות בימים ובשבועות בקרובים. זה מצב רציני ואנו משקיעים בכך זמן רב". בהודעת הבית הלבן שעסקה בשיחתו של הנשיא האמריקני עם קנצרלית גרמניה נכתב כי השניים הביעו דאגה עמוקה מכך שרוסיה "מפרה באופן ברור את ריבונותה של אוקראינה ואת שלמותה הטריטוריאלית".

לפי ההודעה, שני המנהיגים "הסכימו על החשיבות של הרגעת המצב, בין היתר באמצעות פרישה של משקיפים בינלאומיים ופקחי זכויות אדם, ותחילתן של שיחות ישירות בין רוסיה לאוקראינה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מוסקבה, 4 במרץ 2014. רויטרס
"חי בעולם אחר". פוטין במסיבת עיתונאים, אתמול בפאתי מוסקבה/רויטרס

בכיר בממשל אובמה שתדרך את הכתבים בוושינגטון באשר לשיחת אובמה-מרקל אמר כי קנצלרית גרמניה שוחחה עם פוטין בנוגע לפתרון אפשרי למשבר, וכך עשה גם אובמה בשיחת בת שעה וחצי שניהל עם עמיתו הרוסי ביום שבת.

אתמול דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" כי בשיחה שניהלה עם אובמה ועסקה במשבר בחצי האי קרים, אמרה מרקל כי היא "אינה בטוחה אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מחובר למציאות". לפי הדיווח, היא אמרה לנשיא האמריקני כי "פוטין חי בעולם אחר".

פוטין: נשתמש בכוח צבאי כמוצא אחרון

פוטין עצמו התייחס אתמול לראשונה בפומבי לפלישת הכוחות הרוסיים לחצי האי שלחופי הים השחור. הוא ציין כי ארצו לא רואה כעת צורך להשתמש בכוח צבאי בקרים, אולם הבהיר כי היא שומרת לעצמה אפשרות לעשות זאת כמוצא אחרון.

במסיבת עיתונאים שכינס במעונו שליד מוסקבה, אמר הנשיא הרוסי כי הוא אינו מודאג שתפרוץ מלחמה. "אנחנו לא מתכוונים להיכנס למלחמה עם העם האוקראיני. אני רוצה לראות שמישהו יפתח באש לעבר האנשים שאנו עומדים לצדם".

פוטין אמר כי "באוקראינה משתוללים נאו-נאצים ואנטישמים, והם פעילים במיוחד בקייב". לדבריו, "התושבים במזרח אוקראינה מודאגים, ואנו שומרים לעצמו את הזכות להשתמש בכל האמצעים האפשריים כדי להגן עליהם, אם הם יבקשו מאיתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully