וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: כוחות רוסיים חצו הגבול מרוסיה לקרים

בצד האוקראיני של מעבר הגבול הימי עם רוסיה אמרו כי 12 משאיות ובהן חמושים השתלטו על המסוף בחצי האי. מועצת הביטחון דנה במשבר. אובמה: "רוסיה בצד הלא נכון של ההיסטוריה"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

הכיבוש של קרים בעיצומו: חמושים רוסים השתלטו על מחסום במסוף מעבורות בגבול בין רוסיה ואוקראינה בחצי האי שלחופי הים השחור. גורמים בצדו האוקראיני של המעבר דיווחו כי 12 משאיות ובהן חמושים חצו במעבורת לצד האוקראיני. הכוחות הרוסיים צרו על מסוף המעבורות בימים האחרונים, אולם עד כה לא השתלטו על נקודת הגבול שבצד האוקראיני.

הקרב על אוקראינה - כותרות אחרונות:
רוסיה באולטימטום לאוקראינה: היכנעו בחצי האי קרים
רוחות מלחמה באוקראינה: עדכונים שוטפים, דקה אחר דקה
מוסקבה: חובתנו להגן על דוברי הרוסית באוקראינה
קרים עם פוטין: "ההנהגה פשיסטית, למה מחליטים בשבילנו?"
מרקל לאובמה: ייתכן שפוטין איבד כל קשר עם המציאות

במקביל, הלילה (שלישי) דנה מועצת הביטחון של האו"ם במצב באוקראינה. השגרירה האמריקנית לאו"ם, סמנתה פאוור, אמרה כי החלטתה של רוסיה לפלוש לחצי האי קרים, לכאורה כדי להגן על האוכלוסייה הרוסית שם, נעשתה על בסיס "איום דמיוני" וללא כל בסיס חוקי. היא האשימה את הנשיא המודח ויקטור ינוקוביץ' שנמלט מארצו בכך שהפר את הסכם עם האופוזיציה.

נמל סבסטופול בחצי האי קרים, אוקראינה. maps.google.com, צילום מסך
נמל סבסטופול, העיר השנייה בגדולה בקרים, במבט מהאוויר. בצד העליון: ספינות קרב כבדות, בצד ימין למטה: ספינות תובלה וסיור/צילום מסך, maps.google.com

השגריר הרוסי לאו"ם ויטלי צ'ורקין טען מצדו כי מטרתה של ארצו היא לעצור את הקיצונים באוקראינה שהובילו לאי-יציבות במדינה השכנה. "אנו מדברים על להגן על אזרחינו ובני ארצנו, על זכות האדם החשובה ביותר – הזכות לחיות".

צ'ורקין אמר בדיון כי ינוקוביץ' שיגר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין מכתב שבו ביקש ממנו להשתמש בכוח צבאי על מנת לשמור על החוק והסדר באוקראינה. "תחת השפעתן של מדינות מערביות נעשים מעשים גלויים של טרור ואלימות", ציטט צ'ורקין את דבריו של ינוקוביץ' במכתב. "אנשים נרדפים מסיבות פוליטיות ולשוניות. לכן אבקש מנשיא רוסיה להשתמש בכוחות הצבאיים של הפדרציה הרוסית לייסד לגיטימציה, שלום, חוק, סדר ויציבות כדי להגן על העם באוקראינה".

מוקדם יותר היום הודיע מפקד הצי הרוסי בים השחור לכוחות האוקראיניים בחצי האי קרים, כי אם לא ייכנעו עד השעה 05:00 לפנות בוקר ביום שלישי, הם צפויים לעמוד בפני מתקפה צבאית. מקור הדיווח הוא בגורם במשרד הפנים בקייב. ביומון הרוסי "ודמוסטי" ובסוכנות הידיעות אינטרפקס דווח הערב כי משרד ההגנה במוסקבה הכחיש בתוקף את הדיווחים על האולטימטום. לפי כלי התקשורת הרוסיים, גורם רשמי במשרד הגדיר את ההודעה שפורסמה על אודות האולטימטום "שטות מוחלטת" ואמר כי ארצו לא הציבה אחד כזה לכוחות האוקראיניים בחצי האי קרים.

אובמה מזהיר: שוקלים מהלכים כלכליים ודיפלומטיים

אמש התייחס נשיא ארצות הברית ברק אובמה למשבר המחריף בין רוסיה לאוקראינה. בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן אמר אובמה במענה לשאלות כתבים: "ביליתי את סוף השבוע בדיבורים עם מנהיגים מרחבי אירופה, ואני חושב שהעולם מאוחד למען ריסון רוסיה ושמירת הטריטוריה האוקראינית", אמר הנשיא האמריקני לכתבים, בהתייחסו לפלישה הרוסית לחצי האי קרים. "יש לנו גינויים חזקים מנאט"ו והאיחוד האירופי, ונמשיך לגנות את המהלכים הרוסיים. אני רוצה לראות את אוקראינה דואגת לגורלה. יש הרבה רוסים באוקראינה וכן יש הרבה אוקראינים בתוך רוסיה. מה שלא יכול להיעשות זה הצבת חיילים רוסים באוקראינה והפרת עקרונות בסיסיים.

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. רויטרס
אובמה בפגישתו עם נתניהו, אמש בית הלבן/רויטרס

"אני חושב שהגינוי החזק כלפי רוסיה מראה כי היא נמצאת בצד הלא נכון של ההיסטוריה", המשיך הנשיא האמריקני. הוא ציין כי שר החוץ ג'ון קרי יבוא מחר לקייב "כדי להציע חבילות של סיוע כלכלי כי אנו דואגים לייצב את הכלכלה במהלך המשבר הזה". אובמה הוסיף: "אנו גם מעבירים לרוסיה מסר כי אם הם ימשיכו במעשיהם, אנו שוקלים מהלכים כלכליים ודיפלומטיים. דיברתי עם (נשיא רוסיה ולדימיר) פוטין ישירות. אם מה שמדאיג אותו ואת הממשלה הרוסית זה באמת פגיעה אפשרית ואפליה של רוסים באוקראינה - אנו יכולים למסד תיווך בינלאומי בין הקבוצות השונות ולהגיע להסכם שיספק את העם האוקראיני - לא את ארצות הברית, לא את רוסיה - אבל את אוקראינה, ויביא להרגעת המצב. אנו מדברים על דברים מסוימים שניתן לעשות בחסות של האו"ם, מועצה לשיתוף פעולה ביטחוני באירופה, ארגונים בינלאומיים".

חיילים רוסים בעיר פריבולנויה, ליד סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 3 במרץ 2014. GettyImages
חיילים רוסים ליד סימפרופול, העיר הגדולה בקרים, אתמול/GettyImages

אובמה הודה שכרגע רוסיה היא שקובעת עובדות בשטח בחצי האי קרים, אך הזהיר שעם הזמן המעשה יהפוך ל"משימה יקרה". הנשיא האמריקני הוסיף כי הקונגרס יכול כבר כעת להתחיל לעבוד על חבילת הסיוע לאוקראינה - והוא מצפה שזה יהיה הדבר הראשון שהקונגרס יעשה כשמזג האוויר בוושינגטון ישתפר.

בינתיים, הנשיא הרוסי ממשיך לחפש תמיכה בקרב בעלות בריתו במזרח אירופה ובמרכז אסיה. אתר הקרמלין מסר הלילה כי פוטין שוחח עם עמיתו מקזחסטן, נורסולטן נזרבייב, ועם זה מבלארוס, אלכסנדר לוקאשנקו . "המנהיגים דנו בהתפתחות במשבר באוקראינה, שיוצר סכנה אמתית לחייה ולאינטרסים החוקיים של האוכלוסייה דוברת הרוסית, בראש ובראשונה בקרים ובאזוריה המזרחיים של המדינה".

(עדכון ראשון: 23:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully