וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לפוטין: הסג מיד את כוחותיך מאוקראינה

אובמה שוחח עם עמיתו הרוסי במשך 90 דקות והזהיר אותו מחרם כלכלי. צבא אוקראינה הועלה לכוננות קרבית, וקייב מזהירה ממלחמה אם רוסיה תממש את תכניתה לפלוש אליה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

ארצות הברית מזהירה את רוסיה מפני פלישה צבאית לאוקראינה. הנשיא ברק אובמה שוחח במוצאי שבת בטלפון במשך 90 דקות עם עמיתו הרוסי, ולדימיר פוטין, ודרש ממנו להסיג את כוחות הצבא שלו בחזרה לבסיסים. שר החוץ, ג'ון קרי, קרא למוסקבה שלא להתערב בעניינה הפנימיים של אוקראינה.

סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי במהלך השיחה בין פוטין לאובמה, אמר הנשיא הרוסי כי לארצו "עומדת הזכות להגן על האינטרסים שלה ולהגן על דוברי השפה הרוסית במזרח אוקראינה, אם הם סובלים מגילויי אלימות". הבית הלבן פרסם לאחר מכן את סיכום השיחה, ועל פי ההודעה האמריקנית, אובמה הזהיר את פוטין כי "הפרת הטריטוריה האוקראינית עשויה להביא לבידוד כלכלי ופוליטי של רוסיה".

לפנות בוקר, שר החוץ ג'ון קרי פרסם הודעת גינוי לפלישת הצבא הרוסי לחצי האי קרים. "כפי שהנשיא אובמה אמר, אנו קוראים לרוסיה להסיג את כוחותיה בחזרה לבסיסיה, להימנע מהתערבות במקומות אחרים באוקראינה ולתמוך במעורבות בינלאומיות כדי לשמור על זכויות המיעוטים ועל ביטחונם", נכתב בהודעה.


המשבר באוקראינה - כותרות אחרונות
הפרלמנט הרוסי אישר שימוש בכוח צבאי באוקראינה
שכירי החרב של פוטין: מי הם "החמושים" שפלשו לקרים?
אובמה מזהיר: יהיה מחיר כבד לשימוש בכוח באוקראינה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אובמה משוחח בטלפון עם עמיתו הרוסי פוטין, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול העלה צבא אוקראינה את הכוננות של חייליו ל"מצב קרבי". הנשיא הזמני, אלכסנדר טורצ'ינוב, הודיע על כך בתום ישיבת חירום שניהל בקייב בהשתתפות ראשי הצבא, בתגובה לפלישת הכוחות הרוסיים לחצי האי קרים. ראש הממשלה, ארסני יאצניוק, הזהיר בישיבה כי "פלישה צבאית (רוסית) תוביל למלחמה, ועלולה לשים קץ לכל היחסים עם מוסקבה".

מקור צבאי באוקראינה אמר כי שתי ספינות של צבא רוסיה, המיועדת ללוחמה בצוללות, נראו סמוך לחופי סבסטופול שבחצי האי קרים, אחרי שיצאו משטח הנמל הרוסי הסמוך. אם הדיווח נכון, משמעות הדבר היא שהצבא הרוסי הפר את ההסכמים עם ממשלת אוקראינה, וחדר לגבולה הימי של המדינה.

במקביל למגעים שמנהלת ארה"ב מול רוסיה, נמשך המאמץ הבינלאומי להשגת שקט באוקראינה. אובמה שוחח אמש גם עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, ועם ראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר. הוא הדגיש בפניהם את "החשיבות שבשמירה על אחדות בינלאומית נגד העמדה הרוסית".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
טנקים של צבא אוקראינה נעים ברחובות קייב במצעד צבאי. AP
טנקים של צבא אוקראינה ברחובות קייב, במצעד צבאי בשנה שעברה/AP

במקביל, התכנסה מועצת הביטחון של האו"ם לדיון חירום במשבר הצבאי-פוליטי המחריף. השגריר האוקראיני, יורי סרגייב, אמר בדיון כי כבר 15 אלף חיילים רוסיים שוהים על אדמת אוקראינה בחצי האי קרים. "זוהי ההפרה של החוק הבינלאומי, של עקרונות מועצת הביטחון שבה רוסיה חברה", אמר. לדבריו, "רוסיה לא עומדת בהתחייבויות שלה לשמור על שלמות שטחה הריבוני של אוקראינה. רוסיה דחתה את הצעותיה של אוקראינה למשא ומתן על שיתוף פעולה בין המדינות". השגריר סרגייב הוסיף: "עדיין קיים סיכוי לעצור את ההסלמה. אוקראינה קוראת לכל המדינות להתערב מיידית". ביום שני יתקיים דיון נפרד של שרי החוץ של האיחוד האירופי.

שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין, אמר בדיון כי יש כמה תנאים שאנחנו לא יכולים להסכים להם כלל". צ'ורקין התייחס להחלטת הנשיא האוקראיני המודח, ויקטור ינוקוביץ', לחזור בו מחתימה על הסכם סחר עם האיחוד האירופי - מהלך שהצית את ההתקוממות העממית נגדו, ואמר: "ברגע האחרון הם הבינו שלהסכם הזה עלולות להיות השלכות עצומות על אוקראינה. בעמדה זו אוקראינה קיבלה החלטה ללכת צעד אחורה מחתימה על ההסכם". הנציג האוקראיני מתח ביקורת על מדינות המערב, שלטענתו מלהיטות את הרוחות באזור.

ספינת חיל הים הרוסי "מוסקבה" בתמרון בנמל סבסטופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 2008. AP
ספינת הקרב "מוסקבה" של הצי הרוסי בתמרון בחצי האי קרים, 2008/AP

בשעות אחר הצהריים של יום שבת, אישרה מועצת הפדרציה - הבית העליון של הפרלמנט במוסקבה, את בקשתו של הנשיא פוטין לשגר כוחות צבא לאוקראינה. לפי נוסח הבקשה שהגיש פוטין, הצבא ישהה באוקראינה "עד להתייצבות המצב הפוליטי במדינה".

ביום חמישי פלשו כוחות צבא רוסיים לחצי האי קרים שבדרום אוקראינה. כעת, הפרלמנט במוסקבה מסמיך את צבא רוסיה לנוע בכל שטח אוקראינה. הקרמלין הודיע כי "טרם התקבלה ההחלטה הסופית" להשתמש בכוחות הצבא.

ברחבי אוקראינה התקיימו אתמול הפגנות בכמה מוקדים פרו-רוסיים ומאות בני אדם נפצעו, רובם קל. בעיר דונצק, מעוזו של הנשיא המודח ויקטור ינוקוביץ', הפגינו כ-7,000 בני אדם, וניסו להשתלט על מטה השלטון המקומי. הם הציבו את דגל רוסיה על מבנה סמוך.

בחרקוב, העיר השנייה בגדולה במדינה, נפצעו לפחות 100 בני אדם בעימותים בין תומכי המשטר הרוסי למתנגדיו. בסרטון שהופץ ברשת, נראו מפגינים פרו-רוסים מאלצים נערים לכרוע על ברכיהם לפניהם.

יוליה טימושנקו, לשעבר ראש הממשלה של אוקראינה, קראה לבני עמה "שלא ליפול למלכודת שאליה נפלה גאורגיה ב-2008". לדבריה, "יש לפעול, אך יש גם להישאר רגועים, לא להגיב במלוא הכוח נגד התוקפנות הרוסית ולא לעשות דבר כדי להסלים את המצב. הרוסים שואפים לתסריט כמו שהיה באבחזיה ובדרום אוסטיה (...) אך בשעה קשה כזו, אני מבקשת שכל האוקראינים יתאחדו. הנשק העיקרי שלנו הוא שלוות הנפש שלנו. נעבוד ברמה הדיפלומטית - וננצח".

בתוך כך, סוכנות הידיעות הרוסית איטר-טאס דיווחה כי פוטין הזמין את טימושנקו לפגישה. לא דווח מה תהיה מטרת הפגישה.

חיילים רוסים ליד בית הממשל המקומי של סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 1 במרץ 2014. GettyImages
חייל רוסי, אתמול בבוקר בסימפרופול/GettyImages
חיילים רוסים ליד בית הממשל המקומי של סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 1 במרץ 2014. GettyImages
חיילים רוסים מחוץ לבית הממשל המקומי בסימפרופול/GettyImages
מפגינים פרו-מערביים באוקראינה נפגעו בעימותים עם תומכי רוסיה בחראקוב. רויטרס
פצועים בעימותים בעיר חרקוב/רויטרס
קרים, 1 במרץ 2014 סימפרופול בחצי האי כוחות רוסיים בעיר. רויטרס
משאית רוסית חוסמת כביש בחצי האי קרים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully