וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולך ומסתבך: פרשת "האי היווני" של ארדואן

בהקלטה נוספת שפורסמה נשמע לכאורה בנו של ראש הממשלה מנסה לרקום עסקה להשתלטות על ארבעה איים המיועדים לתיירות בלבד, בסכום של 35 מיליארד דולר. ארדואן: מרגלים אתאיסטים

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בפני הפרלמנט באנקרה. ינואר 2014. רויטרס
"מערכת המשפט אדישה". ארדואן/רויטרס

להקלטות המפלילות כביכול של ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן שפורסמו בימים האחרונים על ידי גורמים אנונימיים ביוטיוב נוספו שלשום (חמישי) עוד שלוש הקלטות של גורמים בסביבתו, שבוודאי העלו עוד יותר את מפלס הדאגה בלשכתו של המנהיג הטורקי.

באחת ההקלטות ניתן לכאורה לשמוע את בילאל ארדואן, בנו של ראש הממשלה, משוחח עם חברו מהאוניברסיטה ומנסה לרקום עסקה להשתלטות על ארבעה איים בקרבת יוון המיועדים לתיירות בלבד. מדובר בעסקה של 35 מיליארד דולר, שמטרתה להקים באיים תחנות כוח בסיוע איש עסקים מקטאר. מי שהעלה את ההקלטה כחלק מסרטון שבו נראית גם מפה של האיים הוא אותו משתמש שהדליף בימים האחרונים את יתר ההקלטות שמטלטלות את הממשלה באנקרה.

עוד על פרשת השחיתות שמסעירה את טורקיה:
"הם ייפלו לידינו": עוד קלטת מפלילה של ארדואן?
סערה באנקרה: פרשת הקלטת הלוהטת של ארדואן נחקרת
טורקיה: הנשיא חתם על אישור "חוק הצנזורה" החדש

האזינו להקלטה של בנו של ארדואן וצפו במפת האיים שעליהם דובר לכאורה

הקלטה נוספת כוללת את בתו של ארדואן ואחיינו, המשוחחים לכאורה על רכישה בהולה של מגרסת נייר. שיחה זו, לפי הפרסום ביוטיוב, נערכה ב-17 בדצמבר, התאריך שבו התפרסמה פרשת השחיתות הגדולה שכללה בכירים רבים בממשל ונעשו מרבית המעצרים.

ההקלטה השלישית כוללת שיחת טלפון בין שני אנשי עסקים בכירים הדנים ברכישת שני כלי תקשורת במדינה, צעד שזכה לביקורת קשה, יחד עם צעדים נוספים להגבלת חופש הביטוי במדינה. אחד הדוברים בשיחה סיפר כי הלחץ שהופעל עליו באופן אישי לאחר שסירב לדרישה מצד ראש הממשלה הביא אותו להתחיל לעשן.

אתמול פרסם תאגיד העיתונות האמריקני מקלאצ'י כתבה בנושא ובה רואיין מומחה סייבר בשם ג'ושוע מרפט שבחן את ההקלטות, ואמר כי אין כל סימן שמעיד כי השיחות נערכו באופן זה או אחר. "אם זה מזויף, זה הזיוף המתוחכם ביותר שראיתי מימיי", אמר. דעתו סותרת את טענותיו החוזרות ונשנות של ארדואן, ולפיהן ההקלטות פוברקו.

ארדואן מצדו הגיב על ההקלטות ה"מפלילות" בנאום שנשא בעצרת פוליטית בדרום המדינה, לקראת הבחירות המקומיות שייערכו החודש במדינה. "המידע הרגיש ביותר של המדינה נאסף על ידי מרגלים הפועלים למען מדינות אחרות ומפורסם – ומערכת המשפט נותרת אדישה לכך", טען. ארדואן האשים את תנועתו של פתהוללה גולן, מטיף טורקי בולט הגולה בארצות הברית, בפרסום פרשת השחיתות, במטרה לפגוע בממשלתו. הוא קרא לציבור להחרים את רשתות החינוך הענפות של גולן בטורקיה, ואמר שההאזנות נגדו מפרות את החוקה ושמתנגדיו הם אתאיסטים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הפגנה נגד ארדואן, פברואר 2014. רויטרס
מפגינה נגד ארדואן לובשת חולצה ועליה תמונתו של האופוזיציונר הגולה פתהוללה גולן/רויטרס

בתוך כך, החשוד המרכזי בפרשת השחיתות האופפת את הממשל באנקרה, איש עסקים איראני בשם רזא זראב, שוחרר אתמול ממעצר, יחד עם בניהם של שני שרים בממשלה הטורקית שנעצרו אף הם בדצמבר. בכך למעשה לא נותר אף חשוד בפרשה מאחורי סורגים. עם זאת, הפרשה רחוקה מסיום. על החשודים נאסר לעזוב את המדינה, והם מחויבים להגיע לתחנת משטרה אחת לשבוע, עד לקיום משפטם.

בית המשפט קבע בהחלטה על שחרור החשודים כי אין סכנה שהם יימלטו או יפגמו בראיות. צוין כי חלקו העיקרי של גוף הראיות נאסף באמצעות יירוט והקלטת תקשורת בין החשודים. ראיות כאלה לא יכולות לעמוד בפני עצמן, וזקוקות לאימות נוסף באמצעות ראיות אחרות. האישומים לפיהם החשודים תיווכו בהעברות שוחד עדיין צריכים להיות מוכחים באמצעות ראיות משפטיות ברורות.

ארדואן, שמעמדו הציבורי התערער לאחרונה בעקבות הפרשה החמורה ושורת חוקים שנויים במחלוקת המגבילים את חופש העיתונות וחופש הביטוי במדינה, הגיב על ההחלטה לשחרר את החשודים, ואמר כי "נעשה צדק".

הסיבה לשחרור, לפי בית המשפט, הוא החשש שהשארתם של החשודים מאחורי הסורגים עשויה להפוך אותם לקורבנות בפרשה. מנהיג מפלגת האופוזיציה, מפלגת העם הרפובליקנית, חזה מוקדם יותר החודש את שחרורו של איש העסקים האיראני, וטען כי הממשל הבטיח להצילו ממאסר אם ישמור על זכות השתיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully