וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: כוחות רוסיים השתלטו על שני נמלי תעופה

עשרות חמושים מפטרלים בנמל התעופה בסימפרופול, וחיילים רוסים השתלטו על נמל תעופה צבאי סמוך כדי למנוע מ"לוחמים" לנחות. שר הפנים של אוקראינה גינה: "פלישה וכיבוש"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

כוחות רוסיים השתלטו הלילה על שני נמלי תעופה בחצי האי קרים שבדרום אוקראינה. במהלך הלילה השתלטו עשרות חמושים, ככל הנראה מטעם רוסיה, על נמל התעופה הבינלאומי בסימפרופול. על פי עדי ראייה במקום, החמושים, שהגיעו לבושים במצדי צבא ונושאים רובי סער וכלי נשק אוטומטיים, עורכים פטרולים במקום ונכנסים למגדל הפיקוח בחופשיות. עם זאת, הם לא נכנסו לאזור טרמינל הנוסעים ולא נראה שיש שיבושים בפעילות הסדירה של נמל התעופה.

אדם בשם ולדימיר, שטוען כי הוא מתנדב המסייע לקבוצת החמושים, סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס: "אני עם המיליציה העממית של קרים. אנחנו אנשים פשוטים, מתנדבים. אנחנו נמצאים כאן בנמל התעופה כדי לשמור על הסדר. נקבל את המטוסים בחיוך, נמל התעופה פועל כרגיל".

הפיכה באוקראינה - כותרות אחרונות:
ארה"ב מזהירה את רוסיה: "הימנעו מפרובוקציות"
נשארים בכיכר: "תשאל את גוגל מי שולט באוקראינה"
במחתרת, ינוקוביץ' שובר שתיקה: "אני עדיין הנשיא"

חמושים השתלטו על נמל התעופה בסימפרופול בחצי האי קרים באוקראינה. רויטרס
ערוכים פטרולים, אך לא גורמים לשיבושים. חמושים בנמל התעופה בסימפרופול, הבוקר/רויטרס

בשעות הבוקר הגיעו כוחות ביטחון רוסיים, כשהם חובשים קסדות, לובשים אפודי מגן ומלווים בנגמ"שים, והתמקמו סביב נמל תעופה צבאי בעיר הנמל סבסטופול, גם כן בחצי האי – כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. בדיווח צוטטו מקורות צבאיים מהאזור, והם הסבירו כי הם באו לנמל התעופה "בלבק" במטרה למנוע מ"לוחמים" לנחות במדינה.

שר הפנים של אוקראינה, ארסן אבקוב, גינה את ההשתלטויות על שני נמלי התעופה וכינה אותם "פלישה וכיבוש" מצד הכוחות הרוסים. לדבריו, לא היו עימותים או תקריות אלימות בשני האירועים.

צי הים השחור של רוסיה, שלו יוחסה ההשתלטות על נמל התעופה הצבאי, הכחיש את מעורבותו באירוע. "שום יחידה של צי הים השחור לא הייתה פרושה באזור בלבק או השתתפה בביצורו", נמסר בהצהרה מטעם הצי. עם זאת, נמסר כי הצי הגביר את פעילותן של "יחידות למניעת טרור" להגנה על האזורים שבהם ממוקמים כוחותיו בחצי האי קרים, כמו על מתחמי המגורים של אנשיו ובני משפחותיהם "בהתחשב במצב הלא יציב".

חצי האי קרים, מחוז אוטונומי השייך לאוקראינה, מהווה מוקד למתיחות בין אוקראינה לרוסיה מאז הועבר לידי האוקראינים בשנות ה-50 למורת רוחם של התושבים, מתיחות שגברה עם האירועים האחרונים במדינה. אתמול הגיעו רעולי פנים עם מטולי RPG ועם רובי צלפים והציבו את דגל רוסיה מעל מטה הממשל בסימפרופול. הגברים שהשתלטו על מטה הממשל עטו בגדים שחורים וסרט כתום, כמחווה לניצחון רוסיה במלחמת העולם השנייה, והציבו במקום כרזה הקוראת "קרים היא רוסיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הפגנה פרו-רוסית בעיר סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 26 בפברואר 2014. רויטרס
דגל רוסיה במטה הממשל בסימפרופול/רויטרס

במקביל לאירועים האחרונים, הבוקר פנה הפרלמנט של אוקראינה למועצת הביטחון של או"ם בבקשה שזו תכנס מושב מיוחד לדיון במשבר במדינה. מהפרלמנט נמסר כי הוא ביקש מהמועצה לבחון את במשבר לאור ההבנות שהתקבלו בין המעצמות הגדולות ב-1993, הכוללות את הבטחת השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה.

בתוך כך, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה הבוקר לממשלתו להמשיך לנהל שיחות עם אוקראינה בנוגע ליחסי הסחר והכלכלה בין שתי המדינות ולהתייעץ את שותפות אחרות, כמו קרן המטבע הבינלאומית וארגון המדינות המתועשות (G8), בנוגע לאפשרות של העברת סיוע כלכלי לאוקראינה – כך נמסר בהצהרה באתר האינטרנט של הקרמלין. על פי ההצהרה, פוטין הורה לממשלתו לשקול את בקשת חצי האי קרים לסיוע הומניטרי.

הדברים עומדים בסתירה לגישתו של פוטין כלפי אוקראינה עד כה, שבמסגרתה הוא כינה את המנהיגים שעלו לשלטון בעקבות הדחתו של הנשיא ויקטור ינוקוביץ' "קיצוניים" ופתח בימים האחרונים בתרגיל צבאי על הגבול בין שתי המדינות. הבית הלבן, בתגובה, קרא למוסקבה להימנע מלפגוע בריבונותה של אוקראינה ובשטחה. "אנחנו תומכים לחלוטין בשלמות אוקראינה, ומצפים ממדינות אחרות לנהוג כמונו", אמר דובר הבית הלבן ג'יי קרני. ארצות הברית גם קראה לרוסיה להימנע מ"צעדים פרובוקטיביים".

הפגנה פרו-רוסית בחצי האי קרים ב-27.2.14. רויטרס
הפגנה פרו-רוסית בחצי האי קרים/רויטרס

הבנק המרכזי של אוקראינה יגביל את משיכת המזומנים במטבע זר לסכום של 1,500 דולר ביום, כך הודיע היום נגיד הבנק, סטפן קוביב, לעיתונאים. המהלך נועד לשמור על יציבות הגריבנה, המטבע המקומי. ההחלטה באה בעקבות צניחת מאגרי המט"ח של אוקראינה ב-1 בפברואר מ-17.9 מיליארד דולר ל-15 מיליארד, לאחר שהבנק נאלץ להתערב בשוק כדי לחזק את המטבע הלאומי הנחלש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully