וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריקטורה אנטישמית בעיתון גרמני: "צוקרברג התמנון"

ארגוני יהודים זועמים על היומון "זידדויטשה צייטונג", שפרסם איור המציג את מייסד פייסבוק כמפלצת ארוכת-אף שמשתלטת על העולם. המאייר: רציתי לעשות מחווה ל"שודדי הקריביים"

עיתון בגרמניה נאלץ להתנצל על קריקטורה שפרסם בסוף השבוע, בה הוצג מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, כתמנון יהודי המשתלט על העולם. כלי תקשורת בגרמניה, לצד מכון ויזנטל, וכמה ארגונים למניעת אנטישמיות, מתחו ביקורת נוקבת על היומון הנפוץ זידדויטשה צייטונג. הם טענו כי העיתון, הרואה אור במינכן, פרסם קריקטורה שאין כל דרך אחרת לפרש אותה מאשר כאנטישמית.

האיור הופיע תחת הכותרת "התמנון של פייסבוק", בכתבה שסיקרה את הרכישה האחרונה של החברה, אפליקציית המסרים המיידים "וואטסאפ". צוקרברג הוצג כאדם שחציו תמנון, מוקף במחשבים ושזרועות הציד שלו נשלחו לכל עבר. הסממן הבולט ביותר באיור היה האף הארוך של הדמות, החובשת כובע פיראט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האיור של צוקרברג, כפי שהתפרסם ב"זידדויטשה צייטונג" ביום שישי האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנכ"ל מרכז ויזנטל בירושלים, אפרים זורוף, מסר כי הוא "מזועזע" מהקריקטורה, שמהווה לדבריו "העתק כמעט מושלם" של איור נאצי שהופיע ב-1938."לצוקרברג אין אף ארוך, אבל הקריקטורה מדגישה את האף, כמאפיין טיפוסי של יהודי".

ויזנטל הוסיף: "זה ברור שמי שצייר את הקריקטורה רק רצה להדגיש את העובדה שצוקרברג יהודי, ולהגיד שהיהודים משתלטים על העולם. זה מחזק את כל הסטיגמות על היהודים".

גם המגזין הגרמני הסאטירי "טיטאניק", לא התעלם מהאיור, והגדיר אותו ככזה המתאר בדיוק את הלך המחשבה של אדולף היטלר.

לקריאה נוספת
קריקטורה ב"סאנדיי טיימס": נתניהו בונה חומה מדם הפלסטינים
תעלומה ביפן: מאות ספרי "אנה פרנק" הושחתו בספריות בטוקיו
ראשי חזיר נשלחו לבית הכנסת המרכזי ברומא ולשגרירות בעיר

מייסד פייסבוק מארק צוקרברג. ספטמבר 2013, וושינגטון. GettyImages
צוקרברג, בחודש ספטמבר בוושינגטון/GettyImages

העיתון פרסם התנצלות בשם המאייר, בורכארד מוהר, והודיע כי מוהר כבר הגיש קריקטורה חדשה שתחליף את זו שעוררה את ההשוואות לאיורים מתקופת הנאצים. המאייר מסר כי הוא הופתע ו"הרוס" מהסערה שנוצרה, והדגיש שהוא רק ביקש "לשלב בין סאטירה על צוקרברג עם הסרט שודדי הקאריביים".

"כשלתי ולא הבנתי שהאיור מעורר שנאה ליהודים, ואני מתנצל שיצרתי אי-הבנה ופגיעה אפשרית בחלק מקוראי העיתון", הוסיף מוהר.

בחודש יולי אשתקד פרסם זידדויטשה צייטונג קריקטורה שמתחה ביקורת על מדינת ישראל, והציגה אותה כמפלצת רעבה שניזונה מכלי הנשק הגרמניים. חודש לאחר מכן פרסם העיתון את תמונת פסי הרכבת המובילים למחנה ההשמדה בירקנאו, כתצלום המחשה למאמר על עיכובים בתחנות הרכבת בגרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully