וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקייב עוד לא חוגגים: "המתים מביטים בנו מלמעלה"

שליח וואלה! לאוקראינה מדווח כי חוסר היציבות ברחוב מורגש, גם לאחר שמולאו רוב דרישות המפגינים. "החזרת האמון ברשויות לא תהיה פשוטה. אם השחיתות תימשך, הם מתו לשווא"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד, קריינות: לירון בארי

יממה לאחר המהפכה הדרמטית באוקראינה, קשה היה למצוא אמש (ראשון) אנשים חוגגים ברחובות הבירה קייב. העיר עדיין שרויה באבל כבד בעקבות מותם של יותר מ-100 מפגינים בשבוע שעבר בעימותים עם כוחות משטרה, ועל אף שברחובות שורר שקט, קשה לומר שמורגשת תחושה של יציבות. המשטרה עדיין נמנעת מלסייר בעיר, ודומה שהמצב לא צפוי להשתנות בקרוב. כך, גם הלילה ניתן היה להבחין ברעולי פנים בפינות הרחובות, אוחזים באלות ושומרים על הסדר.

"אף אחד לא מאמין להם. עד שלא תהיה ממשלה חדשה, האבטחה והשיטור בעיר יהיו בידיים שלנו", אמר לוואלה! חדשות קונסטנטין, בן 29, המשמש כעת בתפקיד של מאבטח מאגרי התרומות, המושלכות לתיבות רבות הפזורות ברחבי כיכר העצמאות. בשבוע שעבר הוא לקח חלק בלחימה נגד כוחות המשטרה, והערב הוא טוען כי החזרת האמון בין המפגינים לבין זרועות החוק לא תהיה פשוטה. "בכמה ערים המשטרה תמכה במפגינים, אבל כאן הם תקפו אותנו באלימות", סיפר.

עוד על המהפכה באוקראינה:
אוקראינה מינתה נשיא זמני, ינוקוביץ' ירד למחתרת
מעקבים חשאיים וכסף מסתורי: המסמכים של הנשיא הנמלט
היום שאחרי ינוקוביץ': "האתגר הגדול - למצוא לו מחליף"

מפגינים בקייב אחרי הדחת הנשיא ויקטור ינוקוביץ'. אוקראינה, 23 בפברואר 2014. AP
"עד שלא תהיה ממשלה חדשה, האבטחה והשיטור בעיר יהיו בידיים שלנו". מפגינים בקייב, אתמול/AP

אז מה צריך לקרות כדי שהעיר תשוב לשגרה?

"במשטרה, כמו בממשלה, צריך לקוות שאנשי הכיכר יתפסו עמדות השפעה כדי להבטיח שהשינוי שדרשנו יופנם".

כלומר שבחודשים הקרובים המפגינים יהיו אלה ששולטים בקייב?

"אני אהיה פה עד שאראה ניצחון, כלומר שאנשי אוקראינה יוכלו להאמין לממשלה. נבחר את הנשיא, וכשנראה שהוא אכן ממלא אחר רצון העם - נתקפל מהכיכר".

באחת הכניסות לכיכר ישב הערב מיכאל גברילוק, שנחשב בעיני רבים מהפגינים לגיבור. גרבילוק התפרסם בחודש שעבר, אז תועד כשהוא סופג מכות נמרצות משוטרים אוקראינים, כשהוא עומד עירום בשלג, והשוטרים מצלמים אותו. הערב חלפו על פניו מאות אנשים וביקשו ללחוץ את ידיו.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מיכאל גברילוק, מפגין אוקראיני שהוכה על ידי השוטרים והפך לסמל. אניטה לופרובה, מערכת וואלה! NEWS
הוכה על ידי השוטרים והפך לסמל של המהפכה. מיכאל גברילוק/מערכת וואלה! NEWS, אניטה לופרובה
מפגינים מחוץ לבית הנשיא באוקראינה, 23 בפברואר 2014. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה!
האיחוד האירופי יסייע. פעילי אופוזיציה יחד עם דגל אוקראינה/מערכת וואלה!, עמרי נחמיאס

מדינה הצעירה עברה בסוף השבוע את אחד הזעזועים הגדולים בתולדותיה, עם הימלטותו של הנשיא ויקטור ינוקוביץ' למזרח המדינה, והדחתו על ידי הפרלמנט. מזון ושתייה עדיין מחלוקים בכיכר בחינם לכל דורש, אבל בינתיים, מצאו כמה יזמים זריזים דרך להרוויח כסף מתיירות הפנים הנוהרת לכיכר מכל רחבי המדינה: כמה מהם הקימו אתמול בכיכר דוכני מזכרות שהוכנו ממש בבוקר, לציון המהפכה במדינה.

האיחוד האירופי הודיע כי הוא מוכן לסייע לממשלה החדשה לצלוח במהרה את תקופת המעבר. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שוחחה בטלפון עם מנהיגת האופוזיציה, ראשת הממשלה לשעבר יוליה טימושנקו, ובירכה אותה על חזרתה לפוליטיקה "כגורם מייצב".

הנשיא המכהן של אוקראינה, אלכסנדר טורצ'ינוב, התבטא אמש בנוגע לשיתוף הפעולה עם אירופה, והבהיר כי המדינה אמנם מחויבת עדיין לרוסיה, אולם העדיפות הראשונה היא לאירופה. בנאום שנשא לאומה ביום שבו נכנס לתפקיד הזמני, טען טורצ'ינוב כי ההנהגה החדשה, לאחר הדחתו של ינוקוביץ', מוכנה לדיאלוג עם רוסיה, על מנת להעלות את היחסים לרמה "חדשה, שוויונית וידידותית, אשר מכירה ולוקחת בחשבון את 'הבחירה האירופית' של אוקראינה". הוא הדגיש כי בפני הממשלה הבאה עומד גם האתגר של ייצוב הכלכלה.

מפגינים בקייב אחרי הדחת הנשיא ויקטור ינוקוביץ'. אוקראינה, 23 בפברואר 2014. AP
"מה שיקרה במדינה שלנו תלוי בכל אחד מאתנו"/AP

אולם, למרות התחייה הפוליטית המחודשת והעובדה כי רוב דרישות המפגינים מולאו, האווירה בכיכר היא אווירת זיכרון ולא אווירת ניצחון. "אנחנו עדיין באבל, זה לא מתאים עכשיו לצאת ולחגוג. החגיגות עוד יגיעו", מבטיח ניקיטה קולדה, מדריך תיירים בן 25 המתגורר בקייב.

"שמעתי היום מבקרות שהגיעו לכיכר ואמרו שהלחימה במשטרה הייתה מעשה טיפשי, כיוון שברור שלא יהיה שינוי ממשי. אני חושב שאנשים שמדברים כך לא מבינים מה היה פה. מה שיקרה במדינה שלנו תלוי בכל אחד מאתנו. אני חש בושה כי לא נלחמתי שם בשורה הראשונה כשהרבה אנשים מתו והעדפתי להתנדב בבית החולים. ברור לנו שאלה שהמתים מסתכלים עלינו מלמעלה. אם השחיתות תימשך, מותם היה לשווא".

(עדכון ראשון: 22:45)

דוכן מזכרות בקייב, אוקראינה. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה!
דוכן מזכרות בקייב/מערכת וואלה!, עמרי נחמיאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully