וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובה של נסיכת הגז שפילגה את אוקראינה. פרופיל

בעיני תומכיה נחשבת יוליה טימושנקו לחסידת הדמוקרטיה. אך היא רחוקה מלהיות מנדלה של אוקראינה, ומתנגדיה טוענים שהיא צברה את הונה בשחיתות. שליח וואלה! לקייב מדווח

צילום: עומרי נחמיאס, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

תומכיה של יוליה טימושנקו רואים בה מהפכנית בלתי נלאית, הנאבקת בכל כוחה באליטת שלטון גברית ומושחתת. אך מבקריה של ראשת ממשלת אוקראינה לשעבר ומנהיגת האופוזיציה במדינה, מדגישים את העובדה שהיא מחזיקה בהון עצום משל עצמה, שהושג באמצעות השחיתות שפשתה במדינה בשנות ה-90.

שחרורה של טימושנקו מהכלא אתמול (שבת) מחזיר לזירה הפוליטית באוקראינה את אחת הדמויות השנויות ביותר במחלוקת במדינה. היא הודיעה שתתמודד בבחירות לנשיאות בחודש מאי הקרוב, אך אינה צפויה לזכות בהן בהכרח.

עוד בטרם זכתה טימושנקו בתהילת עולם, היא כבר הייתה דמות מוכרת בתוך אוקראינה.היא ובעלה ניצלו את רפורמות הפרסטרויקה של מנהיג ברית המועצות מיכאל גורבצ'וב בסוף שנות ה-80, כשהקימו עסק פופולארי להשכרת קלטות וידאו. הזוג ייסד חברה להפצת דלק, ובמהרה הפכה טימושנקו לראש חברת "מערכות אנרגיה מאוחדות", שהייתה ספקית של גז טבעי. כך הפכה לאחת מעשירות המדינה ולאוליגרכית בעלת כוח רב, וזכתה לכינוי "נסיכת הגז".

ראש ממשלת אוקראינה לשעבר יוליה טימושנקו נואמת בפניה אלפי תומכים אחרי שחרורה. קייב, 22 בפברואר 2014. רויטרס
יוליה טימושנקו בכיכר העצמאות בקייב, אמש/רויטרס

שמה של טימושנקו התפרסם בעולם במהלך המחאה באוקראינה ב-2004, שהובילה ל"מהפכה הכתומה", כשהתבלטה בזכות הוקעת זיוף הבחירות לנשיאות ובזכות המראה הייחודי שלה, ששילב תסרוקת כפרית מסורתית ושמלות מודרניות ואופנתיות. המערב ראה בה תומכת נלהבת של הדמוקרטיה ומי שמבקשת להתרחק מהשפעתה של רוסיה השכנה. היא קסמה למפגינים יותר משותפה למהפכה ויקטור יושצ'נקו, שהאשים את הממשלה בגניבת ניצחונו בבחירות. טימושנקו הפכה לראש ממשלת אוקראינה כאשר יושצ'נקו ניצח בבחירות חוזרות לנשיאות, שעליהן הורה בית המשפט.

הברית השברירית בין השניים התנפצה במהרה בעקבות מריבות ועימותים בלתי פוסקים. יושצ'נקו פיטר אותה מתפקידה לאחר תשעה חודשים, אך ראה אותה שבה לראשות הממשלה ב-2007. המתיחות המתמשכת ביניהם הובילה הלכה למעשה לשיתוק הממשלה. ב-2010 ניצח ויקטור ינוקוביץ' את טימושנקו במרוץ לנשיאות, תוך שהוא רוכב על גל של חוסר שביעות רצון מתפקוד הממשלה. אז החלו צרותיה של טימושנקו.

עוד על ההפיכה באוקראינה:
טימושנקו לתומכיה: "גיבורים אינם מתים, המשיכו בהפגנות"
"כמו סדאם חוסיין": העושר של נשיא אוקראינה נחשף
הדרמה באוקראינה: דקה אחר דקה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
יוליה טימושנקו משתמשת במכשיר אייפד במהלך משפטה בקייב. יולי 2011. AP
טימושנקו במשפטה ב-2011 בקייב. שתקה מול השופטים והביטה במכשיר האייפד שלה/AP

היא נעצרה ב-2011 בעוון ניצול כוחה כראשת הממשלה בעסקת הגז הטבעי עם רוסיה. טימושנקו טענה שההליכים המשפטיים נגדה היו נקמה אישית, וגם ממשלות המערב הביעו את דאגתן מכך שמדובר בתביעה בעלת אופי פוליטי. הביקורת מצד הקהילה הבינלאומית התעצמה לאחר שהיא הורשעה ונשלחה לרצות שבע שנות מאסר. היא בילתה את מרבית התקופה בבית החולים בשל פציעת גב חמורה שנגרמה לה לטענתה על ידי הסוהרים.

פוטין טרם אמר את המילה האחרונה

אתמול רשמה לעצמה טימושנקו ניצחון נוסף בחייה האישיים ובקריירה הפוליטית שלה, כשהשתחררה מבעוד מועד מבית הסוהר, זמן קצר לאחר שהודח הנשיא, ויריבה השנוא, ינוקוביץ'. היא הגיעה לכיכר העצמאות בקייב מרותקת לכיסא גלגלים, זכר למשטר השנוא שביקשה להפיל, וקראה לתומכיה הנלהבים להמשיך ולהפגין. "גיבורים לא מתים", אמרה נסיכת הגז וגיבורת העם החדשה-ישנה.

הנאום, זמן קצר אחרי שחרורה מהכלא, הזכיר מעט את בריאתו מחדש של נלסון מנדלה. אלא שטימושנקו אינה מזכירה במעלותיה את המנהיג המנוח של דרום אפריקה: בעוד ש"מדיבה" הצליח לנווט את ארצון לעבר אחדות ופשרה, הרי שהקריירה של טימושנקו מיתגה אותה כאייקון זוהר, יותר מאשר כפוליטיקאית מוצלחת. עד כה היא התבלטה יותר כפלגנית, וכאדם שאינו מסוגל להתפשר, ואין כל ערובה לכך שהיא תיבחר לנשיאה.

הדברים הללו מתבלטים עוד יותר, אם לוקחים בחשבון את העובדה שהנשיא הרוסי פוטין לא ימהר לוותר על אחיזתו במדינה השכנה. ההימור שלו על ינוקוביץ' אמנם נכשל, אך הוא טרם אמר את המילה האחרונה.


בהכנת הידיעה השתתף אוריה כנף.

יוליה טימושנקו, לשעבר ראש ממשלת אוקראינה, מציגה חבלות שספגה בכלא, לאחר שהסוהרים היכו אותה לטענתה, אפריל 2012. רויטרס
טימושנקו בעת מאסרה. טענה שהסוהרים היו אחראים לפציעה בגבה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully