וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: המפגינים השתלטו על הארמון, "הנשיא נמלט"

שליח וואלה! חדשות לקייב מדווח שהמפגינים השתלטו על הכיכר המרכזית בבירה, הקימו מחסומים והחלו בגמילה מרוסית. מקור ביטחוני דוחה את טענת המפגינים: "ינוקוביץ' באוקראינה"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

שידור חי מקייב:

LIVE

(צילום: רויטרס)

יממה לאחר חתימת ההסכם בין נשיא אוקראינה ויקטור ינוקוביץ' לבין האופוזיציה, המפגינים השתלטו הבוקר (שבת) על ארמון הנשיאות בבירה קייב ועל מעונו הרשמי של הנשיא. "הוא איננו כאן. אף אחד מפקידיו אינו כאן ואין כאן איש שקשור ישירות לשלטון", טענו המפגינים. תומכי האופוזיציה השליכו מסמכים ממעונו הפרטי החוצה אל הרחוב.

המשבר באוקראינה - כותרות אחרונות:
פוטין לאובמה: נעקוב אחר יישום ההסכם באוקראינה
חרף ההסכם, בקייב ספקנים: "ממתינים להתפטרות הנשיא"
סוף למרחץ הדמים בקייב? "הסכם בין הנשיא לאופוזיציה"
ישראלים בקייב: "זה נראה כמו סוריה, הצטיידנו בקסדות"

מקור ביטחוני בכיר במדינה דחה את הטענה והבהיר בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס: "הכול בסדר איתו (עם ינוקוביץ'). הוא באוקראינה". ההערכה של האופוזיציה היא שהנשיא ינוקוביץ' ינסה לברוח לעיר חרקוב שבמזרח המדינה, שם נמצאים רבים מתומכיו, וינסה הלכה למעשה לפצל את המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מפגינים מחוץ לבניין הפרלמנט האוקראיני ובכניסה לארמון הנשיאות בקייב, 22 בפברואר 2014. רויטרס
מפגינים מחוץ לארמון הנשיאות בקייב, הבוקר/רויטרס

בינתיים, מנסה קייב הבירה לחזור לשגרה אחרי מאורעות הדמים שאירעו בה בימים האחרונים. בכיכר סופיה, לא הרחק מכיכר העצמאות, נערך אמש טקס זיכרון ספונטני לזכרם של הרוגי ההפגנות. למעלה מאלף בני אדם הגיעו לכיכר במהלך הערב, הדליקו נרות והתייחדו עם זכרם של כמאה מפגינים שנהרגו בימים רביעי וחמישי. שמות ההרוגים הודפסו על גבי דפים שהונחו על רצפת הכיכר.

"לא הכרתי איש מהם", סיפר אחד המפגינים, "אבל זה ממש לא משנה. מדובר בעשרות מבני עמי שאיבדו את חייהם ובאתי להביע סולידריות עימם". הצעירים האוקראינים חווים בימים האחרונים חוויה לאומית מאחדת. כמה מהם סיפרו שהם מנסים להיגמל מדיבור בשפה הרוסית, ובמקום זאת לעבור לדבר באוקראינית שעבור רבים מהם היא שפתם השנייה.

מפגינים ערכו עצרת זיכרון להרוגי העימותים באוקראינה, 22 בפברואר 2014. רויטרס
עצרת הזיכרון בקייב, אמש/רויטרס

כמה מאות מטרים מכיכר סופיה, הפכה כנסיית מיכאלסקי לסמל. אחרי שהייתה הראשונה שהעניקה טיפול לפצועי ההפגנות, חצוי כעת המבנה של הכנסייה. במחציתו מתפללים תושבי אוקראינה ומדליקים נרות בעוד שחלקו השני הפך למרפאה מאולתרת, ולמחסן של שמיכות ומאגרי מים. שוטרי קייב בלטו בחסרונם בעיר ביממה האחרונה. ההערכה היא שהם אינם מתכוונים להראות את פרצופם בעיר בימים הקרובים מחשש לנקמה מצד המפגינים, שהשתלטו בינתיים על כל מתחם כיכר העצמאות, על כל בנייני הממשל שבה. כבר בכניסה לעיר מכיוון שדה התעופה, ניתן להבחין בחסימות כבישים שיזמו מפגינים, כדי לוודא שהמשטרה לא תשוב לעיר. בשל נסיגת כוחות המשטרה, הגיעו היום לכיכר העצמאות עשרות אלפי בני אדם שלא יכולים היו לעשות זאת עד כה, בין אם חששו או בין אם המשטרה מנעה זאת מהם באמצעות חסימת הדרכים.

כריכים בחינם ופינות מנוחה

בהיעדר כוחות שיטור, המפגינים הם אלה ששומרים על הסדר בעיר ולמעשה מנהלים אותה. אמנם החנויות והתחבורה הציבורית פועלים כשורה ברוב האזורים, אך במקרים רבים ניתן לראות מפגינים רעולי פנים מכוונים את התנועה, מטאטאים את הרחובות ומנקים את תאי השירותים הכימיים המצויים בשטח הגדול של כיכר העצמאות והרחובות הסמוכים לה. המפגינים מנהלים את מתחם הכיכר כסוג של קומונה ענקית. אזרחים מכל רחבי אוקראינה הביאו למקום כמויות אדירות של בקבוקי מים מינרליים, לחם ונקניקים, קופסאות שימורים וגם תרופות, שמיכות, ובגדים חמים לטובת אלה שבאים מחוץ לקייב, ונשארים ללון בכיכר.

בכל מתחם ממוינת הסחורה שמתקבלת ומועברת לצוותי חלוקה. כך, למשל, מאות אנשים עמדו אתמול בכמה מוקדים והכינו כריכים שחולקו ללא תשלום בעשרות נקודות במרכז העיר. מחשש להתפרצות מחלות, ההקפדה על היגיינה רבה וכל האנשים הבאים במגע עם המזון בעת הכנתו לובשים חלוק ועונדים כפפות.

המפגינים השתלטו על הכיכר המרכזית בקייב, אוקראינה, 22 בפברואר 2014. רויטרס
מחסום מאולתר בקייב, הבוקר/רויטרס

נשים מבוגרות מרחבי אוקראינה הביאו למקום מאות סירים עם מרקים למיניהם, ובין לבין נפתחו פינות מנוחה, חדרי אשפוז ואפילו ספרייה. כל אלה מתיישבים עם טענת המפגינים שבעי האכזבות, לפיה לא רק שאינם מתכוונים לעזוב את הכיכר בקרוב, אלא שהם מתכוונים להעמיק את אחיזתם בה, עד שיחזו במו עיניהם בנפילת הנשיא ויקטור ינוקוביץ'. כדי לשמור על הסדר במתחם הכיכר נוסחו כמה כללים. אחד מהם מעניין במיוחד - איסור על הכנסת משקאות אלכוהוליים לכיכר, מחשש לתקריות אלימות.

קייב בירת אוקראינה לאחר העימותים בין מפגינים למשטרה. עמרי נחמיאס,
בית חולים שדה שהוקם בבירה/עמרי נחמיאס

דרישה זו, אגב, מתכתבת עם טענה שהושמעה בכמה כלי תקשורת התומכים במשטר בקייב, לפיה נהירת הצעירים למתחם נובעת בין היתר מהסיבה שמחלקים שם סמים בחינם. "מי מממן אותם?", עלתה בימים האחרונים שוב ושוב השאלה מצד תומכי המשטר, שרמזו כי המפגינים "נקנו" על ידי גורמי אופוזיציה.

אלא שאם לשפוט לפי שיחה עם עשרות צעירים מקומיים, הרי שהם בהחלט אינם רואים באנשי האופוזיציה הנציגים הלגיטימיים שלהם. מאוכזבים מהתנהלותם, מכנים מפגינים רבים את אנשי האופוזיציה 'מריונטות של ינוקוביץ'''.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

מפגינים מחוץ לבניין הפרלמנט האוקראיני ובכניסה לארמון הנשיאות בקייב, 22 בפברואר 2014. רויטרס
מפגינים בקייב, הבוקר/רויטרס
מפגינים מחוץ לבניין הפרלמנט האוקראיני ובכניסה לארמון הנשיאות בקייב, 22 בפברואר 2014. רויטרס
מפגינים מחוץ לבניין הפרלמנט בקייב/רויטרס
קייב בירת אוקראינה לאחר העימותים בין מפגינים למשטרה. עמרי נחמיאס,
מחסום מאולתר בקייב/עמרי נחמיאס
קייב בירת אוקראינה לאחר העימותים בין מפגינים למשטרה. עמרי נחמיאס,
מאגר מזון בקייב/עמרי נחמיאס
קייב בירת אוקראינה לאחר העימותים בין מפגינים למשטרה. עמרי נחמיאס,
ויש גם ספרייה/עמרי נחמיאס
קייב בירת אוקראינה לאחר העימותים בין מפגינים למשטרה. עמרי נחמיאס,
המפגינים ניקו את הרחובות/עמרי נחמיאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully